Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1978 ggr
Saffran0Spice
17

''Pli'' eller oansvarig?

Jag var precis ute med min hund och gick mitt i centrum - det är mörkt och nästan inga personer eller bilar är i rörelse.

Rätt som det är kommer en stor svart Aussie springandes lös mot oss från mörkret!
Hunden är glad och ivrig att hälsa, men skrämde slag på både mig och min hund när den dök upp från ingenstans - jag kollar efter en ägare och ser en person 30-50 meter bort, mörkt klädd och hade han inte varit precis under en gatlykta så hade jag inte sett honom.

Han ser att jag håller i hunden och vrålar åt mig att släppa hans hund.
Jag ropar att han får komma och koppla hunden för att jag släpper den inte vid en trafikerad väg i mörkret, utan reflexer eller lampor och med honom så långt bort.
Skitförbannad kommer killen fram och ryter åt mig att ge f*n i hans hund och att han har pli på den, för att slita till sig hunden och gå.

Jag tittar efter dem och hunden springer hej vilt fram och tillbaka över vägen, på trottoaren och andra ställen långt från husse och när husse ropar så ignorerar hunden och springer vidare…

Ursäkta språket - men hur i helvete kan man kalla det att ha ''pli'' på sin hund?!
Så jäkla oansvarigt att ha hunden lös på det sättet, springandes hur som helst till vem som helst på och vid en väg där fordon plötsligt kan komma i hög hastighet!

Blir så jäkla förbannad på dessa puckon som leker med hundens liv, det är inte pli - det är bara korkat och oansvarigt 😡

Kitten86
2

Det finns ju tyvärr fullt med folk som lever i förnekelse över hur deras hund är till sättet, både humör och uppfostran/pli,  och alla vi hundmänniskor sätter ju ribban på olika höjd vad gäller t.ex. lydnad. Synd vore ju bara om denna hund, eller en hund i liknande situation, skulle bli skadad eller t.o.m dö pga att husse/matte inte har bättre koll och/eller pli på sin hund!

Lon@
1

Dessutom skulle det kännas förj-vligt om man körde på hunden trots att man kört omdömesfullt.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Levijo
1

Men herregud. Vilket jävla sätt folk har. Hade min hund kommit lös (skulle aldrig ha henne lös vid vägar oavsett hur bra koll jag har på henne) och någon tog tag i henne tills jag kom fram hade jag blivit så jävla tacksam. Inte fan hade jag blivit arg på människan!! 

Hur han kan ha tyckte att det där är att ha pli på hunden förstår jag inte riktigt. strykrädd kanske med tanke på att han lät väldigt våldsam.

redstaryena
2

# 0 känns ibland , av dina inlägg att döma , att vi bor i samma område😊 Här finns massa nötter och rötägg som inte har koll på sina hundar.Har hänt en del incidenter. Och jag kallar det vårdslöst och omdömeslöst. Och nej dom har inte pli på hunden. Vissa tror det, bara för att hunden "är snäll" men de tänker inte på att hunden kan råka illa ut pga andra hundar, gator osv. Sen blir vissa man träffat på,förbannade på hunden, för att den inte lyder, när avståndet är flera hundra meter mellan ägare och hund. Och DET gör mig förbannad. För då ska de helt plötsligt spela apa!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
0

#4 hemskt att det finns så många av denna sortens människor, på så många platser -.-'

Mischa
1

Han gick väl i försvar utan att fatta hur löjligt det blev, det är rätt självklart att man inte har pli när hunden stör sin omgivning.

≧◔◡◔≦