Kelpie/tollare/Berger des pyrénées/miniaussie
Hejhej!
Jag söker efter åsikter och erfarenheter kring raserna jag nämnt ovan. Har två borderterriers som jag tränar aktivt och mycket med och även tävlar i agility och freestyle, och har nu blivit sugen på att utöka vår lilla flock. Dock tänker jag "byta spår" helt och vill ha en annan typ av ras än en terrier. Det jag är ute efter är en liten-mellanstor, nätt och smidig hund med mycket arbetslust och vilja att samarbeta. Mycket motor men ändå en förmåga att koppla av (tydlig av/på knapp) och jag föredrar sociala och kontaktbara hundar som inte är alltför reserverade, dock kan jag helt klart leva med att min hund inte vill hälsa på allt och alla. Vill träna och tävla främst agility och freestyle men även lydnad, rallylydnad och kanske lite bruks - är nyfiken på det mesta!
Så, det är alltså vad jag är ute efter, men oavsett ras så är det självklart upp till mig hur hunden blir i slutändan ;)
Har läst massor om alla raserna, kollat runt på olika forum och självklart träffat representanter för raserna i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om hur de är. Och ja, med reservation för undantag, så verkar Kelpie vara den ras som är mest stabil mentalt och som man "vet vad man får" av dessa fyra raser. Många verkar tycka att miniaussien (passar mig bättre storleksmässigt än standard-aussien, jag är medveten om att det inte är en godkänd ras) och tollaren är mer varierande i temperamentet och ofta mer reserverade än kelpies. Bergarna har jag inte lyckats hitta lika mycket info om men min uppfattning är att de är väldigt vakna och alerta hundar som har koll på allt och behöver mycket stimulans men kanske inte riktigt lika mycket som t.ex. en kelpie. Eller har jag fel? Det är i alla fall en ras som jag tycker väldigt mycket om.
Dela med er av allt ni kan komma på ang. dessa raser, fördelar/nackdelar och om ni själva har direkt erfarenhet av raserna - berätta gärna mer! :D
Även om mini-aussien kanske passar dig storleksmässigt bör du kanske fundera på om du verkligen vill stödja en sådan slags avel. Mini-aussies har uppkommit från väldigt små australian shepherds, och man bör ha i tankarna ett en "ras" som avlats efter sitt utseende som viktigaste egenskap kan ha en menatlitet som är lite si sådär. Den "vanliga" aussien dras med en del rädslor, och då har jag mycket svårt att tro att "mini" veriationen skulle vara bättre (det kan desssutom vara svårt för dig att kontrollera detta då mini-aussien inte får delta på MH om den inte ska utbildas till tjänstehund). Du får heller inte tävla i brukset med en mini-aussie.
Vissa aussies kan vara reserverade, det är inget ovanligt men många uppfödare väljer i dagsläget att avla på sociala hundar. Många är dock väldigt intensiva och har en hel del vakt i sig.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag har funderat och funderar fortfarande fram och tillbaka på det där. Jag vill absolut inte stödja "dålig" eller oseriös avel men de jag har varit i kontakt med som äger eller föder upp miniaussies har varit väldigt seriösa och jobbar för att först och främst få fram hundar som är bra mentalt. Och jag tänker att alla raser och storleksavarianter har uppkommit på ett eller annat sätt, t.ex. mellan och toypudel och dvärgschnauzer osv. Tro mig när jag säger att jag läst på om rasen med kritiska ögon, och efter att ha tagit del av fakta kring miniaussiens historia och uppkomst så tycker jag inte att det är så fruktansvärt som många framställer det. Här är en länk där man kan läsa mer: http://www.daloro.se/PresentationavMiniatyrAustralianShepherd/tabid/298/Default.aspx
Det verkar även som att rasen nu är på väg att godkännas i USA. Jag håller med om att man inte kan vara säker på vad man får, att rasen kanske kan ses som en aning "instabil" i dagsläget, men jag tror att miniaussien (som nu heter Miniatyr American Shepherd) i framtiden kan bli en mycket populär ras som kommer regera på agilityplan. En miniaussie som är bra mentalt tror jag skulle vara den perfekta hunden för mig, och det är därför jag inte riktigt kan släppa den. men jag uppskattar dina ord och tar in allting
OBS. Jag vill inte att detta förvandlas till en hata-miniaussie-tråd. Åsikter är varmt välkomna men det ska vara konstruktiva sådana och de ska vara grundade på erfarenhet och kunskap och inte krassa antaganden. (detta har ingenting med dig Tina att göra, din kommentar var väldigt bra och hjälpsam)
Putt!
Någon som har NÅGOT att skriva om dessa raser? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det jag hört om Berger des pyrénées är att de inte är så framavlade här vilket gör att de inte är så himla stabila i psyket ännu.. Vi pratade lite om den rasen i en tråd då jag frågade vilken hund som passade mig. Men minns inte allt som sades om den rasen, men det där med psyket är en grej :).
