Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1770 ggr
Gronstedt
0

Hundar och salt?

Jag har fått höra att hundar som lätt går upp i varv inte kan äta hundmat (varken torrfoder eller burk), för att det är för mycket salt i det, vilket skulle få hundar att bli stissiga och knepiga.

Stämmer det?

VildaVittra
3

Aldrig hört. Leon blev inte speciellt stissig när han stal all buljong som fanns i skafferiet heller. 

Pumis är stissiga i sin natur, speciellt när de känner sig osäkra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
3

Aldrig hört. Däremot är mycket salt inte bra för hundar ändå.
Mycket salt i torrfoder vill jag väl inte på stå att det är i många varianter.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
4

Däremot ska man undvika foder som innehåller majs till hundar som har lätt att gå upp i stress.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

drika
0

Nae de stämmer nog inte, för mkt salt mår en hund illa av däremot men då måste det vara rent salt och ganska mkt:)

Hälsningar

Fredrika

Luckysoul
1

Har aldrig hört att salt skulle gör det. Däremot bör man undvika foder med majs i =)

Gronstedt
0

Tack alla! Då kan jag prova att ändra vovvens kost lite sakta.

Hur sakta bör en kostomläggning gå? Från typ hälften torrfoder och hälften ris/pasta till först bara hundmat och så småningom mer åt färskfoder-/BARF-hållet? Han blir lätt lös i magen, så det bör nog gå långsamt och försiktigt.

Hunden kommer alltså att bo hos mig (om katten tillåter det) tills han kan omplaceras, och medan han är här måste jag försöka omskola både hunden och hans mage …

VildaVittra
0

Jag skulle fortsätta med det han äter nu och sedan slänga in ett mål färskfoder/barf här och där och öka antalet tillfällen då och då tills att det är mest färskfoder/barf och då gå över helt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
0

Köpte ett paket "burgare" från Vom och hundemat att smyga in i kosten som en början. Om man ger en sådan antar jag att man då minska den vanliga maten med ungefär motsvarande mängd? Vovven är ganska knubbig som det är.

[Forest]
0

aldrig hört att salt ska strissa upp en hund, som andra säger så undviker vi majs och märkt stor skillnad sen foderbyte gjorts från R.C-pudel foder med mycket majs till färskfoder+torrfoder utan majs på våran ena hund. Hon hade mycket känslig mage men efter foderbyte som gjorts sakta sakta så är hennes mage 100 gånger bättre hon tål betydligt mer annat utan att bli dålig i magen. 😃