Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1525 ggr
[jnordstrom]
0

kennelhosta

Hej! Min lilla kille börja hosta igår. Så idag efter att han hostat hela natten ringde jag veterinären för misstänkt kennelhosta. Veterinären trodde också att det bra kennelhosta det röde sig om och tyckte vi skulle avvakta så länge han inte får feber och att han inte blir så påverkad. Jag tycker det känns konstigt att dom inte vill kolla på honom? Min förra hund, när han fik kh så röntga dom honom och kolla så han inte hade lunginflammation. Vilket kh kan leda till. Förstår att dom är rädda att han ska smittas men en då.. Ska jag ring en annan veterinär eller avvakta? Hur hade ni gjort? PS. Givet vis mår han bra förutom hostan! Annars hade jag redan vart hos veterinären.

[jnordstrom]
0

Sen undrar jag hur bra vaccinet är mot hk, då båda mina hundar vart vaccinerade men ändå blivit sjuka!?

Frida B
1

Avvakta. Det har bara gått ett dygn, kennelhosta kan bli lunginflmmation men inte förrän ett tag efter. Vaccinet hjälper mot den vanligaste formen av kh men det finns flera, kan jämföras med våra förskyldningar.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Dessutom är det inte alls konstigt att dom inte vill ta in honom. Det är ju kennelhosta.. ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
3

Så länge hunden inte har feber och bara hostar och kanske småsnorar så finns ingen anledning att uppsöka veterinär och föra smitta vidare (till kanske redan sjuka hundar) 🙂 Håll hunden lugn, inget kutande och med korta lugna promenader så löser man som hundägare oftast detta på egen hand. 

Kennelhosta är samma typ av sjukdom som influensa som vi kan få - de flesta klarar sig igenom det och endast ett fåtal få följdsjukdomar (som t ex lunginflammation). Håll koll på din hund - det räcker långt 🙂

Vad gäller kennelhostevaccin, så ger sprutan endast skydd mot 3 olika virus och det finns fler än så. Nosvacciner ger skydd mot 5 olika. Dock är vaccin inget fulltäckande skydd och täcker inte in alla typer av kennelhostevirus.

TeaOchHanna
0

Som #3 säger vill de helst inte ha in kennelhosta om inte hunden blir dålig då det är så smittsamt. Min vän har en golden som fick kennelhosta och jag fick ringa veterinären åt henne då hon inte hade möjlighet den dagen. Veterinären sa samma sak som din sa. Men hon sa även att det är så smittsamt så att om min kompis skulle hälsa på mig var hon tvungen att byta till kläder som hennes hund inte rört eller hostat på samt tvätta händerna noga. Det kan vara bra att tänka på om du ska hälsa på någon som har hund :)

Gällande vaccin kan de smittas av den kennelhosta de är vaccinerade mot men det utvecklas bara till en mildare variant. 

Hoppas han blir bättre snart :)

Frida B
0

#5 behöver inte vara mildare. De kan få extrema hostattacker, och trots de är vaccinerade kan de få lunginflammation som följd (är dom oerhört ovanligt). Det är bara de vanligaste formerna av sjukdomen, finns säkert 1000 olika kennelhostevirus (och bakterier), men de är inte alls lika vanliga.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TeaOchHanna
0

#6 Det visste jag inte! Tack för infot :)

Frida B
0

#8 :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

padfoot
0

Hoppar in i den här gamla tråden om kennelhosta. Har ju rapporterats om utbrott av kennelhosta på flera håll och nu var det dags för vårt dagis i Stockholm - min hund är tyvärr en av de smittade. 

Är det fler som märkt av en ökning just nu?

Än så länge mår min hund fint förutom lite hosta då. Hoppas han får en lindrig variant…

Ambrose
0

#10 Om det är så att din hund inte är smittad så håll dig ändå borta från andra hundar i 2-3veckor för han kan vara bärare utan att påverkas själv :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

padfoot
0

#11 Ja, alltså han har definitivt kennelhosta, men än så länge en mild variant. :)  Var mest nyfiken om det spritt sig på många håll i landet.

TheaV
0

Vi var in med vår ena hund igår och de misstänker att han har fått kennelhosta, dock även han en mild variant. Han nyser hur mycket som helst och är hängig. Veterinären sa att det ärmånga som har blivit smittade här i Västerås den senaste tiden.

Ambrose
0

#12 Aha :) Runt Oktober-November så var det ett jätteutbrott här nere i Göteborg. Min fick det, min kompis hund fick det, flera personer i min träningsgrupp och på bruksklubben fick det. Flera hundägare man träffade ute hade det osv osv. Dessutom var det tydligen en vältigt elakartat variant, så flera hundar(fast inga jag kände personligen) dog :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

padfoot
0

#14 Nej vad hemskt! Än så länge verkar min hund som sagt må bra, just nu är mitt största problem att ordna med dagpassning osv då han inte kan vara på dagis. Den här veckan är tack och lov fixad, hurra för hundälskande grannar och vänner.

padfoot
0

#13 Stackars vovven. Skönt att det verkar vara en mild variant även för er iaf. Jag har inte varit hos vetten, avvaktar lite och ser hur han mår.

Frida B
0

#14 min hund fick det.. Bor i Göteborg.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)