Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2837 ggr
[Lollo1402]
0

Vilken ras skulle passa mig?

Hej alla! Jag ska inte skaffa hund, men jag skulle gärna vilja, men det skulle inte vara förrän om ett tag. Så jag undrar vilken ras som skulle passa mig:) Jag kan berätta lite om mig och vad hunden skulle få tillgång till. Jag utgår från en vardag, när jag är i skolan. På morgonen skulle den få komma ut på en ganska lång promenad. Sedan vid 12 tiden skulle jag komma hem på lunchrasten och gå en kort liten runda. Sedan vid 15 tiden skulle jag komma hem. Jag har 2 kaniner så att när hag går ut till dem så skulle hunden få vara med utomhus på vintern ca 2 timmar och på sommaren väldigt länge. På kvällen skulle jag kunna gå en ganska lång promenad med hunden. Ett måste är att den måste komma någorlunda överens med mina kaniner och katten. Så vet ni någon ras som skulle kunna passa mig? Sedan skulle de i min familj också hjälpa till:) Kram:)

[Teddies matte]
3

Vad för aktivering kommer du erbjuda hunden utöver promenader?

Pälslängd och pälsvård?

Storlek?

Temperament och övriga önskemål hos hunden?

Tänk också på att hunden inte kommer kunna vara ensam på ett bra tag om det är en valp ni funderar på, hur gör ni då? Finns det sedan möjlighet till dagmatte/dagis ifall det inte fungerar.

taylor__lambert
0

Att hunden kommer överens med andra djur brukar inte vara svårt oavsett ras om de djuren funnits där ifrån valptiden, men att skaffa en äldre hund kan vara svårare för då är det massa träning man måste lägga ned, jag tror jag vant två hundar vid andra djur då jag har kanin och gerbil samt att mina hundar har fått följa med mig till stallet när jag ridit vilket har varit lite A och O vad gäller träningen å hundarna då de båda var olika.

Sen vad kan du erbjuda hunden för aktivering och stimulans utöver promenader?

Hur gör ni om ingen kan vara hemma? Ensamträning kan ta lång tid på vissa individer och fortare på andra och det får inte överstiga 6h. dagis tar tex inte emot hundar under 6 månader vad jag har hört (är inte fullt insatt i dagis fronten vad gäller ålder), men det kanske finns någon granne eller hundrastare i närheten?

Storlek och pälstyp? pälsen spelar ju viktig roll då det kan ta riktigt lång tid med pälsvård.

Övrigt om hunden, ska den vara reserverad emot främlingar eller glad och nyfiken t.ex.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Lollo1402]
0

Missade lite "fakta" sorry. Pälsvård har jag tid med, men helst inte för jobbigt :P Jag kan leka lekar med hunden, träna agility och lite allt möjligt :P Storlek behöver inte vara alldeles för liten men inte för stor. Kanske upp till knäna, alltså typ "mellan" hund. Jag vill att hunden ska vara glad, framåt, lättlärd och vara snäll mot andra djur. Den ska vara barnkär för vi är 2 barn i familjen. Jag vet inte riktigt om jag då skulle ha en valp eller vuxen hund. Min farmor kan hjälpa mig om det behövs. Sedan har jag många snälla kompisar som mer än gärna skulle kunna passa den.

[Teddies matte]
0

#3 Vad innebär "inte för jobbigt"? Du behöver vara mer exakt, kan du tänka dig klippa eller trimma regelbundet samt eventuell öronryckning? Eller borstar du hellre hunden ex. några gånger i veckan? 

Kolla in grupp 9; http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Lon@
0

Dessutom måste du ha en plan för hur du skall göra när du inte går i skolan längre. Har du tid och möjlighet att ha en hund då med?
Nu skrev du inte hur gammal du är, men det är även viktigt att man har ekonomisk möjlighet att ha hunden. Det är inte bara "den dagliga driften" som kostar utan framför allt om hunden blir sjuk, då rullar tusenlapparna lätt iväg trots försäkring.
Det verkar ju dock som om du har uppbackning av din familj så det kanske inte är något problem 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

taylor__lambert
0

#3 skulle kolla i rasgrupp 9 men även i rasgrupp 8 om du vill ha en lite mer aktivare hund :)

[Lollo1402]
1

Jag tror mest att jag skulle kunna tänka mig att borsta den ganska ofta. Förlåt men jag är inte direkt bra på detta:) Jag skulle kunna ha en hund även när jag inte går i skolan längre. Men det lär dröja ca 6/7 år så det är ett tag. Men min mamma skulle mer än gärna ta den om jag inte skulle kunna ha möjlighet att ha kvar den.

taylor__lambert
0

Tror nog att engelsk cocker skulle passa dig :) Blue Roan anses vara de mest familjevänliga av dom. Cocker spaniel anses även vara en allround hund, man kan köra agility, lydnad, spår, freestyle, ja lite vad du vill med den, och den är inte för stor och inte för liten.

