Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2130 ggr
Levijo
1

Hetsig under träning?

Min hund blev extremt "hetsig" (vet inte om det är rätt ord) när vi tränar. När jag försöker lära in ett nytt moment så blir hon så fokuserad på godisen att hon antingen far runt överallt eller blir för "på" godisen att hon inte gör klart något. 

exempel: Rulla runt. Jag har försökt lära in rulla runt, men när jag försöker få henne att vrida huvudet åt sidan och sedan så hon rullar sätter hon sig istället. 

Vad kan jag göra?

Fialialej
2

Blir hon uppspelt pga godiset eller träningen? Min vovve är extremt godissugen emellanåt, och då får jag använda lite mindre gott godis så att hon inte blir lika manisk. Hon är också väldigt taggad ibland i början av träningen. Då brukar jag börja med lätta grejer som hon kan väl, tills jag märker att hon har lignat sig litegran.. Lägga det på en lagom nivå helt enkelt. Sen kan man gå vidare och göra nya/svårare moment.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
1

Och var noga med att inte belöna innan hon gjort det du bett om och är lugn. Min hund vill exempelvis gärna skälla när hon är uppspelt. Men säger jag ligg och hon lägger sig men samtidigt skäller får hon ingen belöning. Då ber jag om något annat och belönar om hon är tyst.

fredricakarlsson
1

Min hund blir precis lika dan -.- om man ska lära honom något nytt så blir han helt okoncentrerad. Om man tex ska lära honom rullarna så vill han hällre brottas och "bita" i ens fingrar. Men jag ska testa med tex torrfoder som godis, då blir han kanske inte lika "vild".

padfoot
0

Ibland kan min hund bli så uppspelt att han bjuder på flera tricks på raken trots att jag bara bett honom sitta eller lägga sig ner. När han blir så ivrig övar jag på stadga istället, i början var det väldigt basic. Sa sitt, belönade. Väntade lite och belönade om han satt kvar. Om han försökte lägga sig ner istället avbröt jag övningen genom att resa mig utan att säga något och ta godiset med mig. Fortsatte sedan nästan genast övningen några meter bort.

Det är ju olika för alla hundar, men min fattade väldigt snabbt grejen när han märkte att jag + belöningen genast försvann om han inte lyssnade och tog det lugnt. 

Håller också med om #1 - inomhus kör jag ofta bara med torrfoderkulor, min hund är en sådan gottegris. Och börjar också ofta med lite "uppvärmning" i forma av enklare övningar som han kan.

lovechivas
1

Använd knäckebröd som belöningsgodis, det fick en i min träningsgrupp göra som hade en alldeles för godisfixerad hund. Skulle detta vara för äckligt kan du variera belöningen och ibland ge äckligt godis och ibland gott godis :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Majken!
1

Jag älskar hundar som varvar upp, ju mer desto bättre. Man ska inte alltid stirra sig blind på att hunden ska vara lugn, den kan prestera även då den är rejält uppe i varv.

Fialialej
2

#6 Hunden måste ju vara hanterbar

Majken!
0

#7 I min värld är inte ett hund som är uppe i varv ohanterbar.

Fialialej
0

#8 men det är nog relativt vad man klarar att hantera då kanske? :)

Majken!
0

#9 det enda man vet är väl att det mesta är relativt. Mitt första inlägg är tydligt - jag uppskattar när det går att driva upp hundar.

[erika.tornlycke]
1

Min ena hund var också sån…vi lärde honom att lägga sig ner på sidan så han ligger plant och efter en liten stund slappnade han av sen var han lugnare:) annars testa att bara ignorera tills du är nöjd - som tidigare nämnt så hur lugn/stirrig man vill ha hunden är ju individuellt:) Lycka till!:)