Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3277 ggr
DuBetMig
2

Ännu en foder-fråga *gäääsp* ;)

Min hund har sedan jag fick honom i augusti ätit Doggy original, då han åt det i förra hemmet. Har inte bytt på grund av alla andra omställningar han behövt gå igenom med tanke på att han flyttat till nytt hem. 

Hur som helst har jag börjat nysta i frågan om foderbyte, och har funderat på Halla standard (torrfoder). Är det någon som hört något negativt om detta foder. Jag har läst lite om pälsavfall? Någon som har erfarenhet av detta? Bra att blanda ut med någon form av färskfoder? Han är normal-aktiv, inget överdrivet ;) och sju år.

Ska ner till djuraffären imorgon och prata med någon tjomme där, som är foderexpert. Han har rekommenderat Halla till de flesta av mina vänner som har hund, men funderar på om han kanske kommer undanhålla detta med pälsproblemen, eller om han kanske inte hört talas om det.. 

Tack på förhand!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Wellcraft
0

Finns det någon innehållsförteckning?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

DuBetMig
0

"  Innehållsförteckning

Torkat kyckling, nöt- och fläskkött, vete, ris, majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett, nordsjöfisk, betfiber, äggulepulver, hemoglobinpulver, havsalger, bryggerijäst, FOS, glukosamin, mineraler, vitaminer och spårämnen"

Taget från animail.se, stod lika på hallafoder.se

[Teddies matte]
1

Personal vid djuraffär brukar ofta inte ha så stor kunskap om foder utan talar ofta mest gott om de fodermärken som är stora, som det brukar vara mycket reklam kring (som inte alls behöver vara särskilt bra). Vad har de annat i butiken? Standardt är ett som brukar vara mycket omtyckt.

[Teddies matte]
0

#2 Det innehåller ju mycket spannmål, som lätt kan ge problem. Protein- samt fetthalten är också något lägre än vad jag själv skulle vilja ha i ett foder, fast den saken beror ju förstås lite också på vad det handlar om för en typ av hund. Ta och kolla upp lite vad de har för utbud i butiken.

DuBetMig
0

Har ingen riktigt koll på vad de har, men det är vad han alltid rekommenderar.. Skulle vara så bra om han kunde vara "opartisk" när han sitter på sån bra utbildning som djurfoder (han är en hejare även på kattfoder bland annat).

Wellcraft
0

Jag skulle undvika fisk i hundfoder & fodret verkar proppat med alldeles onödiga ingredienser. Ris är inte nyttigt att käka varje dag för varken hund eller människa på arseniken.
Har även hört av en tillförlitlig källa att majs ev. kan stissa upp stresshormoner.

Själv skulle fodret vara ett stort nej till mina hundar, men jag vill utfodra mina hundar så naturligt och hälsosamt som möjligt.

Fodret (baserat på ingredienser) är helt klart bättre än Doggy dock. Testa fodret om du vill, det är ju inte direkt det värsta som finns på marknaden utan jag skulle klassa det som medelmåttigt.

Svälj inte allt personalen säger med hull & hår, i de flesta fall har personalen ingen som helst koll på näringslära eller hundfoder alls.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lizton
0

Fodret innehåller ris och det är inget jag skulle vilja ge varje dag pga den förhöjda halten arsenik som finns i ris. Om du vill ha ett foder i mellanprislass skulle jag hellre välja svenska Magnussons Meat& Biscuit som finns för normalaktiva Adult eller arbetande Work. Billigare varianter av Magnussons finns också med köttmjöl och de är också bra. Fodret finns i nätbutikerna animail, hemfoder m fl och på Ica Maxi och Coop.  Om du vill ha spannmålsfritt torrfoder till bra pris finns Simpsons hos zooplus.se  Just nu extrapris från 439 kr för 12 kg.

-Aida-
0

vete, ris, majs, korn, dessa är ett stort nej för mig, jag väljer bort foder med dessa i, vissa foder har till och med vindruvor i vilket är giftigt för hundar.

Thaisilk
0

Varför byta foder? Fungerar inte hunden bra på det foder den är van vid?

Hildgrim
0

Jag skulle också välja bort foder som innehåller ris, vete och majs.

DuBetMig
0

#9: Nej, han funkar inte bra på doggy.

DuBetMig
0

Varför inte ris, vete, majs? Alltså vad innebär det i praktiken? Ge mig gärna en lektion, eller länka så jag kan läsa på! Ska kolla upp magnussons som #7 rekommenderar också..

[Teddies matte]
0

#12 Det är sådant som lätt kan ge problem, många hundar är känsliga för dem, hundar har inget behov av att äta dessa saker. Gällande ris, som redan också nämnts, brukar det påpekas om arseniken. Sedan en sådan sak som att man lika bra kan köpa ett vettigt foder utan dessa ingredienser till samma eller t.o.m. billigare pris, det lönar sig inte att köpa ett dyrt foder om det bara innehåller massa "skräp".

