Klubbar?
Är aningen överväldigad just nu angående detta. Med klubbar menar jag SKK, länsklubb, rasklubb, specialklubb osv. Vilka är ni medlemmar i?
Blir ev med Irländsk Setter valp i mars så har nu börjat kika på en del grejer. Medlemskap i SKK känns självklart, men hur viktigt är det med de andra?
SKK, SBK och SHU är jag medlem i. Föreslår att du går med i den brukshundsklubb eller LKK du tänkt träna på om du vill göra det. Rasklubben kan vara kul också.
Vad vill/tänker du göra med din hund? Jag är med i SKK, inledningsvis för att jag ville ställa ut, nu för att det känns bra att vara medlem i "huvudorganet", jag hör till dem som gillar tidningen Hundsport också (inte alla som gör). Jag är också med i rasklubben för att stödja dem och deras expertkunskap. Och för att jag är lite rasnörd. ;-) Kurser går jag på ett privat ställe, så jag är inte med i någon brukshundklubb.
Jag är medlem i länsklubb och rasklubb :) tycker det passa bra med mina tankar och målgångar.
Jag är inte medlem i själva SKK då jag inte är intresserad av vare sig tidningen Hundsport eller utställningar och jag tycker onekligen att SKK handlar mest om det.
Däremot stödjer jag ju organisationen genom att vara medlem i andra klubbar.
Är med i Cairnterrierklubben för att hålla koll på rasen och har också varit med på en hel del aktiviteter på lokal nivå.
Har valt att inte vara med i Labradorklubben då jag återigen tycker att den mest handlar om utställningar och därtill relaterade saker (för mig är labben främst en jakthund) men är med i Spaniel- och Retrieverklubben som är mer jaktinriktad.
Är dessutom med i två brukshundsklubbar, dels min "gamla" klubb, mycket av nostalgi faktiskt, dels i den klubb som jag numera tränar mest på.
Hade gärna varit medlem i flera brukshundsklubbar, det finns rätt många här i Göteborgsområdet, men det är ju en kostnadsfråga också.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#1 Brukshundsklubb har jag tänkt på just för att det finns en väldigt nära där jag bor.
#2 Jag vill göra mycket :P Jag är mest intresserad av att ställa ut, men agility är också intressant. Jag vill prova på en hel del för att se vad som passar mig och den framtida vovven.
I valpköpet ingår det 1 års medlemskap i ISF. Men jag fattar inte riktigt om ISF är en officiell rasklubb, specialklubb, eller nåt helt annat. På SISK:s sida står det att de är en officiell rasklubb och associerad med SKK. Vad är skillnaden på ISF och SISK?
#4 Ja kostnaden är ju en faktor i det hela.
#5 ISF verkar vara en förening, som inte har samröre med SKK, vilket SISK har. Vad det betyder för dig har jag svårt att bena ut! Jag gissar att de har olika inriktningar (kanske jakt - utställning). Fråga uppfödaren varför han/hon har valt att engagera sig i föreningen. För mig betyder det att rasklubbar som har koppling till SKK också har ett "ord med i spelet" om de t ex samlar in data i olika frågor, har rasråd eller avelsråd. Jag tycker alltså generellt att det känns bättre. Men jag har inte erfarenhet av att ha tillgång till olika rasklubbar.
#7 Mailar uppfödaren nu och frågar. Att jag inte tänkt på det tidigare!
#8 Vad bra!

Jag är med i SKK länsklubb (SNKK), 1 specialklubb (SSRK), rasklubb (labradorklubben) och den lokala kennelklubben (Hundhuset FLKK) där jag även är aktiv i verksamheten.
Hur viktigt det är att vara medlem i alla klubbar kan bara du själv avgöra, jag är medlem för att på många av deras arrangemang så krävs medlemskap i klubben.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag är med i SKK Specialklubb SSSK (sheltieklubben) SHU (Sveriges hundungdom) Länsklubb (SMOKK) Och sedan min BHK Tycker det viktigaste för mig är Brukshundklubben och Sveriges hundungdom.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Enbart medlem i Brukshundsklubben.
Men en snabb fråga, måste man vara medlem i SKK också om man ska tävla eller det räcker med BHK?
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Är med i SHU, SBK och SKK. Ska möjligen snart bli medlem i SVAK som är det enda som finns för min ras och gå kurser i vallning.
#12, beror på vad du skall tävla i. För SKKs utställningar så måste du vara medlem i SKK men för bruks, lydnad, agility med mera så räcker det med BK.
Vet dock inte hur det är med de tävlingar som är på SKKs utställningar men där är det oftast bara elitklass och liknande så om du står i startgroparna nu är det väl en bit kvar tills dess 🙂.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#14 Nej, hade inte tänkt ställa ut. Min JRTs öron har ställt sig upp så att ställa ut är ingen möjlighet för honom. Men bra att veta inför nästa hund isf om det skulle finnas ett intresse för det då. Jag har tänkt tävla i agility och lydnad/rallylydnad.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Jag är med i SKK via länsklubben, SBK, 2 andra specialklubbar och 3 rasklubbar. Dessutom är jag med i Ringsekreterarföreningen och vår lokala hundklubb. 9 hundklubbar! Är dessutom medlem i några andra djurklubbar, Villaägarföreningen, Facket och Aktiespararna och säkert något mer… Inte konstigt att det blir extra tomt i kassan kring nyår eftersom bara några av klubbarna har rullande medlemskap och de andra ska ha betalt vid årsskiftena.
Jag är med i SHU, som alla barn och ungdomar 7-25 år får gå med i. Vi får lite specialförmåner, genom SHU är jag medlem i:
SKK's länsklubb
Brukshundklubben
Skarpnäck hundungdomsklubb
Fördelaktigt med SHU är att man som barn får flera medlemskap för billigt pris. Dessutom är kurserna på hundungdomsklubbarna billiga. Nackdelarna är att detta bara berör barn och unga, samt att kurserna i hundungdomsklubbarna kan vara både superbra och dåliga, det beror på vem som lär ut (kurserna hålls av oss ungdomar).
Förutom detta är jag medlem i Stockholms Cockerklubb, vilken är min hunds rasklubb.
Detta gör att jag kan:
Ställa ut
Tävla
Gå kurser för både brukshundklubben i Årsta, i Skarpnäck och för Stockholms Cocker
Tävla och ställa ut på Lotus rasspecialer.
Tass Josephine