Kelpie-ägare se hit!
Hejsan allihop! Jag har lite funderingar. Min pojkvän har börjat intressera sig för rasen kelpie och vi har väl lite funderingar :) Ni får jättegärna göra en presentation av eran vovve med deras starka/svaga sidor, vad ni gör med dem, och hur deras personlighet är :) Vi vill veta allt! Hur mkt lugn klarar de av innan de går i taket? Hur vaktiga är de? :) Har ni tips på bra uppfödare i mellansverige får ni gärna maila mig på carro_olsson_@hotmail.com
Även ni med cattledog får gärna skriva samma sak! :)
putt
http://www.boggas.se/nyckelord-i-traninguppfostran-var-konsekvent/
Hur den specifika hunden är beror ju på linjer, arv, erfarenheter, träning, etc. Det är däremot ingen soffpotatis utan vill ha dagliga utmaningar. De bör dock klara att man är sjuk 1-2 veckor utan att tugga sig igenom inredningen. Det tålamodet får man genom att passivitetsträna hunden mycket från det att den är valp. Men de vill som sagt ha daglig stimulans och då mer än t ex en yorkie - en kelpie är ingen sällskapsras.
Starka sidor känns onödigt att ens ta upp; alltid positiva, ger 300% i alla lägen, humor, sociala, otroligt smarta, roliga att träna med, älskar utmaningar, envisa, etc.
Det negativa som jag upplevt är väl att just 300% i alla lägen kan skapa lite bekymmer i vardagen, de kan vara reserverade mot andra hundar (som jag uppfattar det har de svårt för hundar som inte kan språket bra, samt att de hundar som inte respekterar kelpiens "yta" och är påträngande kan åka på rejäla 'tankeställare' om kelpien känner att det behövs), etc. De kräver, liksom alla rappa bruksraser, en vaken ägare och det gäller att förekomma och förebygga. Signalerna kelpien håller sig med och skickar ut är väldigt små. De är fenomenala på att läsa av omgivningen och sin förare, men kan vara heta att träna (dvs det går fort och blir då lätt slarv) vilket kräver en konsekvent hand och en stor tydlighet. Att de kräver en konsekvent och tydlig ägare tror jag gäller för de allra flesta raser med motor, men därmed inte sagt att man ska vara hård mot dem utan bara envis, positiv, tydlig, tålmodig, humoristisk samt problemlösande.
Hur mycket vakt rasen besitter rent generellt kan jag inte svara på, och det beror ju även på hur man menar med vakt. Resursförsvar kan förekomma och man bör därför - precis som med alla hundar - hanteringsträna samt veta hur man ska agera kring mat, tuggben, leksaker etc. Markering vid dörren är en träningssak.
Min är snart 6 år gammal, men det var en rejäl omställning när han kom in i vårt liv. Det är full fart från första början, och därför oerhört viktigt att träna passivitet, hantering samt bygga på en bra relation och lära sig förstå hur valpen/hunden fungerar. Vi tränar väldigt mycket lydnad, rally, spår, uppletande samt canicross i vanliga fall, men har just nu viloperiod (dvs betydligt mindre aktivitet).
Finns mängder och åter mängder att berätta om rasen (det här känns mer som "blaha"), men nu måste jag dumpa datorn och dra ut och träna med min svarta lilla herre.