Vet att det finns en här som har två Kelpies, hoppas hon kikar in här och berättar lite om rasen :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Det här är ju endast min personliga uppfattning om hundarna.. Av vad jag läst/sett/hört osv 
Berger, rätt nervös och nervig hund. Kan "flacka" lätt i beteendet.
Och där tror jag att det är riktigt svårt att hitta bra föräldradjur med Bra hundar längre bak i ledet.
"Mini Aussie" tänker jag inte ens uttala mig om, då jag inte alls gillar den typen av avel och tänker därmed inte uttala mig.
Kelpie tror jag är en ras som passar dig (utifrån det jag sett av dig o dina vovvar) :)
Kelpie va jag själv inne på ett tag - men det vart en ny JRT ist :b
Kelpie är nog lättast av dom tre raserna du nämner att hitta Bra hundar även längre bak i leden.
Jag hade helt klart sagt att du ska ha en Kelpie :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#5 Du glömde Tollaren :D
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Oj, hahahah.. Sorry.
Men jag tror ändå på en Kelpie (a)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Vi tänker ganska lika ifråga om rasval kan jag säga! Miniaussie är jag väldigt sugen på, men jag fegar ur tills SKK godkänner dem (jag hoppas leva i alla fall 40 år till
). De pyreneiska vallhundarna är jättesöta och bra på pappret… men jag tror som ovan att det är riktigt svårt att få tag på en stabil hund tyvärr. Se bara på MH, de har allt som oftast 5:or på skottet (= vill inte vara här när det låter så läskigt).
Tollare är både trevliga och söta, men jag har räknat bort dem för att de inte är vallhundar! Vill ha farten och arbetsvilligheten som vallhundarna har! Tollaren är, vilket också redan sagts, ganska heterogena som ras. Visst finns det guldkorn, men en hel del annat också har jag fått för mig.
Kelpie kan jag, då jag har haft dessa underbara hundar sedan -89! Har dock varit utan i ett par år, men syrran har tre, så jag är med i teorin i alla fall då vi har kennel ihop
. Nu har jag väldigt trevliga lapphundar, men en kelpie är ändå alltid en kelpie <3.
Visst har vi inom rasen en del problem med liten avelsbas, men jag upplever att uppfödarna strävar år samma håll, d v s efter energiska och stabila arbetshundar. Det är ingen ras som avlas bara på exteriör och kommer säkerligen aldrig att bli det heller. En stor fördel är att MH-beskrivning är ett krav för avel, så man kan lätt se vad det finns i hundarna (ja ja, jag vet att ett MH säger långt ifrån allt, men det är ändå en bra fingervisning!). Många uppfödare MH-beskriver även hela kullar, så det finns mycket resultat att titta på om man vill.
Kelpie är supersociala och ääääälskar människor. För sociala enligt många, men det är ju en smaksak! Här har jag skrivit en liten text om hur jag ser på rasen.
Fråga gärna om du vill veta mer!
Oj har inte varit inne här på ett tag, TACK för alla svar!!
Ni skriver mycket bra och kloka saker.
Känns som att jag bara hör bra saker om kelpies hela tiden, det kanske är rasen för mig? 
Kan även meddela att nu har Miniature American Shepherds blivit godkända som ras av AKC(http://www.mascusa.org/), och de hundar som föds i Sverige nu kommer antagligen även kunna registeras in i SKK inom några år. De räknas alltså inte som blandraser längre. Känner fortfarande att en "miniaussie" som är bra mentalt (och frisk förstås) skulle vara perfekt för mig så jag lutar liite åt det hållet också. Riktigt svårt det här!
#8 Det var kul att läsa din text om Kelpies! Jag upplever också att de är supersociala haha, så himla goa :D
Du kan läsa mer om Berger des Pyrénées här: http://www.gossarna.com/berger.htm
Hoppas att du hittar rätt ras för just dig, har själv en bt-hane på 10 månader🙂
Jag har träffat och varit med att träna två tre aussies, jättetrevliga hundar när man lärt känna dem. Ingen av dem är "öppna" hundar utan man ska lära känna dem på avstånd innan man blir välkomnad med öppna armar.
De jag känner tränar bla sök vilket alla tre är jätte duktiga på och har en enorm arbetsglädje. Två tränar också rally vilket de är också jätteduktiga på.
Vad jag vet är alla tre också helt friska ^^
Känner en berger, välldigt arbestglad och öppen mot folk men tyvärr väldigt dåliga höfter.
Tollare är vad jag sett svårt att hitta stabila, friska hundar med lite rädslor.
Kelpie har jag inte haft mycket kontakt med, de jag träffat har gillat att arbeta kan jag säga åtminstone
Tråden är från 2011 :)
Tass Josephine
Varför skrev nån i den nu så den puttades? o.O