DuBetMig
0

Ja, alltså hellre någon hundring extra och slippa massa onödiga problem …
På det han äter nu kan han skita 4-5 gånger på en promenad, och äter det inte direkt med glädje, mest troligt pga smaken.. Därför jag kollar alternativ. Men då går Halla bort också, ska kolla magnussons och standardt. :)

DuBetMig
0

Läst lite recensioner om Magnusson Meat & Biscuit, men slås av att en del har upplevt klåda på sina hundar, en veterinär hade tydligen menat att "det låter bra, men jag skulle aldrig ge det till mina hundar. Det är Otillräckligt!" (läst inne på animail.se).

Fodret innehåller: Produkter av animaliskt ursprung 44% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 4% (kallpressad olivolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa (också taget från animail.se).

Betydligt fler tycker dock att fodret fungerar bra, läst 44 postiiva recensioner och 5 negativa. Någon skrev även postiivt om fodret som har samma ras som jag (fördel?)

[Teddies matte]
0

#15 Är du osäker kan du ju alltid välja något annat. T.ex. Orijen, Brit Care, Acana, James Wellbeloved, Ziwi Peak och Taste of the wild har spannmålsfria foder. Flera av dem är annars också väldigt omtyckta foder.

swuxen
0

Undvik foder med olika spannmål och liknande, utgå från hundens "normala" föda. Det tar mer än 100år för att ändra hundens matsmältningssystem, när det tagit miljoner för att få det som det är idag. Välj därför ett foder med rena kött produkter och grönsaker som möjligt! Försök hitta lite bra info om hundens matsmältnings system, även om det inte är det lättaste att hitta 😃

Doggy har inte funkat bra för några hundar i min omgivning, Magnussons har hunden jag är "hundvakt" åt också fått ganska ordentlig klåda av. Både min och "hundvanktshunden" käkar VoH, mycket nöjd och kostar lika mycket som ett bra torrfoder.

Finns en butik som heter "laggarebo djurfoder" som har spannmålsfria, glutenfria och väldigt spannmåls låga foder. Min fars fyra jakthundar gick från diverse olika foder till de hon hade och erbjuda och blev mycket bättre mentalt/hull/i kroppen/päls.

lizton
1

#17 Ny forskning visar att hundens och vargens matsmältning skiljer sig mycket.  Hundar har anpassat sig till att smälta spannmål. 

När det gäller klåda så är det INTE spannmål som hundar reagerar på mest. Kyckling, nötkött och mjölkprodukter är det som oftast orsakar födoämnesallergier hos hundar. 

Den allra största orsaken till KLÅDA är dammkvalster och pollen. Dammkvalster finns i alla torrfoder men inte i färskfoder. När det gäller hundar i världen, så är det kattloppor (kattloppans  saliv)  som orsakar flest allergier. I Sverige finns bara kattloppor i södra delarna.

DuBetMig
0

#18: Länka jättegärna till forskningen, mycket intresserad av att läsa. :)

lizton
4

#19 Kopierar lite ur pressmeddelandet från Uppsala universitet:

…"I den studie som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature har forskarna jämfört arvsmassan hos ett stort antal hundar och vargar och kartlagt områden i arvsmassan som visar tydliga skillnader mellan de båda grupperna. Resultaten visar att hundar tidigt genomgick flera utvecklingssteg för att anpassa sin matsmältningsapparat till en mer stärkelserik föda än den som vargar äter." ….

"Stärkelse, den vanligaste kolhydraten i vår föda, bryts ner till socker i hundens tarmsystem för att sedan transporteras ut i blodet i en process som sammanlagt involverar tre steg. Uppsalaforskarna fann avgörande förändringar i alla steg i denna kedja hos hundarna.

-   Mest slående var att hundens arvsmassa generellt innehåller mångdubbelt fler kopior av den gen för amylas, som utför det första steget i nedbrytningen av stärkelse säger Erik Axelsson, försteförfattare och forskare vid SciLifeLab Uppsala och institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, Uppsala universitet.

-   Våra resultat visar att det var avgörande för tidiga hundars överlevnad att kunna livnära sig på mat som till stor del bestod av vegetabilier, så som rotfrukter och spannmål, tillägger Erik Axelsson. Detta i sin tur tyder på att hundens domesticering kan vara kopplad till människans utveckling av jordbruket och att det var på soptippar i anslutning till tidiga bosättningar som de första stegen i hundens utveckling togs…."

http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1889&area=3&typ=pm&na&lang=sv

Hildgrim
4

#20 Fast den där undersökningen visar väl inte alls att vargens och hundens matsmältningssystem skiljer sig åt märkbart mycket? Det visar väl snarare att hunden har en VISS förmåga, till skillnad mot vargen, att spjälka stärkelse.

Men detta innebär ju inte att spannmål på något sätt skulle vara bättre föda för dem än en köttbaserad kost. Inte heller att spannmål skulle vara något dom faktiskt behöver. Att denna förmågan varit viktig för hunden historiskt när dom levt bredvid människan är sant. Men är det verkligen den optimala födan? Idag i västvärlden har vi ju faktiskt råd att ge dem mer kött än förr om vi så önskar.

