Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4288 ggr
LouiseKW
0

Färskfoder, blir hunden hungrigare?

För någon vecka sen gick vi över till färskfoder (MUSH), han får mat på morgon och kväll. Jag har fått hjälp med att räkna ut att han ska ha 125 gr under en dag, vilket han får uppdelat till 2 måltider om dagen. 

Men jag uppfattar han som mer hungrig just nu, han är mer på alerten när vi tränar och gör verkligen allt för att få en god bit. Vilket är på ett sätt positivt eftersom när han gick på torrfoder och hade fri tillgång till maten (rek. ifrån uppfödaren) så var det inte samma "energi" vid träning utan mer ett ointresse och "jaja, jag gör det eftersom du ber mig om det - energi". 

Börjar bli lite orolig över att han får för lite mat :/ 

Hur är era hundar som går på färskfoder?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

lisa90
0

Min hund är alltid hungrig, men jag brukar dryga ut maten med lite grönsaker så han står sig bättre. Hunden ska ju ha cirka 2% av sin kroppsvikt i färskfoder/dag, men vissa behöver mer och andra mindre :) Du får helt enkelt se på hullet, om han går ner i vikt får du öka på.

fridarebecka
3

Min hund har fått bättre aptit nu när han slipper äta torra kulor som smakar papper(verkar det som han tycker), visst känns det som att han är hungrigare men samtidigt så gick det snabbt för honom att bygga muskler när vi bytte till färskfoder och hullet är bättre. Så jag är inte orolig att han får för lite mat 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
LouiseKW
0

Han håller sig i hullet än så länge. Ska till veterinären den 26 januari och tänkte passa på att väga honom då. 

Nej, jag bytte till färskfoder efter att vi var inne på vårt fjärde svindyra torrfoder som han ratade. Jag har testat allt ifrån billigt torrfoder ifrån ICA till dyraste fodret i djurbutiken och inget dög för herrn. Men färskfoder slinker ner på 3 röda sekunder känns det som.

SuperLimm
0

Jag har en hund som är konstant hungrig och på jakt efter mat. Det är oftast värre precis efter att hon ätit och hon har alltid  varit sån här, oavsätt vad hon ätit för mat. Jag har inte märkt någon skillnad när jag gick från torrfoder till färskfoder. Det är heller inte någon direkt skillnad mängdmässigt på färskfodret hon fick nu mot när hon åt torrfoder så det kan ju göra lite också att hon inte är mer hungrig nu.
Jag brukar alltid hälla rikligt med vatten på färskfodret och blanda det ordentligt till en smet, då tar det längre tid för henne att äta. Sen får hon maten i en antiglupsk skål vilket också hjälper till. Jag upplever att hon blir mer nöjd efter maten om det tar lite längre tid för henne att äta. Ibland (nårga gånger i veckan) får hon även någon morot eller grönsak (om jag råkar ha något hemma) på maten som hon kan tugga i sig efter hon ätit upp färskfodret.

Det kan vara så att din hund behöver lite tid för att ställa om magen och att den vänjer sig efter några veckor med mängden. Ge lite grönsaker eller morötter på maten som utfyllnad om du vill :)

Mvh Linn

LouiseKW
0

Morötter får han som tuggben, brukar ge honom var och varannan vecka. Men ska se vad jag kan blanda i som utfyllnad. Det med vattnet lät som en bra idé. 

Han hetsäter inte utan mer äter upp allt så snabbt och sen kollar han på mig precis som "Får jag inte mer?".

SuperLimm
0

#5 Testa att blanda ut det med vatten till en smet och ge en halv morot eller nått till maten och se om det är någon skillnad. Ignorera honom om han tjatar om mer mat så går det nog över efter ett tag :)

Mvh Linn

russin
1

Färsk mat sväller inte i magsäcken såsom torrfoder gör, så det kan ta en period innan hundens mage vänjer sig.

