Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3486 ggr
Wellcraft
1

Veterinärmissar

Kom att tänka på en fin sak.

När Elviz skulle ta sin ettårsspruta så gick vid till en veterinär som jobbat med  alla sorters djur & har ett otroligt bra rykte om sig.
Elviz var glad & positiv men veterinären tog sin inte alls tid att hälsa, utan tog tag i min hund och höll fast honom hårt(han tjöt till redan här, dvs får ont väldigt lätt även om han är en tålig hund), veterinären skällde på min hund trots att han gjorde så rätt han kunde & var tja, alldeles för hårdhänt öht. Elviz blev jätteträngd då han är reserverad tills han fått hälsa ordentligt,vilket ju gjorde honom väldigt osäker i situationen, även om han är en tuff hund annars.
När han fick sprutan så skrek Elviz för full hals, antagligen för att situationen redan var spänd. 

Jag blev rätt uppgiven, att hunden ska ha en bra inställning till veterinärer är ju relativt viktigt ändå.

Sedan var det dags för hans HD/AD röntgen efter några månader. 
Vi åkte till en helt annan veterinär i en annan stad.
Vilken annorlunda stämning det var. Veterinären hälsade ordentligt och Elviz hoppade självmant upp på bordet.
Sprutan märkte inte ens Elviz av, för han var för upptagen med att pussa på veterinärassistenten. 
Pang & fall så somnade han till och när han vaknade på kliniken var han lika trygg & glad, även om han var lite för trött för att hoppa upp på folk & kyssas ;)

Har ni varit med om något missöde hos veterinären eller någon veterinär där dem enligt er betett sig fel?

Obs, syftet med denna tråd är inte att hänga ut personer eller kliniker ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saffran0Spice
2

Ja vi har varit med om missöde gällande vaccinationen här också =/

Det var när Rossi skulle ta sin 12v spruta, den veterinären har vi specifikt avböjt att få i fortsättningen.
Veterinären stack nämligen Rossi 6 ggr med en nål innan denna insåg att den var trubbig och fick byta till en ordentlig - för att sedan sticka ytterligare 6 ggr innan Rossi faktiskt blev vaccinerad!

Det skall inte krävas 12 stick för en vaccination…

Dumpuck
1

Vår hund började halta som liten, något som visade sig sitta i armbågen men ingen vet varför då allt ser helt bra ut.
Vid vet.besök så markerade han för smärta genom att morra, på detta svarar veterinären med att riva tag i hals och nacke för att sedan bita hunden över nosryggen. Vi blev fly förbannade, milt sagt. Han var då 14 veckor.
Efter detta så har vår, annars lugna och stabila, hund blivit stressad vid varje veterinär besök trots olika kliniker. Sedan har alla hans besök hittills också inneburit kraftig smärta då det alltid varit för armbågen vi åkt in för, så vi hoppas att ettårs sprutan och HD/ED röntgen blir positiv för honom så han får någon positiv upplevelse…

Kan säga att vi åker inte dit igen där de behandlade honom på det viset, veterinären är även anmäld men utan resultat.

[fabienne]
0

Vi åkte in med vår hund för hälta och hon ömmade i knät vid manipulation och veterinären skrev ut smärtstillande och så skulle hon vila i 30 dagar. Vi bokade även en fysioterapeutgenomgång och då hon tyckte det var obehagligt med laser över höften bokade vi en ED/HD-röntgen som visade C/D höft och UA på armbågarna. Veterinären som röntgade behandlade oss så illa under besöket att jag var nära till gråten när vi åkte hem. 

