Alkohol och hund
Vad anser ni när det gäller hund och alkohol? Nu har det varit många röda dagar och så vidare, hur har ni haft det och hur har ni gjort? Har ni behövt "skärma av" hunden eller har ni gjort som "vanligt"? Vad tycker eran hund om alkohol? (Givetvis om fulla/berusade människor och inte personliga erfarenheter). Reagerar den som vilken dag som helst eller har han/hon en annat beteende vid dessa tillfällen?
God fortsättning och hoppas julen varit någorlunda vit ;)
Jag är Nykterist.
Om folk dricker med måtta och inte blir stupfulla så tror jag inte hunden bryr sig ändrar människan sitt beteende kan kanske hunden bli orolig då dem känner av det dessutom är det frågan om en riktig full människa är kapabel till att ta hand om en hund till exempel gå ut och rasta om balansen försämrats osv.
Vi dricker inte ofta dricker vi är det ett glas vin eller en kall god öl till god mat någon gång per halvår. Så här blir ingen lidandes av vårat glas vin 😉
Är nykterist - men ser inget problem med att folk dricker måttligt med alkohol så länge hunden inte på något sätt påverkas negativt av det.
Ex att hundens långpromenad inte blir av pga bakfylla ser jag inte som ok, hunden är ju inte orsaken till husses/mattes bakfylla =P
Så, så länge inte hunden påverkas negativt av ägarens val - oavsett om det gäller alkohol, rökning, snusning eller spelande - så varsågod! =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Klart man kan få dricka alkohol om man har hund så länge som det inte går ut över hunden på något vis. Precis som med allt annat.
Jag dricker inte (minderårig) men mina syskon samt mamma har någon gång tagit ett glas vin till maten, och det har inte varit något problem. Hunden reagerar inte heller om mammas pojkvän är här fast han har druckit, hon beter sig lika.
//Jessie
Vår hund är lika förtjust i främmandet oavsett om de druckit eller inte, och bryr sig inte om husse och matte druckit heller. Människor som han träffat innan och som jag litar på får dricka inför min hund, men jag skulle aldrig lämna honom ensam med dom eller utsätta honom för fulla människor som han inte känner.
En gång för bara några veckor sen då krogen stängde stod det en kille med en hund utanför, ägaren var visst på krogen och det här var hundvakten som skulle lämna tillbaka hunden. Massa fulla främmande människor kom fram och ville klappa och hunden blev extremt stressad av det. Den hunden tyckte jag synd om och jag tyckte verkligen INTE det var okej. Fattar inte varför man ska ta hunden till såna miljöer, vad som helst kan ju hända när de står mitt ibland hundratals fulla personer. Men killarna fick iaf mycket uppmärksamhet av tjejerna… Idioter.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag dricker ibland hemma så jag blir lite lullig, hunden kunde inte ha brytt sig mindre.
Ska jag festdricka så är hunden hos mamma.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Speciellt min ena hund är otroligt känslig visar väldigt tydligt att han ogillar berusade människor, han märker av på flera meters avstånd om någon är påverkad. Detta visar han genom att morra, skälla och försöka göra sig så stor och läskig som möjligt så att personen i fråga inte ska våga gå fram till honom.
MEN! Jag har märkt att detta har haft motsatt effekt,,
Den berusade personen brukar då försöka "lugna" min hund åt mig genom att stappla rakt mot honom, stirrandes och sluddrande med en alldeles för hög röst :
"JAG är inte farlig!! KOM, KOM!"
(Varför gör ALLA detta??)
Det slutar alltid med att jag får släpa med mig min livrädda hund medan den berusade personen skriker glåpord eller liknande efter mig för att denne inte fick chansen att hälsa..
Trist.
Ingen vi känner dricker. Min sambo tar en öl och inget mer.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Min hund bryr sig inte alls. Hon har upplevt både mig och vänner till mig under berusning och hon är trygg i sig själv och skiter rent ut sagt i vilket.
min hund bryr sig inte alls om man är full.
Mina bryr sig inte alls, de har varit med på många blöta firanden genom åren. Dessutom struntar de fullständigt i om det inte blir någon långpromenad dagen efter utan tycker det är ett utmärkt tillfälle att ligga och snarka med matte i soffan. Det brukar ju dessutom finnas en skål med chips framme när jag har ont i bollen, som jag även lyckas somna ifrån. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ingen av oss dricker här hemma i princip, några cider eller så men aldrig fulla eller så. Och här ute möter vi inga fulla människor heller vilket är skönt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har inte upplevt några konstigheter. Jag skaffade iof min hund när jag pluggade i Uppsala och bodde i studentkorridor. Där blev en hel del festande som hon uppenbarligen vande sig vid. Även på studentområdet träffade vi ofta på berusade gäng vid div festligheter utan bekymmer.
Lite roligt - när vi var på promenad i Göteborg och vi stötte på ett stort skråligt gäng som höll på med nollningsaktiviteter, inkl grillning, blev min annars något reserverade hund väldigt intresserad av alla människor. Jag tror att hon gjort kopplingen: berusade människor = generösa människor som gärna bjuder bedjande hundar på korv 😉.
Jag är nykterist och sambon dricker en öl eller 2 ibland. Föredrar att inte ha alkohol i närheten av varken mig eller mina djur.