[Teddies matte]
0

#7 En Papillon eller Phalène kanske kunde vara intressant, Cavalier (dock väldigt sjukdomsdrabbad), någon av Bichonraserna som inte skall klippas, eventuellt någon utav de tyska spetsarna och sedan finns det ju korthåriga i grupp 9 också som kunde passa.

[Teddies matte]
1

#8 En Cocker har väldigt krävande pälsvård, som ts inte är intresserad av.

taylor__lambert
0

#10, näe det tycker jag faktisk inte, när man väl fått pli på pälsen så är det bara vardaglig borstning som gäller. Sen finns det dom individer som har mer pälsvård än andra inom just cocker, ja för att de kanske har tjockare grövre hår som ska ryckas, men annars nä. Sen kan man ju även välja hur man vill ha den klippt, halvutställning, utställning eller sport. Men av de på cocker träffarna har aldrig haft problem med sina hundars päls, de tycker att det är ganska lite pälsvård vad jag har fått till svar, annars kan man ju lämna in hunden till frisör de gånger som den ska ryckas om man inte orkar med det dvs.

[Teddies matte]
1

#11 Ts kan tänka sig borsta, men inte klippa eller trimma. Jag som själv har klippraser och även klipper mycket andra hundar tycker Cockern är långt mer krävande än "vanliga" klippraser. Det blir ju både regelbunden borstning, klippning och trimning med en Cocker. En hel del utrustning kräver det också att man införskaffar om man skall sköta sin Cockers päls själv.

Alla Cockrar skall ryckas, inte enbart vissa individer.

taylor__lambert
0

#12 tror jag borstar min hund 1 gång i veckan och nu har han mer päls än vad han brukar ha, men jag tycker ändå att det är ganska individuellt vad gäller klippning och pälsvård på hundar inom vissa raser beroende på hur den blir skött ifrån början.

Nederlandse kooikerhondje har inte mycket pälsvård, dock att hitta uppfödare är väl en annan fråga, vet inte hur många uppfödare det finns nu eftersom det inte finns så många individer.

[Teddies matte]
0

#13 Nu hade väl din hund "förstörd" päls redan från början, så det går ju inte att jämföra. En normal Cocker päls kräver regelbunden trimning utöver borstandet.

[Lollo1402]
0

Skulle en Sheltie funka tror ni? Någon som har erfarenhet av den rasen? :)

taylor__lambert
0

#14 precis, vilket det är det som jag säger, att det  beror på individen och hur pälsen behandlats från början.

#15 Sheltie skulle nog kunna passa, man kan göra lite allt möjligt med den, hur den är med barn vet jag inte men det går nog säkerligen bra då hunden kommer efter barnen (flesta hundar brukar ju kunna gå ihop med barn om barnen funnits innan hunden). Det är en aktiv ras, inte för mycket pälsvård, men borstning någon gång i veckan, kan ha en tendens att skälla mycket.

[Teddies matte]
1

#16 Fast nä, det beror inte på individen på det sättet, inga vettiga uppfödare rakar hela pälsen sina valpar, du har råkat ut för något ytterst märkligt. Tar man en Cocker får man räkna med mycket pälsvård, i form av borstning, tovutredning, klippning, trimning och även rakning av vissa mindre områden.

LuLeLo
1

Nu vill jag hoppa in här, som också har en cocker spaniel. 

Att säga att en cocker spaniel inte har pälsvård är fel, likväl att denne päls inte är krävande! Dessutom tycker jag att man helst ska rekommendera rasen till personer som vill lägga ner tiden som krävs för att hålla hunden rastypisk. Annars finns det andra raser som passar bättre.

Nu har min cocker iofs en extrem pälsvård, individer med mer lättryckt päls är lättare att hålla efter, men det här är vad jag lägger ner för att kunna ha den i bra skick:

Jag rycker Lotus (en del av kroppen ca 1h varannan vecka), rakar honom (hals och öron), effilerar övergångarna från rakningen, effilerar ner det hår som trots allt inte gick att rycka (skuldror, delar av bakbenen, huvud, framben), klipper tassar, klipper behäng och effilerar vid rumpan. Förutom detta måste jag även borsta honom (1h/vecka) och vid utställning ska han badas (ca 30-60 min), fönas (ca 1-2h) samt finklippas.

Jag skulle alltså inte rekommendera denna ras till TS med tanke på pälsvården. Det ska också beaktas att det finns jaktinstinkt, vilket kan vara jobbigt om man vill ha hunden lös.

Jag skulle hellre tipsa om en lugnare variant av sheltie, lite beroende på hur aktiv TS vill vara med det mentala (agility och andra hundsporter). Finns trevliga hundar, kan vara aktiva och jätteduktiga i lydnad och agility (beror en del på linjer och individ) men har inte samma jaktinstinkt eller pälsvård som en cocker.

Tass Josephine