Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7977 ggr
snestreck
0

Ska importera hund, behöver lite hjälp

Hej! Jag ska importera en hund från Polen, ägarna verkar seriösa men lite smått efter.

Jag bad om alla papper på hunden för att se att allt går rätt till men dom står på polska och dom ska flyga hit den 28:e, måste inte hunden sitta i karantän hur länge som helst? Skulle någon polsk-talande kunna hjälpa mig med att kolla om alla papper är korrekta?

[Forest]
1

Har du kollat med jbv? Jag tror du måste ha intyg för att ta hem en hund sen vet jag inte vilka vacc som krävs och avmaskning.

snestreck
0

Ska ringa och kolla med dom!

[Forest]
0

Tror det kostar lite att få intyget med, sen är det upp till dig att kolla upp allt som kommer krävas så säljaren vet vad som ska göras av vetten o dom intygen därifrån så pass och alla papper är i sin ordning.

[Forest]
1

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/en-hund-fran-polen

Du ska läsa allt om import av hund och resa med hund på svenska jordbruksverkets hemsida. Där står bl.a. att din hund måste rabiesvaccineras när den är som yngst 12 veckor, sen får den först resa till Sverige 21 dagar efter vaccinationen. Dessutom måste hunden vara chipmärkt med ID nummer som registreras här i Sverige. Hunden måste vara vaccinerad mot vanliga sjukdomar och ha ett giltigt hundpass.

Du får gärna skriva sen hur allt har gått och vad slut summan hamna: intyg,flyg,pass,märkning,pass och vaccineringarna.

[Forest]
0

lite nyfiken på hur det gått kanske har du inte hunnit prata med jbv idag ? :)

snestreck
0

Slutsumman blir 6000 svenska kronor sjukt billigt med tanke på att det är en renrasig dobermann med alla papper samt vaccinationer. Har inte pratat med jbv ännu men läste att dom kanske måste sitta i karantän innan dom får komma hem till mig :(

russin
3

Behövs ingen karantän, men hunden måste vara rabiesvaccinerad för att "slippa karantän". Är den inte den, så hinner den inte komma hit denna månad då det måste ha gått 21 dagar efter vaccinationen innan den får resa hit.

tjoopa
2

Om du ska kunna regga om hunden i SKK för att få ett svenskt regnummer måste du ha en exportstamtavla :) Inom de flesta EU-länder behövs bara * id-märkning *pass *rabiesvaccin På jordbruksverket kan du läsa vad som gäller för import från just Polen :) Lycka till, vi har nyligen importerat från Tyskland :)

Taxelina1
5

Betala inget i förskott. Det är många som stått vid flyget och väntat på en hund som aldrig kommer. Lycka till med din kommande Dobberman. Berätta gärna hur det går.

Hälsning från en stor djurvänCool

[Forest]
0

6 det första av allt du ska göra är att prata med jbv sen se till att hunden följt allt som krävs som jag tog upp tidigare inlägg 4.

Kitten86
3

Har själv nyligen importerat från Polen.

Hade kontakt med uppfödaren en tid innan jag bestämde mig. Sen flög jag ner själv för att hämta min hund (han flög med mig i kabinen). Innan jag flög ner så skickade uppfödaren t.om kopior på min hunds pass så jag kunde se alla vaccinationer, att han var chippad samt så hade hon skrivit in mina uppgifter under ägare. Uppfödaren kom sen med hunden till flygplatsen i Polen, vi satt och pratade en stund irl vilket var trevligt. Där fick jag sedan hundens pass och ett köpekontrakt att skriva på. Jag fick med mig ny matskål, leksak, koppel, filt som luktade mamma samt valpfoder. Och så hunden så klart 😃

Exportstamtavlan fick jag sedan vänta på, då den tar ca 3-4 veckor att få hem (iaf från Polen). Min uppfödare skickade den sen med posten till mig (rekommenderat brev). Att exportstamtavlan skulle skickas i efterhand stod även med i köpeavtalet.

Min hund kostade i slutändan ca 9.500 kr.
Då är det räknat på inköps priset, t/r flybiljett för mig med hundens biljett för hemresan, parkeringsbiljett på Arlanda, bensinpengar t/r arlanda samt omreggning/inreggning i SKK.

Hjälpte en bekant att importera en hund från Tjeckien och den kostade i slutändan ca 16.000 kr. Så det är inte alltid billigt att importera!!

Ska din hund resa med ombud (att du redan köpt hunden och står som ägare i passet) så krävs ett intyg där du godkänner ombudet. Är lite andra regler som gäller också om hunden importeras för att sedan säljas här (tror man får betala tullavgift då men är osäker). För att verkligen vara säker så skulle jag rekommendera dig att ringa JBV direkt. Då kan du förklara hur just ditt ärende ser ut och få all information som du behöver veta direkt av dem!!

Lycka till!

Taxelina1
0

En kompis köpte från Frankrike. Fick alla handlingar med mera och flög över och hämtade på flygplatsen där uppfödare överlämnade pyret som då var 8 veckor och följde med i kabinen. Allt fungerade toppen.

Själv ska jag hämta från Finland om ett par månader.

Philipolofsson
0

Hej, Hade tänkt köpa en Fransk bulldog från Tyskland. Någon som vet vilka risker det finns? Hon vill ha 4000 totalt för valpen , men vill att jag ska betala 2000 kr i förskott

[Teddies matte]
7

#13 Avstå, det låter som typiska bluffaffärer. Köp aldrig någonsin från utlandet för att komma billigare undan, det slutar med att du betalat men att du aldrig får någon hund. Frallor brukar vara det typiska exemplet. 4000 för en Fralla är mystiskt lite och det hela är högst troligen en bluff.

russin
1

#14 - håller med. Frallor är inte mycket billigare i europa jämför med Sverige, om du ska ha en "äkta" med stamtavla mm.

[Udoon]
1

#13 låter som lurendrejeri, som andra i tråden sagt, betala inte i förskott! Och fransk bulldog är aldrig så billig om det inte är nåt lurt.

isblixt
0

#13 Har du hittat "valpen" på blocket och den kostar 4000 är det ännu mer troligt att det är bluff, för det finns en hel annonser med jämna mellanrum där renrasiga valpar säljs för 4000. Ägaren befinner sig då i Tyskland sägs det men de fixar leverans mot att man förskottsbetalar..

[Forest]
1

13 säger som övriga säger det är mer troligen en bluff

russin
9

För övrigt så bör man veta att det nu inte är tillåtet att ta hem en valp under 5 månader till Sverige - just för att dom måste vara rabiesvaccinerade. Vaccineringen görs när dom är 3 månader och sen måste det gå 21 dagar innan den får föras in här. Nya regler från Jordbruksverket.

Det är även särskilda regler numera om ägaren inte själv hämtar och åker hem med valpen. Så att köpa en valp från utlandet och få den skickad hit utan att kunna dom nya reglerna, gör att du kommer stå utan valp oavsett om den är för ung/inte rätt vaccinerad och inte har rätt papper.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfraneuochlandermedeuvillkor.4.5075e861320679518380006989.html

Taxelina1
0

#19 Helt rätt. Nya regler från 28/12-2014.