Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2359 ggr
teezan
1

Hund "rädd" för 4ess

Vår hund är rädd för salvan vi har till hans tassar. Vi behandlade dem för något år sedan och han började med tiden skaka varje gång den togs fram och skulle kladdas på. Han har nu fått vad vi misstänker är fukteksem mellan trampdynorna & vill gärna smörja in dem. Saken är dem att det känns fruktansvärt att behöva tvinga honom, då han blir så låg och skakar när han förstår vad det handlar om. Vet inte om rädslan beror på att just 4ess luktar som det gör, om det på nåt sätt "fräter" & gör ont eller om det bara är obehagligt för honom. Det är inga problem att ta mellan trampdynorna utan salva på fingrarna. Om det skulle vara lukten- har någon tips på någon mindre stark men bra salva? Annars undrar jag hur vi i små steg kan jobba bort den obehagliga känslan utan att göra en för stor grej av det. Jag la honom i knät för att gosa, sen kom husse med salvan & så fick den bara stå i närheten men obelix var ganska spänd. När jag släppt honom var han avvaktande mot burken som stod där men gick fram och nosade. Jag berömde, men du funderar på att det kanske kan bli lite fel? Det ska ju inte va nåt märkvärdigt. Fast det är ju bra om han inte förknippar den med nåt läskigt… Tacksam för tips :)

IdaKw
0

Jag har precis samma problem, min hund flyr fältet så fort man ens öppnar lådan som burken ligger i. Så följer gärna tråden :). Jag brukar klappa henne och massera lite tills hon somnar och kleta på när hon sover, funkar ibland. Men har inte kommit på någon långvarig lösning

russin
0

Har hunden verkligen fukteksem, så ska inte fet salva smörjas på - du riskerar stänga inne bakterier så det blir än värre.

Mina hundar avskyr doften av tjära, så inte alls omöjligt att hunden tycker illa om salvan pga det.

Arashi
0

4ess är jätte bra till min hund som är salv/slick tokig, men om din hund reagerar så mycket på lukten, hundar har ju trotts allt väldigt mycket bättre luktsinne än oss, så skulle ja byta sort till en salva som inte luktar så starkt alternativ någon olja. Salvan är till torra och spruckna trampdynor, om eran hund är röd mellan trampdynorna på huden finns de istället special schampo som man kan använda.

Det finns ett schampo som heter pyoderm, orenhud för hund, katt och häst som veterinären rekommenderade till mig när min hund fick svamp mellan trampdynorna efter att ha haft bandage, samma schampo fick min kompis till sin hund som hade eksem, de kan användas till all typ av oren hud. Det finns att köpa hos veterinären tror inte det är receptbelagt.

Man ska schamponera där hunden är röd och sedan låta de va i 10 min, hunden kan tex stå kvar i duschen/badkaret och sedan skölja av. Detta ska göras varje dag i 7 dagar, sedan kan man göra de några ggr/veckan tills man märker att huden har blivit bättre.

fredricakarlsson
0

Jag använder Forevers aloe Vera gelly eller propolisen på min hund. Är det svamp så ska man använda Aloe Vera gellyn, den är super bra! Den kan man även använda till allt annat. Jag borstar även min hunds tänder med den och du är det mesta av hans tandsten borta! :)

teezan
0

#2 bra att veta, då slopar jag den tanken på att smörja in med nåt annat fett där just nu. misstänker att det är lukten som är obehaglig. #3 vi ska till veterinären imorgon så då kan vi ju ta upp det :) han är rosa-orange på tre av fyra tassar, samma som drabbats tidigare. Vi fick nåt mot detta av veterinären då, minns dock inte vad det var. #4 aha, det där låter intressant, Denna gel är inte fet? :)

fredricakarlsson
0

#5 Nej det är den inte :) det är nästan renpressad aloe Vera. Propolisen är väldigt fet, och innehåller inget vatten så den är jätte bra att smörja hundens trampdynor och nos med en tid innan man ska gå ut när det är minus grader :) men man ska inte använda den om man har svamp :p

teezan
0

#6 låter bra! :D