Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1928 ggr
Cireea
0

Sluta med valpfoder?

Min tik är nu ett halvår gammal och jag börjar fundera på när man ska sluta med valpfodret och gå över till vuxenfoder. Har hört så mycket olika åsikter, vissa har kört vuxenfoder sedan dom är tre månader medan andra börjar vid ett år. 

Kan jag börja gå över till vuxenfoder redan nu?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Saffran0Spice
1

Har aldrig kört med valpfoder - gick på vuxet direkt =)
Så jag tycker att du kan gå över nu ^^

Cireea
0

Tack, då ska jag  gå över 🙂

När man kör vuxenfoder av samma märke som valpfodret, måste man använda sig av en lång övergångsfas eller kan man ha en kortare då det är av samma märke? 

Jag har för övrigt Bozita Robur :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[polarvargen]
1

Till mig sa veterinären att köra valpfoder ända tills ett års åldern för valpen behöver under uppväxten allt som finns i ett valpfoder, i ett vuxen foder finns inte allt det viktiga som valpen behöver :) Men sen är det ju upp till var och en vad man väljer. Självklart spelar ras och storlek roll, min valp är stor hund och växer då fram till 12-14 månaders åldern.

Stormvindh
0

Min uppfödare sa åt mig att byta när hon var ett halvår så det körde jag på och har inte haft något problem hittills :) hade också av samma märke och jag blandade med vuxenfodret i två dagar innan jag bytte helt och det funkade finfint för min tik :)

Medarbetare på Vallhundar

[Forest]
0

Jag har aldrig haft valpfoder ut så ingen aning när det är läge att man ska byta, jag hade färskfoder redan som valp. Men kanske ska man gå lite efter hur unghunden är i hullet och även hur aktiv den är vild o galen ännu kanske det bara är bra att få fetare valpfoder?