Mina är alltid hungriga om du frågar dom, men jag ger mat efter hull🙂

LouiseKW
0

Min hund har aldrig tiggt förr förrän han börja på torrfoder :( Tur han är artig som tigger ute i hallen och väntar på varsågod för att komma in i köket när man äter. Och nej, inget jag har tränat in detta på honom. Han har alltid gjort så sen valp :P

Wellcraft
0

Tja, hungrigare är inte min hund direkt - men definitivt mer aptit, energi & större vilja att ta emot godis - vilket gör honom otroligt lättmotiverad.
Tyck inte synd om hunden, gå efter hull & energi för att avgöra om maten räcker. Färskfoder sväller inte alls på samma vis som torrfoder gör och hunden kan känna sig lite "tom" innan denne är van vid färskt, dock.

Bukfylla går också bra att ge, mixa lite (Kokta!) grönsaker till en sörja och servera som mellanmål, anser hunden inte det vara särskilt gott så tillsätt lite köttsaft, blod eller liknande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jaxination
0

Bytte nyss också till färskfoder (VoH) och i början så pep och tjöt han när han skulle få mat. Det gör han inte längre, men däremot kan han väcka mig 4 på morgonen och vilja ha sin frukost.. Det får han ju såklart inte, han får allt vänta några timmar till! ;)

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Linnea
2

Om hunden gillar den nya maten så blir den ju mer angelägen om att få mat även om den i te är direkt hungrig.

Skynda långsamt så går det fortare.

LouiseKW
1

#9 Jag tycker det är sjukt roligt att han har blivit så lättmotiverad, för det har blivit roligare att träna honom och uppfattar att han lär sig lite snabbare och tycker det är kul. Men att han tycker det är kul är nog bara en reflektering på att matte tycker det är så mycket roligt att göra dessa moment. 

Samtidigt så blir man lite orolig att han får för lite just för jag har aldrig upplevt han sådan.

[fabienne]
0

Det är en sak att tycka att maten är god och en annan att bli vrålhungrig och vakna mitt i natten av det. En så hungrig hund blir förmodligen stressad och i längden kan det bli så att magen tar stryk. Jag tror man känner det själv, om hunden bara tycker att maten är supergod eller om den faktiskt hinner bli obehagligt hungrig mellan måltiderna.

Kallaterrier
0

Vår hund ärter färskfoder och när vi testade med Musch vaisto var hon vrålhungrig så att hon vaknade. Hon är ingen matgalen hund alls normalt och beter sig inte så när hon äter vare sig Nordic eller Bravo.

LouiseKW
0

Han vaknar inte av mat och han står inte och väntar otåligt på maten när det vankas mat. Man måste till och med ropa på honom att det är mat. Däremot är han mer alert, mer vaken, mer "energi", tigger när vi är iväg och gör allt för att få godis när vi tränar etc. Just det att han har blivit så taggad vid träning och vaken när det gäller godis och mat så började jag undra om han går runt och är hungrig. 

Sen en annan fråga som jag undrar, han äter MUSH nu men hade tänkt gå över till någon utav dom andra färskfoder måste man som torrfoder fasa över hunden till det nya eller är det bara att byta rätt av? Tänkte testa Nordic eller VoM då jag anser att MUSH är lite väl dyrt.

Hildgrim
0

#15 Du behöver inte fasa. Du kan förresten med fördel variera mellan olika fodersorter för variationens skull. Kanske finns det ett fodermärke som använder vissa djur i sitt foder medan ett annat företag använder andra djur. Det är inte farligt att blanda. :)

PerhapsimAnna
1

Torrfoder tar mycket längre tid för hundens mage att bearbeta än vad färskfoder gör. Och som någon annan nämnde kan det ha att göra med att torrfodret gärna sväller i magen o skapar en annan typ av mättnadskänsla. Ge det lite tid så magen hinner vänja sig:)

