Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1243 ggr
[polarvargen]
0

Orolig ensam hemma

Nu har vi fått problem med att valpen ska vara ensam hemma. Förut var det inga problem, han stannade på morgonen och sov och var helt lugn. Vid lunch var jag hem och rastade han samt aktiverade på olika sätt med lek och bus, när lunchen var Slut blev han ensam hemma och det var inga problem. Nu när jag ska iväg till jobbet blir han orolig, gnäller, skäller, hoppar mot dörren och försöker tränga sig ut och är nästan hysterisk. Han har ett mindre utrymme att vara i när han är själv med både roliga leksaker, aktiveringsboll och tuggben. Detta började för ca en vecka sen, han blir snart 7 månader. Så min fråga är ifall någon kanske kan komma på vad det kan bero på? Åldern? Han har även börjat visa sig vara lite rädd för olika saker t.e.x soptunnor, prasslande kläder hos människor vi möter.. Tar emot tips och råd på hur jag ska göra nu!!

[polarvargen]
0

Är det ingen som haft liknande problem??

Karolina-H
0

Låter som ni har fått ett bakslag i ensamhetsträningen. Min hanhund var i ungefär samma ålder när han plötsligt började pipa när jag lämnat honom. Testa att backa i träningen och lämna kortare stunder igen som han är trygg med, detta hjälpte oss väldigt mycket och det gick fort tills han var lika trygg som innan igen.

Sen är min erfarenhet att hunden inte ska ha massa leksaker när den är ensam risken är att den blir stressad av dem istället. Ett tuggben kan vara bra för det är lugnande till skillnad från bus med leksaker :)

Codeavalone.blogg.se

padfoot
0

Kanske bättre att aktivera med nosövningar istället för "lek och bus"? Då blir valpen tröttare och förhoppningsvis lugnare.  

Och som #2 säger, kan vara bra att backa i träningen för tillfället. Jag fick backa i flera olika träningsmoment när min hund var 7-8 månader, var ingen lätt tid. Hormoner sprutandes ur öronen och han lyssnade inte alls på mig längre. Helt normalt för åldern, kan tänka mig att bakslaget i ensamhetsträningen också har med åldern att göra. 

Att valpen blir rädd för konstiga saker är ju inte heller speciellt ovanligt, många kommer i "spökåldern" vid den här tiden. Soptunnor och prasslande saker är en klassiker.

[polarvargen]
0

#2 #3 Tack för svaren! Vi får backa med att vara ensam igen :) På mornarna fungerar det bra att han stannar själv men sen vid lunch är det annat. Har lagt spår åt han under lunch men får prova lägga ett längre imorgon :) Märkte under helgen att det inte är endast ensamhetsträningen vi får backa med, det är nog allt annat också. Han har även under helgen börjar vakta jättemycket, minsta ljud och han springer med ordentlig skall till ytterdörren fast ljudet kan komma från samma rum han befinner sig i… pjuhh,.nåväl de säger ju att det lättar när de blir lite äldre igen :)