Hundens förmåga att spjälka stärkelse kommer inte förrän i tarmen, till skillnad från människan där processen börjar redan i munnen (och fortsätter i magen).

Jag tycker det är ganska logiskt att vi inte borde utfodra hundarna med spannmål. När spannmålet når hundens mycket korta tarm så är den helt osmält. Och nu måste hundens kropp på mycket kort tid ta hand om näringen eftersom den inte finns i tarmen speciellt länge vilket såklart kan leda till onödig påfrestning. Jämför med människan där spannmålet redan börjat smälta både i munnen och magen… samt att vi har en lång tarm där maten vistas längre. 

Även om hundar har en viss förmåga att spjälka stärkelse så är deras matsmältningsorgan som helhet väldigt bra utformat för att smälta kött, men väldigt dåligt utformat för att hantera växter.

Därför tycker jag att vargens kost är en mycket bättre utgångspunkt att basera hundarnas foder på än gnagares.

lizton
0

#21 Jo, hunden kan bryta ned maten i flera steg,  precis som hos människan. Den största skillnaden hund - varg är enl forskarna hundens förmåga att producera amylas.

"Forskarteamet har analyserat dna från ett stort antal vargar och hundar och funnit en viktig skillnad: ett antal gener som är avgörande för att kunna tillgodogöra sig kalorier i stärkelserik föda.

Matens stärkelse bryts ned i flera steg. Forskarna konstaterar att domesticeringen har påverkat samtliga steg i denna process. Men den mest påtagliga förändringen är hundens förmåga att producera enzymet amylas, som inleder nedbrytningen av stärkelse genom att spjälka den till maltos."

hundens http://fof.se/tidning/2013/3/artikel/jordbruk-gjorde-hund-av-vargen

Hildgrim
0

#22 Stärkelsen kan ändå bara brytas ner i tarmen hos hundar. Dvs spannmålet passerar både mun och mage hos hunden helt orörd. Och sen kommer den helt obehandlad till hundens tarm.

Det går inte att jämföra hunden med oss människor, hela vårt system är effektivt för att hantera spannmål. Vi har tänder för det, vi kan mala med käkarna, vi har ett ämne i munnen som gör att stärkelsen börjar brytas ner redan där, vi har en jätte lång tarm där den halvsmälta maten kan ligga och jäsa länge.

Den där studien verkar för övrigt ganska tvivelaktigt utförd.

lizton
0

#23 Du har fel. Det där "ämnet i munnen" som du skriver om är amylas. Hunden har det men inte vargen.  Amylas  är ett enzym som produceras i saliven (främst).  Amylas bryter ner stärkelse. Nedbrytningen börjar alltså redan med saliven i hundens mun.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amylas

Här kan du läsa mer om studien: 

http://www.nature.com/nature/journal/v495/n7441/full/nature11837.html

http://www.2ndchance.info/rawdiet-Axelsson2013supplmtl.pdf

Hildgrim
1

#24 Hunden har inte amylas i saliven, bara i bukspottkörteln. Jag kunde inte hitta någonstans i dina länkar att amylas har påträffats i hundsaliv. Du får nog citera just den biten i så fall.

"Human saliva contains an enzyme called amylase, which starts breaking down starches as soon as food hits the mouth. Dog drool doesn't have this advantage, but dogs do excrete amylase from their pancreases, allowing for the digestion of starches in the gut."

http://www.livescience.com/26513-starchy-human-diet-domesticated-dogs.html

lizton
0

#25 Ok, ser det. Vilka är då de övriga "stegen" av nedbrytningen av stärkelse som det talas om, förutom amylas från bukspottkörteln? (nedbrytning i tre olika steg)

"Forskarteamet har analyserat dna från ett stort antal vargar och hundar och funnit en viktig skillnad: ett antal gener som är avgörande för att kunna tillgodogöra sig kalorier i stärkelserik föda.

Matens stärkelse bryts ned i flera steg. Forskarna konstaterar att domesticeringen har påverkat samtliga steg i denna process. Men den mest påtagliga förändringen är hundens förmåga att producera enzymet amylas, som inleder nedbrytningen av stärkelse genom att spjälka den till maltos."

hundens http://fof.se/tidning/2013/3/artikel/jordbruk-gjorde-hund-av-vargen

Linnea
0

#26 All nedbrytning sker i flera steg men alla steg kan ske på samma ställe.

Stärkelse består av flera sammansatta glukosmolekyler. Molekylen kan liknas vid en kedja där varje länk är en glukosmolekyl. Säg att kedjan har 10 länkar (10 glukosmolekyler). I första steget av nedbrytningen delas kedjan upp i fem delar med två molekyler i varje. I nästa steg byts varje del upp i två delar. Nu har du 10  fira glukosmolekyler som kan tas upp av kroppen. Delningen av alla dessa molekylbindningar sker inte samtidigt utan i flera steg.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hildgrim
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en video där dom diskuterar undersökningen och går igenom dom olika stegen (engelska).

Men ja, enligt sammanfattningen / mediernas artiklar är det ju lätt för feltolkning. :( Vilket många torrfoderföretag har passat på att utnyttja.