Hjälp!!!
Jag behöver alla tips och råd jag kan få, jag har haft hund alltid, men det här övergår mitt förstånd, har en valp på nu sex månader, han blev rumsren fort och har skött sig jättebra, men så kommer man ju till stadiet där man ska börja pinka och markera allt som finns i närheten. Han lyckas alltså pinka på vartenda hörn i hela huset, på gardiner, stolsben, bordsben, PRECIS ALLT! Felet är att han har alltid stenkoll på var jag är, så när jag är i närheten så sköter han sig så bra så, men så fort jag inte är i närheten så har han varit och skvätt på något hörn.
HUR ska jag få honom att sluta med det???
Får ju liksom aldrig chansen att säga till honom eftersom jag aldrig lyckas se det!!

Finns fyspray att spraya på de ställen han brukar vara, eller ättika. (Vet inte om det funkar då jag inte haft det problemet själv men det funkar på katterna iaf)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det fins ju hormonsprutor till hundar…Man ger 2 per år…fråga hos din veterinär!

Här hemma har 2-årige Piro börjat markera inne. Troligen för att gammeltiken skulle till att löpa, och nu gör det. Etter värree blev det när svägerskan var här med sin ung-hane och var hundvakt. De hade kisskrig inne…
Nu får Piro ha tikskydd på sig som kiss-stoppare. När Luomi löpt klart och allt lugnat sig igen, ska vi testa att han frå vara utan. Nu vet jag att är han inne utan, så markerar han på möbler, dörrposter od. Vi torkar rent och sprayar med "piss-off", det enda resultatet är att han oftast väljer ett nytt ställe nästa gång…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Men varför markerar dem inne för?? alltså som inlägget referera till så antar jag att de är en ensamhund.. är skillnad om de är en löptik inne osv.. men jag förstår inte de där? Man lär dem att kissa ute.. och då är dem rumsrena. Då ska dem väl inte pinka inne oavsett? Jag har aldrig vart med om att våra hundar har kissat/markerat inne.. ecko var 9 månader innan han kastrerades..och Lufsen var 9 ÅR innan han kastrerades.. ingen av dem markerade inne.
Hundarna innan de gjorde heller inte de.?? hum..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Ja detta handlar om en ensamhund, men allt började när jag hade varit hundvakt åt hans mamma när han v 4 månader, och hon löpte då…. sen dess har detta hållt på, och det blir bara värre!!
#2 Hur funkar hormonsprutorna?? Vill ju fortfarande att han ska "Vara en hane" men ändå inte att han ska behöva markera hela huset.