Min hund äter också färskfoder av  MUSH, tycker hon är bättre i pälsen, magen och har mer energi på mush än vad hon hade på voh men det är ju från individ till individ. Hon är dock alltid sugen på en godisbit och alltid supermotiverad till att arbeta!:)

Wellcraft
0

#15 Jag tycker det låter som en hund som fått mer enegi & arbetsvilja.
Skulle hunden vara hungrig skulle nog denne gjort en större grej av själva matningen,

Jag själv ger VoH och det funkar utmärkt, finns många roliga sorter att välja mellan. Jag skulle inte ha fasat.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
0

Vi har inte märkt så stor skillnad, förutom att hon matvägrar mer sällan. Förmodligen för att hon tycker det är godare.

På din beskrivning tycker jag bara att det låter som att hunden blivit piggare och mer arbetsvillig, tycker inte det låter som att hon är jättehungrig. Det brukar märkas.

//Jessie

LuLeLo
1

Min hund är alltid hungrig, så håll hellre koll på din vovves vikt och framförallt hull (du ska se en tydlig midja, uppdragen buklinje, och känna revbenen lätt) än om hunden är hungrig eller ej. Skulle min vovve få äta det mängd mat han ville skulle han ha fetma.

Tass Josephine

LouiseKW
0

#6 Blanda ut med ett ägg idag då jag råkade ta sönder det när jag skulle lägga det på diskbänken medan jag tog fram kastrullen. Han åt saktare och tyckte han verkade få lite mer "mättnads" känsla. Kommer låta han få "verka" hungrig tills hans mage har vant sig.

#17 Ja, det har blivit stor skillnad på hans päls sen vi började med MUSH. Trodde inte det skulle märkas så snabbt som på 2 veckor men märkte det denna veckan att det var en helt annan päls.

#18 Ja, arbetsviljan och energin säger jag inte nej till ;). Vi har hur kul som helst på träningarna nu, haha. Innan fick man truga och övertala honom att detta är faktiskt roligt! Sen vet jag inte om hans slyngelålder börjar släppa nu eller om det har med att han har fått mer energi eller om det är en kombination. Han blir 2 år i maj och hela sommaren/hösten var slyngel deluxe period för oss :p

#20 Revbenen känns lätt, uppdragen buklinje finns och ser en tydlig midja. Men ska hålla koll på hans vikt och hull, den 26 januari tänkte jag passa på att väga honom hos veterinären för att se hur vikten ligger till. Acke är en Jack Russell Terrier som är väldigt lätt i sin kroppsbyggnad, inte mycket fett på den kroppen. Har fått veta utav en uppfödare att han är perfekt i hullet och tycker inte det har ändrats något sen vi gick över till färskfoder.

Fenix_Chicci
0

Mina hundar äter visserligen BARF men är ju liknande. Nej, de är inte hungriga på den givan de får. Ger mat efter hullet och oftast är de nöjda med den mängden, ibland lämnar de till och med mat. Men ibland vill de ha mera men går inte runt och gnäller om att de ska ha mat utan mer att man ser på dem att det skulle smaka med en bit mat till efter att de ätit upp.

Min äldsta hund som åt torrfoder när hon var yngre är mycket mer matsugen nu än hon var då. Hon gillar mat helt enkelt nu till skillnad från när hon åt torrfoder och bara åt för att hon var hungrig och inte hade mycket till val. 
Men inte hungrig, bara större aptit. Lite som att hon fick upp ögonen över att mat kan vara så gott.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LouiseKW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ut idag. Tycker han är bra i hull

Wellcraft
0

#23 Jättefin, med lite mer muskler lär han bli den snyggaste terriern i stan ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

LouiseKW
0

Ja, nu är han ju bara 1 år 8 månader gammal. Han har börjat muskla sig lite, men tror det kommer komma mycket mer när kurserna i vår sätter fart :)

wonderland
0

Ett tips, späd ut med kokt potatis! :)