Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2635 ggr
dogg
0

Doggy våtfoder ok att ge? Skillnad mot färskfoder?

Fick detta svar från Doggy, skulle aldrig ge deras torrfoder då jag vill ha spannmålsfritt, men hur är deras våtmat, deras nya patéer? Är det något jag missar eller är detta ok att ge? Om det är svensk kyckling, fisk och sen smaksättning och grönsaker så är det väl lika bra andra våtfoder. Vad är skillnaden om man jämför med färskfoder? Självklart får han fiskolja till sin mat så det behövs inte i fodret. Ben får han att tugga på, råa märgben mm.

Innehållsförteckning: Sammansättning: Kött och köttbiprodukter (kalv 4%, lever 4%), fisk och fiskprodukter, mineraler, vegetabiliska biprodukter.

Näringstillsatser per kg: Vitamin E (alfa-tokoferol) 30 mg, koppar (koppar-sulfat) 1 mg, zink (zinkoxid) 13 mg, järn (järnoxid) 13 mg. Innehåller alla vitaminer och mineraler din hund behöver. 

Analytiska beståndsdelar: Protein 10%, fettinnehåll 5,5%, kolhydrater (NFE) 0,1%, växttråd 0,4%, råaska 2%, vatten 82%. Omsättbar energi 340 kJ/100g.

Tack för ditt mejl.

Smakgivaren är mycket riktigt ca 4%, däremot är basen i alla smaker kyckling och fisk.

Vi på Doggy köper i första hand och så långt det är möjligt våra råvaror från svenska producenter och leverantörer.

Vi samarbetar idag med ett flertal små och större leverantörer runt om i landet som levererar färska köttråvaror till oss.

Ibland finns det dock inte tillräcklig tillgång på köttråvara inom Sveriges gränser och vi kan därför ibland köpa vissa råvaror (främst kalkon och lamm) från exempelvis Norge, Island eller andra Europeiska länder.

Vi köper då antingen direkt från leverantören eller via en svensk grossist.

All råvara som vi köper kontrolleras noga och vi ställer tydliga krav på våra leverantörer vad gäller kvalitet och produktion. Inköpen sker ofta genom personliga besök från våra inköpare med besök i produktionen.

dogg
0

Tanken är alltså att komplettera ett bra spannmålsfritt torrfoder som min hund har som grund med någon typ av våtfoder som helst är svenskt.

Fridaaaa
3

Färskfoder är mycket bättre. Det är inte tillagat heller.
Hade kört på färskfoder. Ett bra märke. Blir inte dyrare än den summan de tar för doggy. Doggy är ett märke jag aldrig kommer ge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
0

Då är min fråga varför du vill göra detta?

Mvh Linn

russin
2

Största skillnaden är att blötfoder är tillagat - färskfoder är rått och obehandlat. Det sistnämnda är bättre för magfloran, för tänderna, för immunförsvaret mm.

dogg
0

Då förstår jag skillnaden! Grejen är att min 6 kg sheltie fick till slut knappt äta någonting varje gång det var dags för mat när jag provade mig igenom olika färskfoder. Han verkade gå upp av det bara av att titta på det. Taste of the wild torrfoder får han som bas nu då är han ändå nöjd, vikten är stabil trots hans ryggproblem som gör att vissa dagar är lugnare än andra.

Det är berikande för honom att ändå få annat då och då få smaka andra smaker men ska fortsätta då med de andra sorterna jag köpt som har högre kvalitet. Anade att Doggy inte var särskilt bra även på våtfoder sidan.

SuperLimm
0

Ska du köpa blötmat så skulle jag rekommendera dig att läsa innehållsförteckningen och köpa sånt mat som inte innehåller spannmål/vegetabilier och socker.

Mvh Linn