Dragsele
Hej! Jag köpte en dragsele för ett par dagar sen. Jag åkte till djuraffären och prövade ut en på min hund. Hon i affären sa att den satt som den skulle men har fått veta efteråt att den är för kort och kan skada hennes höfter om jag låter henne dra med den. Skidåkning skulle tydligen vara okej men inte drag då "öglan" trycker ner hennes höfter. Hoppas ni fattar.
Öglan som man ska fästa linan i sitter inte längst ut på ryggen som den ska göra utan en bit in på ryggen. Är så dålig på att förklara och är inte hemma nu så kan inte fota. Men tog en bild för att visa på ett ungefär vart öglan sitter och vart öglan ska sitta. Ska försöka komma ihåg att fota sen när jag kommer hem.
Problemet är att jag inte fick något kvitto. Trodde hon satte i kvittot i påsen men märkte igår att det inte låg där. Är rädd att jag inte får byta. Hur ska jag göra?
Det jag menar med bilden är att selen på den hunden sitter rätt och det röda korset är vart öglan på min hunds sele sitter :)

Åk dit så fort som möjligt och försök byta, hon mins det säkert om du inte väntar för länge.
Jo fast är orolig att jag inte får byta om jag inte har kvittot. Hon frågade om jag skulle ha kvitto och jag sa ja. Trodde hon satte kvittot i påsen :S Är lite irriterad över att hon sa att selen passade perfekt. Jag hade ingen direkt aning om hur den skulle sitta.

Åk och prata med henne/butiken och säg som det är, är de inte helt omöjliga så kan man oftast prata sig till det mesta som är emot reglerna ifrån början ;) Vill de inte ta tillbaka eller byta den så får du väll sälja den, för jag håller med om att den ska vara som enligt du märkte ut på första bilden (tycker det är svårt att avgöra på andra & tredje).

För att se hur selen sitter måste den användas, dvs inte bara sitta på. Håll i öglan, dra ut den så långt det går, så att det blir precis som när hon drar något. Utdragen ska öglan hamna precis vid svansroten. Selen ska även sitta tight runt halsen, så att den inte är stopr och tycker på bröstbenet.
Fixa hjälp av någon att fota så att selen dras ut rätt och ta fotot från sidan så kan jag säga om jag tycker det ser rätt ut.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Vad fin hon är. =) Vart har du köpt selen? Om den är från A**** Zoologiska (vet inte om jag får lämna ut hela namnet här..) så lär det nog inte vara nåt problem att byta den.
#7 Även fast den var utdragen så satt den en bit in på ryggen. Böt sele igår och den sitter som den ska. Tänkte inviga henne i drag idag :)
#8 Tack! Jo den var därifrån. Det gick hur bra som helst att byta. Äntligen får jag testa låta henne dra :)
#9 Vad bra att du fick byta. =) Lycka till med draget!
Vill bara säga att från mitt perspektiv så sitter inte äns selet på bilden i #0 som du visa rätt på den hunden. Det ligger för långt bak och trycker för mycket på sidorna. Bästa selet man egentligen kan ha är ett ställbart sådant, de är dyrare men värt pengarna. Tänk också på när du väljer sele att alla lemmar på det skall icke vika sig någonstanns, det kan ge hunden skavsår.
Lycka Till!
#10 Tackar :)
#11 Okej trodde den satt rätt.
Testade köra drag med ett bildäck idag och hon tyckte om det!
Jag måste bara fråga, hur lång tid bör man börja med? Alltså hur länge ska hon dra till en början?
#12 Det beror på hur din hunds muskulatur ser ut och om hon är grov framtill men för att vara på säkra sidan skulle jag inte rekommendera längre än 30 min med pauser tills hon lärt sig hantera situationen ordentligt och byggt på muskulaturen.
Tänk också på vad du har för sorts däck och vikten på den, ju tyngre däck dessto mer sliter det på en hund som inte byggt upp musklerna för drag än.

#11 Jag är inte så vidare insatt i drag, du vill inte visa någon/några bilder på optmialt eller så bra som möjligt sittande sele/vad du tycker sitter bra/är bra model?
#14 Specielisterna inom just dragsele sägs ju vara Norska Dogwear och bästa selet på marknaden idag är deras Non-Stop sele. Ställbart bak, sidor och på rygg.
Sitter så här
Bakre öglan går att förlänga eller korta ner beroende på objektets höjd som hunden ska dra för att göra det enklare och smidigare för hunden.
Tilläggas ska att detta sele inte lägger sig runt höfterna på något sätt som #0 visar utan lämnar höfterna fria och minskar därmed risk för skador i höftleder.

#15 Menar du att deras selar ska sitta så där?:O
När hunden drar framåt så dras ju selen åt runt bröstkorgen och det minskar hundens kapacitet att kunna ta djupa andetag.
Denna sele ser i mina ögon mycket bättre ut, men vad vet jag… Jag kanske är blind. Och jepp, den selen på bilden hade kanske kunna vara storleken mindre.
#17 Selet du visar sitter ju precis på samma sätt skillnaden är att det jag har till min hund är ställbart och ellastiskt på sidorna vilket gör att det inte trycker åt på bröstet. Det selet används under många dragtävlingar i Sverige samt Norge.

Letar och letar bland alla foton jag har, men nästan alla är tagna bakifrån (med mig i släden) eller framifrån. De från sidan är mest sudd, eller på hundar som inte drar i selen, då den ligger på ryggen och ser för kort och liten ut, som TS första sele.
En nomesele ska sitta så tight att den är trång att dra över huvudet på hunden, så att den inte klämmer på halsen eller hamnar för lågt mot bröstbenet. Den får absolut inte ligga så att dem hämmar röresler fram eller bak. Sen är det bättre att ha en lite för stor än lite för liten sele.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Selen du visar bild på ser i mina ögon ut att vara för kort, dvs att den klämmer åt lungorna. Jag själv har draghundar, min mamma har draghundar och ingen av selarna sitter på det viset. Och selarna då är inte för småa eller förstora. Jasså? Jag har aldrig sett den selen på draghundar här uppe i norr vart jag bor, det kanske är mest nere i södern det är slädhundsförare/"enskilda"ägare som använder sådana. Hade dem funnits här uppe så hade man nog sett mer av dem :)
#20 Har tidigare sagt att selet är ställbart och går att reglera efter hundens omkretts och längd. Jag bor själv uppe i norr. Men valet av sele gör du bäst själv, jag gav bara en rekommendation eftersom jag själv blivit rekommenderad detta sele av Mushers och jag kan garantera att det inte sitter åt någonstanns, inte på min hund i alla fall.
#0 Selen som du säger på vilden "sitter rätt" är alldeles för stor. Om din sele sitter vid det röda korset utdraget läge är den för liten. En vanlig x sele ska sluta vid svansroten när den är utdragen :)
#23 Hehe, tråden är 5 år gammal ;) Dock håller jag med dig, av det jag har lärt mig. Men jag är inget proffs.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#24 hahah såg det nu :D fail på min sida