Här får man gärna ta en öl eller två, men inte mer. Det får också vara max två personer extra här utöver mig och min pojkvän, om det ska drickas något. Detta då det ska vara lugnt och djuren ska slippa onödigt stress, blir det lite tumult så åker folket ut direkt! Jag dricker ytterst sällan själv och då aldrig så jag blir påverkad, sen avstår jag alltid om det är någon kompis till pojkvännen här och de dricker. Detta av fler anledningar, bland annat så är jag obekväm med att dricka bland annat folk och sen för att jag håller sten koll på vad som händer och inte. Ren vana då jag ogillar starkt när det är personer som jag inte känner väl som dricker. Är det någon som får ta mer så är det pojkvännen då djuren känner honom och han blir inte otrevlig på något vis. Men då ska det ej vara någon kompis här, strikta regler från mitt håll som respekteras mycket väl! Behöver man stänga av så djuren blir avskärmade av någon anledning så anser jag att det gått för långt, oavsett om det handlar om en eller tio öl. Kan man inte se till djurens bästa utan att behöva skärma av de så ska man inte ens dricka bland dom, att bli avskärmad är en stress i sig då de alltid känner på sig.
Jag dricker inte och min hund har bara varit med inte så jätte fulla folk i ett par minuter i samma rum, det gick bra, dom gick sen, vet inte hur han skulle reagera på fulla människor annars, skulle aldrig utsätta honom för den miljön heller, det tycker jag är jätte elakt, dricker man så tappar man omdömet helt, känner han sig trängd så kommer inte han att vara snäll, han visar precis så som han känner, min pappa dricker hela tiden och min hund tyckte de va jätte obehagligt när han va valp och blev orolig.
Kul att så många svarat :) Verkar som att de flesta hundar tar det bra med att ha berusade människor runt om sig. Min hund bryr sig inte heller, skönt det :) Har aldrig haft med honom till något ställe där det dricks alkohol men haft förfest och så hemma utan problem. Sambon är nykterist och brukar sitta vid datorn när jag har folk hemma så kan låta hunden varamed honom om det ska dansas eller liknande :) Vill inte att någon ska råka snubbla över honom när han vill vara med och visa sina moves ;)
Mina hundar bryr sig inte om berusade människor. Nu är ju vi aldrig stupfulla heller utan det är väldigt civiliserat och på bra nivå när vi festar hemma. Visst kan vi bli en smula högljudda men det sover dom igenom.
Nu när vi har valp har vi inte festat alls förrän vid nyår (då var hon 6 månader gammal) och det gick superbra. Hon sov för det mesta och vi gick ut med henne precis som vanligt osv. Hon var mest glad över människorna hon fick träffa. När nu Zica var vaken tuggade hon mest på sitt ben eller busade med sina egna leksaker Hon fick vi ha med oss i tvrum/kök för att jag ville se hur hon reagerade så jag vet om vi i fortsättningen behövde hundvakt vid festtillfällen heller om hon skulle klara av att vara hemma. Hon brydde sig inte ens om fyrverkerierna utan sov igenom ALLT. Jag blev inte direkt förvånad, hon är otroligt social och lugn.
Vår äldre hund är instängd i vårt sovrum under fester, inte för att han bryr sig om berusade människor men just för att jag vill att han inte ska råka hamna i kläm om någon nu råkar få i sig lite för mycket. Han är liten och jag vill inte ha några olyckor. Han får komma ut en stund i början för att hälsa på alla människor och ja, helt enkelt få höra till.
Vi spelar så mycket musik hemma i vanliga fall så hundarna reagerar inte så mycket på att vi har igång musik, dock har vi aldrig högt (oavsett fest eller inte) då vi gärna vill höra varandra när vi pratar. 😛 Vi har ju även katt som brukar ligga och sova på soffan medan vi festar.
Så summa kardemumma kan man säga att våra hundar (och katten) tar det väldigt lugnt vid fest. Ingen oro och ingen stress. 👍
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Nu dricker inte vi särskilt mycket eller ofta, men det har hänt att man tagit någon öl och varit lullig, hunden bryr sig inte. Hunden har träffat flera fulla människor som betett sig konstigt, men han bryr sig inte.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Min är reserverad mot främmande, men då jag stod ensam och smårädd och väntade på bussen en sen kväll så var det någon alkis som skulle med samma buss och den snubben skulle Yoda absolut hälsa på…
Så har han många gånger varit med på fest och då lägger han sig mellan jag och min sambo och sover efter att ha hälsat på samtliga gäster
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Min hund kan vara känslig för främmande fulla människor, han märker lätt när någon är påverkad av någonting. Han reagerar dock inte något vidare på dom han känner utan uppskattar bara att få lite extra uppmärksamhet.
Om vi bjuder hit vänner och dricker (alltså mer än ett glas vin/en öl till maten) så ser vi till att åtminstone en av oss är i kapabelt skick för att ha ansvar för hunden. Oftast blir det jag, eftersom jag pga mediciner inte bör dricka mycket alkohol alls. Musiknivån osv anpassas också efter hunden, och han går själv och lägger sig i sovrummet när han blir trött på allt ståhej. Så jag har inte märkt att vår hund uppfattat alkoholpåverkade människor som något obehagligt - men då utsätter vi honom inte heller för redlöst fulla människor.
Har varit på fester där värden inte tyckts ta någon sorts hänsyn till sin hund, som såklart har blivit väldigt osäker och nervös pga allt oljud och att alla människor beter sig så konstigt. Det tycker jag är så fel - hemmet ska vara en trygg miljö för hunden, alltid.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)