miniatyre australian shepherd!
Finns det någon här inne som har en hund av den rasen? Som skulle kunna berätta mer om den och gärna visa massor av bilder!! :)
Här har du en medlem som laddat upp massor med bilder på sin miniatyr :)
http://hundar.ifokus.se/discussions/5314878cce12c41f15000520-nickis-bildtrad
http://hundar.ifokus.se/discussions/53b536518e0e745c39001092-nickis-bildtrad-2
Förlåt, men måste rätta dig. "Rasen", som för övrigt inte är en ras här i Sverige, heter "Miniature American Shepherd"…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tack kollat in hennes hund såfin! Ja jag vet att jag råka skriva ett y istället för ett u x)
#3 nj asså, den sk rasen heter "american" och inte "australian", som jag förstått det.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jaja okej:) Aja i fatta vilken ras jag menade Iallfall!
Dom är ju inne i FSS nu, sidoregisteret till AKC (American Kennel Club) för nya raser.
Tidningen Showsight har massor om raserna i FSS i senaste numret, inklusive mini Aussie
http://www.showsightmagazine.com/#!group-collection-2015/c10wa
#6 Men varken FSS eller AKC har någonting att göra med vilka raser som registreras i Sverige. Och förmodligen kommer den inte att registreras här i Sverige som en ras (kan man hoppas. Jag är emot avel för utseendets skull).
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Åh vad roligt! Ja de är ju en bra bit påväg för att få dom godkända så det får vi hoppas på att de blir! :)
Nu är det ju inte längre upp till SKK vilka nya raser som erkänns, det ligger hos NKU. Röstas det för en ras i NKU så erkänns den automatiskt i alla kennelklubbar inom NKU.
Och vad jag förstår är grundkravet att rasen skall vara erkänd av kennelklubben som accepteras av FCI i ursprungslandet, i detta fall AKC i USA.
Sen hänger det väl mest på hur många som finns inom NKU-området, aktiva hundklubbar, antal hundar o s v.
Så dom blir nog erkända förr eller senare. Om det inte är någon i Sverige som ansöker efter att dom är fullt AKC så är det väl någon i Norge, Finland eller Danmark.
#9 hittar inte denna infon någonstans. Källa?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Ser i mina mail att jag skrivit om detta första gången i november 2011 efter en kort notis i Hundsport. Nästa gång jag skriver är att det står på sidan 82 i Hundsport som jag mottog samma dag, datum 11 april 2012. Där var det en längre artikel.
Så det bör finnas i något eller några protokoll från SKK under 2011 och 2012 också gissar jag.
I mitt mail april 2012 gjorde jag en kort sammanfattning på engelska av artikeln. Dessvärre sparar jag inte Hundsport så jag har inte det svenska originalet kvar.
Här är min sammanfattning
**Step 1
**_If a member of the Swedish Kennel Club wants to import a dog from a non FCI breed that so far does not exist in Sweden, this member has to contact the Swedish Kennel Club and tell them about this.
The Swedish Kennel Club will then present the history and standard of this breed to the other NKU member countries.
After that NKU will vote, it takes a majority decision to say if the breed is welcome or not.
If it is welcome, the member of the Swedish Kennel Club can go ahead and import the dog and this breed will be recognized for registration in all NKU countries._
Step 2
_It takes a minimum of 50 dogs of this breed that has been born and/or registered in the NKU countries before the breed earns the right to be part of conformation shows.
Before that right is given, the NKU country housing the most individuals, will conduct a "survey" (mönstring in Swedish, usually means the dogs have to been evaluated by several especially trained judges) to make sure about the type, that it is not several regional types of one breed.
After this, the breed can be shown in all NKU countries, with the limitations that applies for breeds not recognized by FCI.
_
Step 3
When and if FCI will recognize this breed, it is now equal to all other FCI breeds.
# 2 & 7 Om du är emot av på utseende förstår jag inte varför du anser att SKK har monopol på att avgöra vad som är en ras och inte 🤔
#12 har jag skrivit det någonstans?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men vad tråkigt. Hon bad om information om rasen, inte att bli rättad och höra dina åsikter Frida!
Fast jag kan ju tycka att om man ber om information om en typ av hund så är en bra början att faktiskt veta VAD det är man skall söka information om…
Medlemmen Summerdogs har en MAS. Skicka ett meddelande till henne. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#14 jag informerade ju henne om den näst intill viktigaste, vad dom faktiskt heter..? Och uppenbarligen tog TS det som jag menade, alltså vänligt skrivet och för att jag ville informera.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja men det var ju inte bara namnet som kommenterades.
#18 Men.. Detta är ett disskusionsforum…?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
men startade inte en disskution om det varnen ras/inte en ras. nu har du fått kommentera om att det inte är en godkänd ras och om vad den heter. NU vill jag veta hur de är i sätter om det finns någon som har en. :) mejlat hon summerdogs men inte fått ett svar. verkar som om hon är den ända här som har en ju. :) skrev rubriken på mobilen så kan inte ändra den så någon som kan det får gärna göra det så det står rätt. :)
#20 jag svarade dock #18, inte dig.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#20 Jag svarar till helgen då jag antagligen sitter vid datorn. Mobilen är muppig om jag skriver en längre text :)