Bakslag vid viss ålder
Har kollat runt en del och har därigenom kommit in på en del trådar om ensamhetsträning, något jag reagerar på är att flera har fått problem med att lämna hunden ensam vid en viss ålder. Detta rör sig mellan 8-12 månader mest.
Hundarna ska ha varit problemfri tidigare och klarat att vara ensam olika många timmar för att sedan komma med rejäla bakslag, de flesta har inte vetat varför detta hänt och hunden har inte visat några förändringar vid varken lämnande eller hemkomst. Eventuella filmer har heller inte visat något.
Bakslagen det handlar om är att hunden plötsligt börjat tugga, gnälla, skälla och yla. Främst gnälla och yla.
Vad tror ni det är som gör att dessa bakslag kommer och varför i just denna ålder? Har ni varit med om liknande? Vad hände och vad gjorde ni?
Jag tror att det, i alla fall delvis, beror på att hundens värld vidgar sig så mycket i just den åldern. Förutom att de blir könsmogna, så blir de även mer självständiga och de börjar se och reagera på saker som de inte märkt förrut. T.ex. så kan den där soptunnan som man har gått förbi 200 gånger plötsligt klassas som ett monster etc.
De förlorar sin trygga lilla bubbla.. för nu helt plötsligt är världen dubbelt så stor. Det är även så mycket som snurrar i huvet på dem, så saker de redan har lärt sig "knuffas undan". Inte konstigt att man blir osäkrare med så mycket nytt.
Jag och en kompis har t.ex. börjat miljöträna våra hundar igen, nu när de upptäcker så mycket mer, och vi har även lagt inlärning av nya moment på hyllan… hundarnas huvuden är fulla ändå… istället är det fokus på relationen, självförtroendet och att ha kul som gäller :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#1 Ungefär som jag själv tänker då, det är en ålder med mycket förändringar. Vet att även min pappa, vars tik är 10 månader, har fått bakslag på ensamhetsträningen. Hon har utan problem varit ensam i ett par timmar men blir numer stressad och orolig när de åker hemifrån, hon har börjat yla en del också. Hört olika åsikter till varför det blir bakslag på detta vis, därav mitt inlägg då det är intressant att se fler åsikter och resonemang. Personligen delar jag din åsikt, det är en händelserik ålder och det mest vardagliga kan bli otroligt mysko för hundarna kring denna ålder. Även framåt i tiden kan det komma perioder där liknande sker, är en spännande ålder de är i nu!
Min valp är 6 månader och vi har fått bakslag med ensamträningen. För någon vecka sen fungerade det utmärkt för han att vara ensam, men nu är det katastrof. Och spelar ingen roll hur trött han är så blir han extremt stressad när han ska vara ensam. Min hundvakt har skaffat valp och han vill inte ha min valp där samtidigt då det blir för mycket jobb, till jobbet kan han inte följa med då en kollega har pälsallergi och reagerade med svullna ögon när vi provade. Gör nu så att jag lämnar han på morgonen och är hem endast på lunchen, tidigare var jag hem på rasterna också men efter tre dagar blev det ännu jobbigare för honom när jag skulle iväg igen så tänker att två gånger räcker istället för fyra. Sen har han blivit väldigt "mammig" också, där jag är ska han vara. Förut sov han i bilen om vi gick in och handlade, nu skäller han och piper tills jag sätter mig i bilen igen, då sover han. Spännande ålder ja, och otroligt jobbig :) Jag vet inte hur jag ska lösa detta med att vara ensam igen. Finns ingen dagmatte eller hunddagis i närheten och alla bekanta jobbar.. Vi tränar på de men det verkar bara bli värre för varje dag.
#2 Spännande ålder absolut! Nita skällde ut en grind som stod och slog igår(Fram och sniffa så var det ok sedan, men mycket morr och gruff innan jag insåg vad hon reagerde på), och för några veckor sedan så vaktade hon mitt rum när jag var hos föräldrarna. Hon som aldrig ens brytt sig om världen runt om kring förrut. Jag tycker att det är otroligt faschinerande att se dessa nya saker hos hundarna!
