Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3685 ggr
[[Mellebelle]]
3

exem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Dixie har fått nått slags exem på nosryggen, knottrigt och ''bulligt'' hon kliar sig t där. Idag ha hon lyckats klia upp lite. Kan det vara våtexem kanske? eller vad kan det vara. minns att hon haft det innan i höstas kanske, men de försvann ganska snabbt.
trodde då att det var knott eller likande men nu äre ju vinter så?

bilder från igår

Kallaterrier
1

Vår hund fick knottror i huden då hennes hud ballade ur på grund av kvalsterallergi. Själva knottrorna var en vaskulit, en förtjockning av kärlväggarna på grund av en irritation i huden.

Jag hade kollat med en veterinär, speciellt om det kliar för det är jäkligt stressande för hund med klåda.

[[Mellebelle]]
0

Bilden idag. de kan inte vara att hon e allergisk mot snöloppebett eller liknande? Hon är inte o kliar där längre av de jag kunnat se iallfall. men kommer kontakta vet

[Estelle13]
1

Svårt att säga vad det kan bero på då det kan bero på i princip vad som helst, mat, något i omgivningen eller ett bett.

Mitt råd är att tvätta rent det med lättsaltat vatten och smörja in med zinksalva, det brukar ge bra effekt, upprepa tills det har försvunnit.

russin
0

Inte våt/fukteksem då det alltid är blött och sörjigt.

Någon form av reaktion verkar det vara, men tvätta rent och håll under uppsikt - blir det inte bättre så sök veterinär.

Själv använder jag oftast 3 procentig väteperoxid att tvätta sår med, då det är bakteriedödande (finns på apoteket).

[[Mellebelle]]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

nä jag kom på det sen att det inte var det då det inte heller är rött runt om såren o som du säger, tror mer på antingen nån slags parasit eller allergi. men jag ska tvätta och hålla det rent o se om det blir bättre. Använder dessa två för att rengöra med. funkar dom bra tror ni?

russin
0

Dom fungerar nog bra - tvätta inte för ofta bara, det räcker med en max två gånger per dag 🙂

Jag tycker det ser ut som någon typ av nässelutslag som hunden sen kliat på.

[[Mellebelle]]
0

jo idag ser det mycket bättre ut :)

finns inga nässlor här denna års tid ^^

russin
0

#7 - nässelutslag har inget med nässlor att göra, utan är en form av allergiska utslag som kan blossa upp snabbt. Det kallas för nässelutslag🙂

[[Mellebelle]]
0

jaha, vad gör man åt de då? :) hon har klöst upp det idag igen…
och är där o sklickar då man her på salvan.

kan man inte he nått slags förband sen en tratt? fast svårt å fästa ett band på nosen då det inte finns typ nått tejp som skulle sitta fast. eller vet nån kanske av nått''päls'' sittande tejp

[[Mellebelle]]
0

är jodopax en bra salva?

[Estelle13]
1

Det bästa att smörja in utslag med är som jag skrev tidigare zinksalva då det är återfuktande och samtidigt bakterie dödande, En rekomendation från en speciallist som håller på med sådant dagligen, både jag och många andra har testat det med ett gott resultat.

Använd inte klorhexidinlösning, det gör så att det blir värre, torrt,  irriterat och kliar.

russin
0

Han hon klöst upp det igen, så kliar det och det kan vara läge att boka en veterinärtid. Nässelutslag brukar lägga sig av sig självt inom ett dygn, men detta verkar hålla på längre. Det är mycket möjligt att din hund behöver mer hjälp än du kan ge hemma (receptbelagd medicin t ex)

Kallaterrier
0

#9 Sök veterinär, hon kanske behöver lite hjälp av kortison eller dylikt för att få bort det. Kliar det så hon klöser hål är det jättejobbigt för henne och hon behöver hjälp.

[[Mellebelle]]
1

okej! blir att ringa veterinären!

[Estelle13]
0

kortison behövs knappast på sådant,   synd att folk inte kan lyssna på andra personer som har egen erfarenhet och kunskap om just detta, utan börjar mixtra och laborera själva, ja då blir värre.

[[Mellebelle]]
0

jag har lyssnat? :p annars skulle jag väl inte ha frågat från första början. ska fara o köpa zinksalva idag som du sagt och ska inte använda klorhexidinlösning längre heller! tänkte köpa 3 procentig väteperoxid istället. Ska ringa imorgon och rådfråga veterinären för säkerhets skull.

Kallaterrier
0

#15 Du är veterinär på distans förstår jag. Eftersom den enda som nämnt kortison är jag och jag tyckte att hon skulle till veterinären och har absolut inte tyckt att hon skulle laborera själv.  Zinksalva är säkert bra till mycket, men jag föredrar att låta en veterinär titta på det.

[[Mellebelle]]
1

jaja :) nu ska jag iallfall ringa o höra med veterinären i morgon så får vi se hur det blir tack för all råd från hela högen! :) ha en bra kväll/natt