Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3025 ggr
nadilda
0

Dålig hund

Hej! Jag kom hem från en promenad med min lagottotik för ca en halvtimme sedan. Hon gick lös och jag tror att hon fick i sig lite bajs på ett ställe och eventuellt något under grannenshus.

För ca 20 minuter sedan så började hon kräkas. Första kräket innehöll en massa, men nu ca 10 kräkningar senare så är det bara vitt skum. Hon mår märkbart illa och hulkar, vill inte ha godis, vill helst ut och gräva hål som hon kan kräkas i. Hennes slemhinnor är väldigt bleka.

Varken grannen, vi eller någon granne i närheten har något råttgift utlagt.

Är ca 45 minuter bil från närmsta veterinär och har inget körkort. Mina föräldrar är ca 1,5 timme bort. Mamma ringer veterinären just nu,

Är jätte nervös och har ingen aning om vad jag ska göra. Hon har frisk vatten tillgängligt. Ömma inte när man trycker på magen.

Vad borde man göra/kolla?

Saffran0Spice
3

Håll hunden lugn och stilla, gärna liggande och passiv tills ni kommer till veterinär. Se till att hon får vätska och håll henne varm.

Googla efter djurambulans och se om de finns att ringa så ni kanske kan få hjälp snabbare.

Lycka till och hoppas det går bra!

nadilda
4

Vi har tid om en timme, grannen skjutsar in oss! Hon låter ansträngd när hon andas.

Saffran0Spice
0

#2 Ok, jätte bra.
Om hon är ansträngd så låt henne inte röra sig, från och med nu så bär henne och håll henne helt stilla tills ni kommer fram!

Bill&Bull
0

Usch lider med dig! :( Bra att ni kommer iväg, kanske fastnat något.

||My Love For Animals Is Immortal||

nadilda
0

Nu är vi på väg, hon fick åka famn till bilen och ligger nu i mitt knä och flåsar. Tror hon har feber!

Candy123
0

Usch, hoppas allt ordnar sig

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

nadilda
0

Hej! Nu är det så att jag tror jag kommer behöva Dollys chip och reg. nr, men tyvärr är alla papper i vår bil som ju är hos mina föräldrar. Vet att de går att komma åt på hunddata, men kommer inte åt den sidan från min mobil. Så om något hade kunnat kolla upp det och skicka ett PM så skulle det vara guld värt. Encos Natasja heter hon. Tack i förhand!

poodlelicious
4

Skickat.

nadilda
1

Så då sitter i bilen på väg hem med vår lilla sjukling. Hon har troligtvis blivit ordentligt matförgiftad och är nu satt på skonkost i en vecka. Sen ska vi självklart hålla noga koll på henne. Och tack så jättemycket allihopa!

Saffran0Spice
1

#9 Skönt att det inte var värre!
Nospussar till sjuklingen❤️

Bill&Bull
0

Skönt att det gick bra ändå! :) sköt om er nu

||My Love For Animals Is Immortal||

Wellcraft
0

Lagottos käkar allt & då kommer stryken med det.

Jättebra att ni åkte in. Många lagottos kräks ofta, rätt så vanligt eftersom att majoriteten är matglada i allt från pinnar till kattbajs, kattbajs kan också vara ordentligt giftigt för hunden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

nadilda
0

#10 & #11 Ja det var jätte skönt! 😃

#12 Ja hon brukar äta det mesta, men hon har aldrig blivit ens i närheten av så här dålig. Hon kräks kanske en gång, men sedan blir hon super pigg igen! Händer ca 2-3 gånger per år. Men blev hon så otroligt allmän påverkad och gnällde vid varje andetag😕 

Just nu är hon nöjd och glad, om än lite trött❤️ Men vem är inte det om man har kräkts 20 gånger på en halvtimme!

Wellcraft
0

#13 Skönt att hon mår bra nu  i alla fall, lilla tjejen.
Jag har haft tur med min kille, kan kräkas ibland 1-3 gånger för att han ätit nått tokigt (oftast pinnar). Men hittils inget som påverkat a.t så hoppas vi fortsätter ha flyt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Daniela1983]
0

Vilka åtgärder vidtog veterinären? Nyfiken.

nadilda
0

#15 Ja du, först en allmän undersökning där temp togs, slemhinnor kollades och magen klämdes på. Sedan röntgades magen för att se så att inget hade fastnat. Sedan fick vi någon speciell mat utskriven.

Hela besöket tog 2,5 timmar och kostade ca 4000 kr, men vad gör man inte för sina små ❤️

Saffran0Spice
0

#16 Det blev inte så farligt dyrt heller då med tanke på att det är helg och vad de gjorde =)

nadilda
0

#17 Nä det kunde ju ha blivit betydligt värre!

Lon@
0

Åh, vad skönt!
Lycka till med återhämtningen!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Levijo
0

Åh, vad skönt att det inte blev värre än det blev. Aldrig kul att se sin hund må dåligt. 
Hoppas hon blir bättre snabbt!

nadilda
0

#19 & #20 Tack! 🙂

I går kväll var hon pigg nog att både stjäla en strumpa, hoppa lite på vara gäster och rulla runt i gräset. Så nu är hon på bättringsväg 😃 Maten glider i utan problem, men hur i hela friden vi ska få henne att äta hennes vanliga mat efter detta har jag inget aningen om.  😛Idag ska hon äta en tsk 6 gånger.

nadilda
0

Vi lite noggrannare funderingar misstänk er vi att hon fick i sig blöt glasullisolering!