allergiker
Nån som har hund och har allergisk astma isåfall vilken hund ras? Skulle helst vilja ha en stor hund
Känner en som har det och har en stor pudel, den rasen fungerar för henne.
Men det är individuellt så det är att testa sig fram och inte ens då är det en garanti att man inte reagerar i framtiden.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ok tack för svaret mer hundraser man kan ha?
Schnauzer och en del terrier kan funka.
Lagotto romagnolo, inte så stora men det funkar bra när min allergiska astma syster är här ;) Min mamma har pudel också och det fungerar också bra för både syster och allergisk pappa.
Jag är allergisk mot nästan alla sorters pälsdjur och har även astma. Har dock aldrig känt av min hund, eller ja hundar överhuvudtaget, på flera år. Läkarna tycker dock att jag ska göra mig av med min hund eftersom jag är allergisk mot hundar med men det kommer aldrig hända. Kan borra ner hela ansiktet i pälsen utan att reagera. Dock så har min pappa känt av allergin ett par gånger.
Min hund är en portugisisk vattenhund men det finns inga allergivänliga raser så man kan inte säga garanterat vilken ras som funkar bäst.
Det går inte att säga såhär, då allergier är individuella. Den som tål Schäfer kanske inte tål pudel, och vise versa. Men raser som till exempel pudel, lagotto, bichonraser som har hår och som inte fäller finns det större chans att en allergiker klarar av. Så leta upp några raser som passar er och eran livssituation och besök en uppfödare av de raserna, och se om den personen som är allergisk tål hundarna.
Tänk också på att man oftast är mer allergisk mot valpar än en vuxen hund.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Olika från allergiker till allergiker vad man tål och inte tål, så går tyvärr inte att säga någon speciell ras.
Dock när man väljer hund kan man inte främst gå på om man tål den eller inte, man måste tänka på om hundrasen passar ens livsstil med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är pälsdjursallergiker med astma. Har en australian shepherd och en tervueren som jag inte känner av alls. Har även två katter som jag klarar bra. Släthårspälsar som t.ex amstaff och staffe får jag kliande utslag av om jag tar på.
Sabina
www.anibaz.blogg.se