Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8060 ggr
wonderland
2

Köpa hund med gråstarr

Vad tycker ni om att skaffa en omplacerings hund med gråstarr? Vill hitta en kompis som ska funka bra med min andra hund och ska få följa med överallt, har hittat en hund som verkar lämplig bortsett från att den har gråstarr, men kan se på ena ögat. Är inte ute efter en utställnings hund eller prisjägare utan bara en ren sällskaps hund. Vad tycker ni?

AnneN
1

Jag tycker att det finns många saker att kolla upp i så fall, bla vad är orsaken till starren? http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/ogonen/katarakt-hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

wonderland
0

Tack,ska kolla det

[AnimeV4]
0

Kan du begära att få den besiktigad innan köpet, tro?

SuperLimm
0

#3 Hundar ska alltid vara besiktade innan de säljs och besiktningen får inte vara äldre än 7 dagar så det är inget man ska behöva begära utan det ska alltid göras oavsätt hundens ålder.

Mvh Linn

[AnimeV4]
0

#4 Tack för svar! Är detta en lag eller valfritt? Jag antar att det alltid görs om säljaren är seriös.

AnneN
0

#5 Ingen lag, men seriösa säljare ser alltid till att veterinärbesikta hunden innan leverans och skicka med besiktningsintyget.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Thaisilk
3

Obehandlad grå starr (katarakt) gör hunden mkt ljuskänslig och leder till blindhet. En del hundar får starr som äldre (förekommer inom vissa raser)  medan andra får det som relativt unga.

Hinner du få hunden innan den blir blind kan den vänja sig med sin hundkamrat, dig och omgivningarna - i annat fall är en omplacering inte så lyckad,  åtminstone inte för hundens del. 

En av mina gamlingar är i stort sett blind, och nästintill döv också, men fortfarande pigg och frisk för övrigt. Vid promenader går den oftast i flexi så den inte förirrar sig i terrängen och när jag går där det inte passar att ha hundarna lösa går den synnedsatte i "tvillingkoppel" med bästisen, som har tagit på sig rollen som ledsagare och alltid försöker hålla sig i närheten av gamlingen..

Tänk noga innan du tar emot en hund med synnedsättning som troligen övergår i blindhet, det kan gå jättebra om det klickar med din andra hund. Det kan också bli väldigt svårt för både dig och den nya hunden.