När vi fått HD-svaret från SKK läggs all fokus på att bygga muskler på rehabets vattentrask. Vi såg ingen skillnad i hennes hälta med eller utan smärtslindring. Två månader efter första besöket för hältan upptäcker veterinären att korsbandet är av och att hon har lindrig artros i knät. Då veterinären tror att hon har en bra chans att bli helt bra opereras korsbandet. Två månader senare har korsbandet tänjts ut och hon haltar återigen som förut. Veterinären nämner då att hon förmodligen skulle behöva gå på smärtstillande hela livet för sin artros, något som vi inte uppfattade när operationen och framtidsutsikter diskuterades. Under besöket fick hon en injektion mot smärtan rakt in i leden vilken gav noll effekt. Hunden var nu helt förstörd både fysiskt och psykiskt och vårt hopp över att hon någonsin skulle bli helt bra var släckt. Resan var inte längre värd målet och hon avlivades. Jag blir fortfarande så fruktansvärt ledsen när jag tänker på detta. Hunden kunde inte ha blivit mer felbehandlad och jag kan inte se på den här tiden som någon annat än djurplågeri. Hunden sprang vattentrask 1-2 gånger i veckan med ett korsband som var kraftigt skadat och tillslut av. Vi var in till kliniken för veterinärundersökningar och rehab för hältan över 20 gånger. Det är min erfarenhet av veterinärmissar (och fysioterapeutmissar).

Ambrose
0

Har inte personligen varit med om något, men min första kille var till vet för att kolla ögat på sin katt. Trevlig och lugn katt som aldrig brukar ha problem hos vet. De stoppar katten i en klämbur med en gång(trotts att det inte behövdes), och sätter inte fast den tillräckligt, så katten får panik, lyckas slita sig loss, och drar ur en klo. Blev operation för att sy ihop tassen istället för en rutin koll på ögat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

knutteknop
0

Min förra hund åkte akut in till vet efter attja blivit biten av grannhunden, han var hos hundvakt då och vakten tog in honom till veterinär men hon har berättat hur det gick till. Han hade tydligen markerat pga smärtan och så hade dom brottet ner honom och kallat in personal som legat och tryckt ner honom medans dom rengjorde såret, detta var då en liten 11 kg hund och ett ytligt sår. Några månader senare skulle vi in och göra en rutinkontroll samt besiktning(hos en annan vet), jag berättar för vet att vi gärna vill ha lite tid på oss att varva ner och att han kan va lite osäker sen senaste besök. Det respekterade han inte utan det första han gjorde var att ta tag i min hund rejält hårdhänt och bad mig hålla fast honom medans han kollade igenom honom.. han vågade inte ens ta i honom utan petade lite lätt å sa att allt var OK, men min hund var rejält stressad när vi for därifrån. När jag precis hade skaffat honom ville jag lära mig hur jag klippte klor (jag var 10) och åkte därför in till veterinären för att få hjälp men det första dom gjorde var även då att 3 personal brottade ner honom och sätta på munkorg. Han var då 6 månader och var superduktig på hantering, det var liksom bara jag som behövde hjälp.. Jag har ingen speciell tilltro till veterinärer om man säger så..

Myrtorpets Möss och Kaniner

shelbyeleanore
1

Nu gäller detta visserligen ingen hund, men när min ena katt skulle kastreras för ett par år sen så försökte veterinären inte ens locka ut katten ur buren. Min katt älskar veterinären och hade lätt gått ut självmant, bara hon hade fått chansen! Han öppnade gallret, tog buren och lyfte den med öppningen mot bordet (alltså helt upp och ner) och skakade tills katten ramlade ur. Hemsk veterinär.. Jag blev självklart förbannad men skadan var ju redan skedd. Som tur är älskar hon fortfarande allt och alla, men dit går jag aldrig igen.

Frida B
0

Bernhard (mina farföräldrars hund) skulle ha kemisk kastrering en gång i tiden, så de gick till den lokala veterinären för att få den. När de kom dit möttes dom av en (vad som såg ut som) berusad man, som var veterinären. Bernhard fick sin kemiska kastrering.