#3 Jadu… så kan det lätt bli vid den åldern. Det är otroligt jobbigt att du inte har någon som kan vara hundvakt för jag hade rekommenderat dig till att bryta detta beteendet så snart som möjligt innan det blir starkare och jobbigare att bli av med. Att börja om ensamträningen från början brukar vara det som behövs, men jobbar man så är det svårt! Men försök skapa så få tillfällen som möjligt där hunden kan bli uppstressad, och använd helgerna/din lediga tid till att ensamträna i lugn och ro, från början med bara korta ögonblick då hunden är själv.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4 Hehe, ungefär som med vår pojk då. Han såg för första gången en studsande snöklump mitt framför oss då vi gick ut genom porten, visade sig vara en lös toypudel men förvåningen som uppstod hos han!! Dagen efter vaktade han pojkvännen mot en snöklump, den kan ju studsa iväg!
De kan se otroligt osmarta ut, riktigt kul.
#3 Håller med #4.
Dock vill jag inflika att vissa hundar blir mer stressade av att man springer in och ut korta stunder, vet ej hur din hund är utan det är bara du själv som kan se om det lugnar eller ej. Ett tips är att kolla upp Adaptil och/eller Zylkene. Det kan hjälpa till med träningen, dock bör man ha i åtanke att adaptilen (adaptern iaf) bör användas i minst en månad innan man bedömer hurvida den ger effekt eller ej.
Sprayen vet jag flera använder i bilen med bra resultat, en bekant till pojkvännen har en hund som aldrig varvade ner inomhus. Med hjälp av adaptil adaptern så är hunden hur lugn som helst idag.
Zylkene fungerar som lugnande för hund, den tar bort udden av det otrevliga. Vet att fler kombinerar dessa två, rekommenderas även av fler veterinärer så inget farligt.
Tass
Med Enja har vi inte haft något bakslag vi har gett upp den väntan nu då hon är snart 5 år ;) Donna har vart jobbig i just ensamträningen men ihärdig träning av bra råd av en från fokus har det gått. Milli har inte haft något bakslag vad vi vet om allt funkar fint fint med alla.
#7 Dela gärna med er av de råd ni fick för Donna, hur gick ni tillväga? 🙂
#4 #5 Han är lugn på ledig tid och helgerna när jag ska iväg, då är de helt annat än under veckorna när jag jobbar. Men nu har jag fått ordnat på arbetet så han kan följa med ca 2 veckor. Då får vi möjlighet att träna om från början. :) Idag märkte jag att han blev väldigt stressad under våren korta promenad också.. Han förvandlades över en natt typ, från lugn och trygg valp till en osäker och vilsen valp. Jag var helt säker på att jag inte lyckas miljöträna han nog, men det kan väl även vara åldern.. Bara bita ihop och göra sitt bästa fast det ibland känns som att man lika kan ge upp :) Jag fick ett tips på hur jag ska göra, vet dock inte om jag ska ta det på allvar, skrattade mest då personen var allvarlig i orden "Omplacera, han ser dig inte som en trygg ledare".
7. Eftersom hon funkade att vara själv 10 minuter innan man hörde något så körde vi med den tiden först. Vi gick ut 10-15 minuter 3 gånger per dag ihärdigt träna vi detta dagligen och ökade tiden sakta. Vi jobbade så bra att hundarna var aldrig själva men jag skaffa hundvakt eftersom jag såg det även som lite träning, Donna är mycket fäst vid mig (matte) och skulle inte ensamträningen funka så skulle hon iaf ha en bra hundvakt. Ensamträningen gick kanon det tog oss visligen 2 mån träning vissa dagar var det träning 1 gång vissa 4-5 gånger idag får dom vara själva upp till 4 h hundvakten får ha hundarna om dom skulle bli själva längre tid och även detta funkar bra. Donna ser annars ingen nytta alls med lära känna nya människor eller hundar. Men finns inte vi med så visar hon även att hundvakten kan få lite av hennes kärlek ;)