Hundar iFokus

Hundar

Etikett02-schnauzer-pinscher-molosser-med-flera
Läst 11233 ggr
LinaK
4

Dvärgschnauzer [Medlemmarnas raser]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har fått ännu en ras till artikelserien "medlemmarnas raser" denna gång är det Cahira som ger en presentation av sin ras dvärgschnauzer.

**Vad har du för ras och vad fick dig att välja rasen?
**Dvärgschnauzer, det var rasen som passade familjen, jag bodde hemma då. Vi ville ha en ras som var allergivänlig och inte fällde och som var lätt att ta med när vi åker iväg med husvagn och som var en lagom nybörjarras för min del och som jag kunde prova på olika hundaktiviteter med. Vi valde helt rätt i mitt tycke!

Hur skulle du vilja beskriva din ras?
Nu har ju inte min hund läst rasbeskrivningen men det är en ras som ursprungligen jagade gnagare så många individer har viss jaktinstinkt kvar. Många individer har lätt till larmande skall men det har inte min. Älskar att använda nosen, älskar att lära sig saker men hatar att nöta saker så man får variera sin träning. Vet inte om det gäller alla min min hund är väldigt alfons åberg. "Ska bara". Kommer inte direkt på inkallning så man får ha lite tålamod med "ska bara". Älskar barn om de växer upp med dom och är väldigt öppen för att prova på olika hundaktiviteter. En robust hund och ska helst vara i händelsernas centrum. Rasen kräver så mycket aktivitet som den är van vid i princip och klarar lugnare perioder bra. Underbar vandringskompanjon om man till exempel bergvandrar. Rasen är lite rädd om tassarna så träna mycket på att pilla med tassarna när dom är små så kloklippning går lite lättare sen. Gör det mysigt! 

Hur skulle du vilja beskriva din hund?
Lugn, tyst, snäll, älskvärd, underbar. Knepig vid pälsvård men det är från min nybörjarokunskap mer än det är på henne. Älskar att haka på äventyr men är fin i kanten och ska allra helst inte bli blöt om tassarna. 

Finns det för- och nackdelar med rasen?
Fördelar: Underbar familjehund!
Nackdelar: Vanligt med tandproblem så tandborstning är jätteviktigt! Och pälsvården kan vara överväldigande om man inte är van vid pälsvård. Det blir många kvällar i veckan som man plockar öronhår, kammar underull, borstar tovor och så vidare. Jag utvecklar detta i slutet av frågorna.

Hur aktiverar du din hund?
När hon var yngre så provade vi på en himla massa! Mycket tricks, nosarbete, agility, sök, spår, rallylydnad, bergvandring.. tänkte lära henne söka svamp men jag är ingen svampperson så det blev inte så :P Nuförtiden är det mest söka godis i gräs eller snö. Hon nöjer sig bra med det nu som senior. Och att få hänga med i bilen ibland för att se nya miljöer. :)

Vem passar som ägare till din ras?
En familj som vill ha en hund som gillar att haka på. En tonåring som vill ha en träningskompis att prova på olika hundsporter på. Någon som har tålamod att hunden "ska bara" först. Och någon som verkligen kan tänka sig lägga ned flera kvällar i veckan på pälsvård. Det är en bra förstagångshund och den kan även fungera för ett äldre par om det är ett par som klarar av promenader och pälsskötseln på ett eller annat vis. Väldigt allround snäll hund. 

Vill tillägga att en sträv päls rycks ca 4 gånger per år som familjehund men betydligt oftare som utställningshund. En sträv päls är vattenavstötande och skyddar hunden mot väder och vind. Det tar längre tid, men hunden tjänar på att ha ryckt päls. Det gör inte ont på hunden, man bara hjälper hunden fälla eftersom den inte fäller dom döda håren själv. Men man måste hålla undan underullen så de nya stråna har plats att växa ut. Ryckningen stimulerar hårsäckarna och ger en friskare hud. Nedklippning med maskin är ett alternativ som sparar på mattes rygg och händer, men hunden får då mest bara underull och det andas inte speciellt bra och suger åt sig fukt och smuts som läskpapper. När huden inte får fälla nu och då (underullkammas) så ökar risk för t.ex. fuktsvamp. Och hunden överhettar mer under sommartid för solen ligger då direkt på underullen och hundens hud är tunnare än människans. När hunden har täckhår (sträv hår) så blir det ett lager mellan hårstrå, underull och hud och hunden blir faktiskt svalare när solen inte ligger direkt på huden. Och en nedklippt päls håller inte värmen så hunden fryser mer vintertid om den är nedklippt.  Det är upp till var och en förstås, och det finns hundtrim även om det blir kostsamt i längden. Jag har haft Ixxi i sträv päls och jag rakar nu ned henne för pälskvaliteten blev sämre efter hon kastrerades. 

Ixxi får dessutom fukteksem på nosen så jag klipper ned skägget på henne. De har hår i hörselgångarna som måste plockas regelbundet så örat kan andas annars kan hunden få öroninfektioner. Och som sagt ovan så har rasen problem med tandsten som kan leda till tandlossning så tandborstning är jätteviktigt!

Jag kunde inte ha valt en bättre förstagångshund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thea_thea
0

Alla dvärgschnauzrar jag känner är också miniatyr-Alfons Åbergs! Väldigt bra artikel!