Dra med mindre hund
Jag skulle vilja börja dra med mina shelties och jag tänkte mig då pulka. Men vad för pulka ska man ha? Det är såklart inga människor som ska dras :)
Ingen som vet? :)
Jag skulle kört på en vanlig. Men med någon slags tyngd i , så inte pulkan fladdrar iväg eller skräms, typ ett mjölpaket eller liknande.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vilken pulka beror ju på om du vill vara bredvid eller bakom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nu spånar jag bara, men jag tänker mig en barnpulka, alltså till ett riktigt litet barn. Som denna kanske: http://s3.pji.nu/product/standard/800/1052769.jpg Eller så bygga något eget av barnplastskidor t ex. Tefat skulle kunna funka, skulle också kunna mest bara sladda omkring och störa hunden, tefat har ju liksom ingen färdriktning.
Följer tråden då jag också vill börja dra med min sheltie när han blir större.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag tog ett vanligt åk-tefat och spände bakom våran blandis (Tibetansk terrier, cotton, shi tzu, power puff) Och fyllde en PET-flaska med vatten och la på, snöklumpar funkade oxå men dom gled av väldigt lätt :) Man får prova sig fram och ta de väldigt lungt först. Jag byggde även en trä vagn att ha sommartid :)
#7 Vilken fin!
#7 vad söt :) Tefat känns så ostabil i färdriktningen.. Barnpulka funderade jag på men tänkte att den kanske också är svårdragen?
#3 hur menar du med bredvid eller bakom? Tänkte inte en sån man håller i själv om det var så du menade :)
#9 Jag tror att såna där hårdplastpulkor är lätta och glider väldigt lätt. Men jag (som också vill dra med sheltie) tänker att alternativet är att tillverka något själv. Min syster gjorde en minikälke till sin papillon av ett par gamla träskidor (tyvärr ingen bild eller mer info om hur bygget gick till).
Hur går det för dig? Jag, som har en hund som inte ska dra något tungt pga fysiska begränsningar, köpte en åklapp för 7 kronor på Biltema nu. :p Den är förmodligen mycket mindre än du hade tänkt använda, men för oss tror jag den blir perfekt. Som nybörjarträning kanske det kan vara något? Annars hade Biltema både tefat och pulkor i olika storlekar.
En barnpulka funkar bra, behöver inte vara en bebispulka. Har provat med tefat på ena hunden, ingenting att rekommenderar då den bara slirar och har sig bakom hunden. Bättre med en stadig pulka eller hitta en billig begagnad liten hundpulka på blocket. Min lille Coton de tulear har dragit pulka på vintern, hon älskar det :)
För många år sedan, när jag hade en papillonkorsning så använde vi en vanlig bebispulka. Skacklar gjorde vi av vr-rör/elrör. Funkade väldigt bra :)