Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1383 ggr
Tibbespaniel
3

Kasteringsfrågor

Är så otroligt osäker gällande kastrering, men känner ändå att det är behövligt. Min hane är otroligt tossig runt löpande tikar i området, han juckar efter de, kissar på sig och matvägrar. Att vi också har två tikar hemma gör ju inte saken mycket bättre då de löper. Mina frågor då, vilka risker finns det? Både före och efter operation? Är det större risk att kastrera en hund på 4kg än en större hund? Spelar navelbråcket in? Mycket litet, men känner mig lite nojjig ändå. Spelar åldern in? Är det större risker att kastrera en hund på 2 år än en äldre? Kollas hjärta upp innan operation?

Tibbespaniel
0

Ingen som tror sig veta eller har funderingar kring detta?

Bobbymilu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är i samma situation med min lilla hanne. Han har fått syntetisk kastrering 2 år i rad, men nu vet jag inte om man kan hålla på med chip varje år.  Hoppas någon kan förklara vad som gäller och vad som är att föredra. Bifogar bild, men är inte så bra på detta än. vet inge hur den blir

Tibbespaniel
0

#2 Ja kan vara bra att vara lite förberedd. :) Fin hund!

Tibbespaniel
0

Ingen alls?

Pyyret
2

Hej.

Jag kanske inte kan svara på alla dina frågor utan mer prata ur personligt perspektiv. 

Jag valde att kastrera min hund i samråd med veterinär då han inte ville bli rumsren (kan ibland hjälpa för hundar som kissar inne) och för att när han blev könsmogen blev han galen ute om det luktade tik, som var i princip överallt då grannen hade tik.

Dom lyssnade av hans hjärta innan så det inte lät konstigt. Dom vill ju inte söva ett djur som skulle ha svårt att klara det. 

Vad jag fått höra är det "bättre" (eller hur man kan säga det) att söva en yngre hund än en äldre. Min hund vägde då inte mer än 3 kg när ingreppet gjordes. Visst blev han en annan hund, men till det bättre. Han blev lugn, slutade kissa inne och kan nu umgås med alla hundar utan problem.

Han hade ju självklart lite ont där det var sytt om han stötte emot någonstans (han var ju så liten så det var lätt hänt)

Det finns ju andra alternativ att prova, dels något chip och spruta. provade sprutan till en omplaceringshund på 9 år då jag ansåg honom för gammal för att jag skulle våga söva honom och han slutade jucka på allt och blev i allmänhet lugnare.

Jag ringde en veterinär och pratade med dom innan jag bestämde något alls. Oftast är dom väldigt vänliga och förklarar allt väldigt bra. Dom tog också mycket väl hand om min hund och även om jag gärna haft valpar efter min fina pojk så är jag nöjd med mitt val. Tror aldrig han varit lika lugn nu om han varit okastrerad.

Hoppas att detta kunde hjälpa dig lite iallafall och hoppas att det går bra med din hund :)