Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11931 ggr
[Josefiinee_]
7

Hund med utslag

Hej!

Skrev ett inlägg här för ganska exakt tre år sedan om min då ettåriga hund som hade fått utslag på nosen. Vi var då in till veterinären och blev hemskickade med kortison och skulle återkomma om det inte blev bättre. Efter några dagar med kortison gick det bort och har inte kommit tillbaka. Förrän igår… Storgråter

Han var lite svullen runt nosen igår morse, och efter kvällsprommisen hade han helt plötsligt bullar på nosen. Stannade flera gånger under promenaden för att klia. Ringde veterinären idag och de sa bara att vi skulle ge honom kortison igen, som vi fortfarande har kvar tabletter av.

När vi kom hem nu för en timme sedan så visade det sig att han hade kliat upp två rejäla sår på nosen under dagen, är även svullen runt ögonen. Ledsen Blir att ringa veterinären igen imorgon men tänkte fråga här om någon har varit med om samma sak.. 

Funderar på vad det kan vara? Tänker ju direkt på någon allergi eller överkänslighet men är så konstigt att det bara förekommit två gånger på hans fyra år.. 

Skickar med lite bilder också, de bilder med en knölig men "hel" nos är från 3 år sedan, den med sår är från idag. 

Kallaterrier
0

Vår hund fick knölar i huden för ett drygt år sedan, hennes knölar berodde på att hennes hud var stressad av kvalsterallergi och kärlväggarna reagerade genom att inflammeras, vaskulit. Vi fick en kur kortison, de tog biopsier på knölarna, de tog blodprov för att kolla om hunden var allergisk och vi medicinerade för skabb för att kunna utesluta det.

Vi fick konstaterat kvalsterallergi, gjorde åtgärder för det och knölarna försvann. Mår hon dåligt eller är stressad så att allergin förvärras, då kan de komma tillbaka.

[Josefiinee_]
0

#1 Det är något sådant jag är inne och funderar på.. Kom knölarna tillbaka direkt efter kortisonkuren eller tog det ett tag? Eller hann ni göra åtgärder under tiden?

För jag tycker att det är så konstigt att det har gått tre år sedan detta hände sist, hade det varit någon foderallergi eller något som finns i hemmet tycker jag att knölarna borde ha förekommit oftare… 🤔

Kallaterrier
0

Knölarna kom tillbaka ett drygt år senare när hunden var mitt inne i skendräktigheten och magen hade kraschat två gånger på ett par veckor. Jag upplever att det kan komma ett återfall när hundens kropp är nedgången och påverkat av något annat.

Kvalsterallergi är den vanligaste allergin hos hundar, det är vanligare än foderallergi. Prata med veterinären om en allergiutredning och be dem ta ett blodprov för att kolla, man behöver inte börja med en foderutredning med uteslutningsdieter först.