Bilder på årets första Border collie lekträff.
Idag hade min facebook grupp "Border collies, Stockholm" Sin första lekträff och tänkte dela med mig av fotona jag tog. :)
Jag tog över 500+ bilder men orkade inte gå igenom alla idag.
Hundarna som är med är Chip, Selma, Blue och Nikos. :)
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
like
Åh så roligt de ser ut att ha - jätte fina bilder 🙂
Är fasligt förtjust i BC!
Men har förstått att den inte passar som endast sällskapshund, trots aktivering >.<
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Ja dom hade väldigt kul! Tack c:
Vem har sagt det? Jag gör inget super seriöst med Chip, vi brukar köra lite agility på tomten på sommaren och dog parkour på vintern. Han tränas även just nu till att bli assistenthund, men det är inget jättejobb åt honom. Det räcker med att ta en ordentlig promenad per dag och lite mentalt arbete. Vi brukar ta 5 promenader per dag, där en är 2-3 timmar lång. Och sedan en 30 minuters på kvällen men resten är bara ut och kissa.
#3 Nja, flera jag träffat som har BC och inte gör något ''krävande'' med dem och bott i lägenhet har så att säga galna BC (överskottsenergi, uttråkade, oredliga) som är riktigt jobbiga…
Sedan har jag träffat ordentligt arbetande BC och de är ju underbara hundar!
Står även på rasstandarden på SKK att BC är otroligt krävande som enbart sällskap.
Så vad jag sett och läst om rasen har gett mig det intrycket - vilket är synd då jag väldigt gärna haft en LH BC ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#4 Kan tänka mig att BC's som bor i lägenheter inne i stan eller där det är mycket trafik och människor inte mår så bra. Vi bor i en stor villa med tomt och nära till skogen. Sen beror det också på individen, te.x. Många rescue BC's kräver inte lika mycket eftersom dom blir överlyckliga av att bra få gå på en kort promenad (Dom får inga promenader på hundhemmen på irland) Hur bor du?
#5 Ok, ja det är nog väldigt individuellt. Sedan vet jag ju inte hur aveln sett ut heller, de BC jag träffat som varit jobbiga kanske har varit efter föräldrar med starka bruksgener och inte välplacerade av uppfödaren =/
Bor i stor lägenhet i liten ort - är ute i skog/berg/hav flera timmar om dagen dock =)
Jo precis! Man får isåfall vara väldigt noggran när man letar efter en som passar just dig och sedan träna mycket på att hunden ska klara att vara passiv inomhus.
Då borde det inte vara något större problem, bor man där det händer mycket kan det vara väldigt stressigt för hunden. Så att ha en BC och bo inne i stan är inte något jag skulle tipsa om.
Sen kan man alltid göra saker med dom ändå, te.x spåra, köra agility, dog parkour kanske till och med dra lite lättare saker.