Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1200 ggr
joohaannas
0

Kvalster även i spannmålsfritt?

Hej! Har en hund som har väldigt många allergier, bland annat mot spannmål, mjöl och kvalstrerna i torrfoder. Har kört färskfoder/barf men eftersom hans mage inte klarar av det måste jag köra ett torrfoder på honom. Nu undrar jag om det blir kvalster även i spannmålsfritt hundfoder? Hjälper det att frysa ner fodret? Eller har ni andra idéer?

russin
0

Ja, är det spannmålsfritt torrfoder du pratar om så blir det kvalster även på det. Alla torrvaror får kvalster på sig.

Att frysa hjälper att inte få fler kvalster/att dom inte förökar sig - men dom som redan fanns finns ju kvar. Köp mindre säckar mat och frys in direkt, så kan det säkert lindra lite.

Saffran0Spice
0

Fungerar det att blöta ner torrfodret?
En tanke som slog mig =)

russin
0

#-2. Nope, eftersom kvalster bajjar så hjälper inte det och det är bajset som allergiker oftast reagerar på 😉 Både kvalster och bajs finns ju kvar oavsett om du dränker dom eller inte.

Saffran0Spice
0
[Teddies matte]
0

#2 Nä, det gör det inte.

Genom att frysa torrfodret genast när man köpt en ny säck kan man få det att fungera. Du tror inte det kan fungera med ett annat färskfoder, finns ju de också som är utformade för känsliga magar.