Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 811 ggr
fredricakarlsson
0

Kräsen hund..

Någon som har tips på hur man får en hund att äta sin mat? Jag har två hundar en liten blandras på 13 år. Och en Mittelspitz på snart 2 år. Blandrasen har alltid haft fri tillgång till mat och vi började med det till mittelspitzen också. Men så är han för tunn. Och jag behöver få upp honom i vikt. Och eftersom de har fri tillgång så kan jag inte hålla reda på hur mycket han äter. Så nu ger jag dem den foder givna de ska ha morgon och kväll. Men de vill inte äta.. Han äter lite gran antingen på morgonen eller kvällen, med det är inte i närheten av vad han ska äta. Vad kan jag göra för att få honom att äta? Vi har testat många olika foder till honom men inte hittat något han gillar.

[Forest]
0

Det är torrfoder du är intresserad av? Vad jag märkte funka när våran ena superkräsna hund kommer in i sina perioder är att jag ger henne färskmat som jag tar i lite vatten och har det på torrfodret. Annars äter dom torrfoder morgon här och mellanmål får dom råkost och kvällsmaten är färskfodret. När Donna kom till oss var hon tunn hon gick inte upp i vikt fören hon nästan var 3 år, hon fick alltid lite fetare kött, lite mer gott mellanmål med mer kycklingskinn och även behöll jag mer fett på hennes bitar. Jag tror det är nyttigare att dom går upp sakta i vikt än för snabbt. Hoppas andra kan ge dig lite tips med :)

fredricakarlsson
0

#1 Tack! Ja torrfoder äter dem. Jag hade velat ge dem endast färskfoder med min lilla kille vägrar äta rått kött.. :/

LinaK
0

Har du testat att blanda ut maten med lite olja eller typ rå köttfärs? Det brukar gå hem 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Just det kom på en sak som våra gillar lättstekt okryddad köttfärsk så häller jag i lite vatten för få lite mer spad, jag tar detta över maten funkar jätte bra. Går även frysa in små portioner så man kan krydda maten med köttfärs-soppan :) 

1 färskmat är klar mat här har dom ratat klass totalt, men gillar voh och nordic. Donna våran ena åt inte heller rått kött först men efter ett tag och ge små bitar så älskar hon äta rå mat även stora bitar 😉 Men det är inte jätte ovanligt att hundar inte gillar äta rå kost. Vilka torrfoder har du provat, vilken sort ger du?

LouiseKW
0

Vi blandade i rester, färskfoder etc till vår när han inte åt som han skulle. Men nu när jag och sambon separerade så valde jag efter fjärde torrfodret att gå över till färskfoder just för att han skulle äta. Men mitt råd är om ni fortsätta med torrfoder är att blanda i något gott, har ni kollat så hunden är frisk för övrigt?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

russin
0

Mitt råd är att börja ge hundarna mat på bestämda tiden, så du vet att dom får i sig det dom behöver - och att den yngre äter över huvud taget.

fredricakarlsson
0

#3 han äter inget som är rått :/ men ska testa med olja :) #4 de låter som det kanske också kan fungera! Ska testa det :) #5 han har en känslig mage så vågar inte blanda i våra matrester, men de hade han gärna ätit. Allt vi äter vill han äta, och många i min familj har lite svårt för att inte ge honom när han "tigger" -.- ja han har varit hos vet. #6 skrev att vi börjat göra det, men nu äter han nästan inget. Innan åt han men vi vet inte hur mycket han åt. Så nu ger vi den morgon och kväll för att hålla koll på att han får i sig det han ska ha.