En tid efter börjar han tappa all päls på vänster sida. Inget kli eller så, bara tappa päls. Helt kal var han, minns jag. De gick till veterinären med honom, men hittade ingenting. Tillslut pratades det om kastreringen, och de upptäckte att veterinären på den första kliniken hade gett Bernhard en kemisk kastrering som är olaglig i Sverige p.g.a för mycket biverkningar. Snacka om miss.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lexie82
0

Skulle till veterinär för att klippa klorna på min schäfer eftersom jag tycker att det är svårt att se pulpan själv. Jag har tidigare gått till en hundtrimmare och fått det gjort och det har då gått galant. Då har han fått stå på ett bord och blivit distraherad med godsaker och det hela har varit över på ett par minuter.
Den här gången hade hundtrimmet inga lediga tider som passade, så vi gjorde det hos veterinär istället. Där la de hunden ner på sidan på ett halt bord, vilket gjorde honom osäker och rädd. Godsaker kunde han få när vi var klara, fick jag förklarat för mig. Hunden blev rädd och snappade med käkarna omkring sig, så hon som skulle klippa virade ett snöre runt nosen på honom och kallade in hjälp.
 Hade han fått godsaker hade han gått med på vilken behandling som helst, och jag kan än idag inte förstå hur en valp ska kunna förstå "om du är duktig nu så får du godis senare". Han blev ju livrädd när en främmande människa plötsligt trycker ner honom på sidan sådär.

reverse
1

Min aussie skar upp en trampdyna på krossat glas som inte syntes i snön (i skogen…) och vi var tvungna att åka in, för det var djupt. Han var bara runt året gammal och hade varit hos vet ett par gånger innan för vaccination och så hade han ögoninflammation en gång - detta hade gått galant. Denna gång fick vi åka till ett större ställe. De var inte det minsta inkännande eller verkade bry sig om att det var en levande varelse med en skada de höll på med. Veterinären bara sög tag i min hunds tass och började bända upp den trasiga trampdynan för att "undersöka". Självklart markerade min hund, det måste ha gjort skitont. Veterinären usch:ade och sade åt oss att vi måste se till att få ordning på vår hund, sådär får han inte bete sig, han brottades ner och såklart behövde han sys osv. Stämplades som "aggressiv" i journalen. Vi har aldrig besökt det stället igen och det tog lång tid för mig att återställa min hunds tillit till allt som kunde tänkas vara en veterinärmottagning, omedelbart stresspåslag. Idag är han oftast mest glad när han får pussa på veterinärerna och skötarna (skulle helst se att han var helt lugn, men I'll take it. ;)) på "vår" mottagning och de vägrade tro mig när jag berättade denna historia och att min hund sades vara aggressiv. De har, förstås, inte upplevt något sådant alls från hans sida, för de tar sig en j**la minut med den levande varelsen.

Är ju inte direkt en "miss" från veterinärens sida, men fy vad jag undrar om vissa ens tycker om djur…

//Lina

[Forest]
0

Här har vi haft en o samma veterinär just för att jag anser hon tar sig tid varje "patient" våra hundar har lärt sig att man får godis av henne så innan dom lämnar rummet så sitter dom fint med stora godis-ögon 😃  

Vi fick en gång ta katten akut till en annan vett han var mer stressad, men han var vänlig mot katten och oss så det funka som reserv.

[Thiah]
0

Alltså vad har ni stött på för veterinärer? Låter ju helt galet!

Saffran0Spice
0

Fick just ett samtal från en upprörd vän - hon var just hos veterinären med sin JRT för en kontroll.

Tydligen hade hunden morrat och VETERINÄREN  hade då bitit hunden i örat!
Sen har de mage att kräva betalt för en icke utförd kontroll 😡
- De kommer anmäla och är på väg till en annan klinik nu…

poodlelicious
0

Alltså… Förutom att det inte är okej att bita en hund så undrar jag hut veterinären tänkte? Vem vill bita i en okänd hund? Jag tänker att det är extremt äckligt!

Rafflan
0

Bitandet är ju "hundspråk" men sen är det ägarens val om man vill göra så eller inte, ingen annan är ägaren ska "bita" sin egna hund…