Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3800 ggr
Levijo
2

Ett steg närmre *rastråd*

Jag har äntligen lyckats dra ner listan på de hundar jag vill ha, och nu (för tillfället, kommer säkert ändras) är det endast tre raser där.

Två av dem är Galgo Espanol och Shar Pei.

Tredje vet jag dock inte om jag vågar skriva, för då kommer det bli en dryg debatt om den 😛

Cireea
1

Klart du ska våga skriva vilken den tredje rasen är! 🙂Diskussion kan det alltid bli men man ska inte låta andra styra över sånt. Jag vill gärna veta tredje rasen iaf! :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

LouiseKW
0

Tips är att kontakta uppfödare till dessa raser och åk runt och besök uppfödarna och hundarna, åk gärna på utställningar etc för att få en bild utav raserna :) Lycka till!

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Levijo
0

Det är en American Bully (fin pocket, standard eller xl). Jag tänkte mest att folk har så jäääkla mycket förutfattade meningar om rasen utan att vara insatt i den svenska aveln. 😐 Det blir bara massa anklagelser när folk tidigare fått veta att jag har intresse för den.

Cireea
1

#3 Det viktigaste är ju såklart att du själv är nöjd om du skulle välja rasen. Jag har ingen kunskap om just den rasen så jag kan inte säga någonting om det 🙂Det finns folk för allt, ta inte illa vid dig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Levijo
0

#4 Sant :) Men det blir jobbigt att behöva kämpa för att få folk att lyssna när de inte ens är villiga att lära sig. Då är det enklare att inte nämna det. Men läs lite om rasen du, så kommer du förstå varför jag fastnat för den ❤️

Cahira
0

Är inte 100 insatt, är american bully och american bulldog samma sak? :)

American bulldog är häftiga, varit kär i dom sen hunden "Chance" i den otroliga vandringen. ❤️ http://www.fhp.nu/Global/Bio/Roy/UNGA%20ROY/img003.jpg

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lon@
3

#6; Nej, american bully och ambull är inte samma ras 🙂.

TS, det känns som ett ganska spretigt val men jag antar att varje ras har sin tjusning. (Jag har ju själv två väldigt olika raser och uppskattar bådas egenskaper, de väger upp varandra så att säga).
Jag har glömt vad du ville ha hunden till?
Angående Shar Pei så är det en väldigt sjuk ras, jag hade nog inte vågat satsa på den faktiskt. Men kolla med russin, hon har fött upp dem.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Cahira
0

#7 Utbilda mig närmare, tack. :)

Levijo
0

#7 Haha ja, alla har ju sina egna grejer jag fastnat för :P Shar Pein är väldigt sjuk ja, men den är väl på bättringsvägen? De är ju väldigt strikta med vilka som får avlas på. 

#8 American Bully är en ras som besitter alla egenskaper andra "kamphundar" såsom amstaff, staffe och apbt har, men utan viljan att slåss/kampa med andra hundar typ. Det är en sällskapshund och muskelhund :) http://theabkcdogs.org/home/breeds/american-bully/pocket/  och så finns det olika storlekar att välja mellan

Cahira
1

Ah right, dom. Nu koppla ledningarna.

Levijo
0

#10 American Bulldog kan jag typ inget om, så kan inte jämföra :P

Paxxa
5

Ska du köpa en valp eller omplacering? Alla raserna är ju ganska små i Sverige, så varför hänga upp sig på en? Om nu alla 3 passar dig vill säga. Ska du köpa en valp kan du ju välja i något större utsträckning iaf, men om du ska köpa en omplacering så får man ta vad som erbjuds eller va utan, typ.. Ska du kolla även utanför Sverige så får du ju större bredd. Om jag skulle välja av de 3 skulle jag utan tvekan valt Galgon. Den är mycket friskare samt SKK-reggad. Både Bullyn o Shar peien är ju ganska sjuka raser, och jag känner mig väldigt begränsad med en oreggad hund, men där är ju alla olika :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Levijo
0

#12 Jag ska skaffa valp. Vill ha så lång tid med hunden som möjligt och vara med från början :)

Ja, det där med att bullyn inte är reggad gör mig lite besviken eller vad man ska säga.. Men särskilt sjuka är de inte. Inte de svenska iallafall :) 

Hur menar du med att hänga upp sig på en? :)

Paxxa
1

#13 Jag är inte så insatt, men gick in på klubbens sida och läste att dom ofta drabbas av demodex och ataxi. Och jag antar att allergier och eksem är vanligt förekommande, det är ofta det inom bullraser. Sen tycker jag att deras kroppsbyggnad inte ser så hälsosam ut men det är jag inte så insatt i, bara en personlig åsikt ;)

Jag menar att du kanske kan leta efter intressanta kombinationer inom alla 3 raser.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Levijo
0

#14 Haha förstår fortfarande inte riktigt hur du menar :P Menar du nu typ intressanta hundar jag vill ha valp efter eller blandningar mellan alla?  😂

Jag är nog mer inne på vinthund, men jag är så himla förtjust i bullyns sätt 😍

monstermash
1

#15 - Alltså, istället för att välja vilken av dessa tre raser du kan köpa, så kan du bestämma dig för alla tre, sedan tar du valpen som passar dig bäst, oavsett vilken av dessa tre raser dem är. 

Hänger du med nu?

Levijo
0

#16 Jaaaa nu förstår jag. Är lite seg i huvudet ibland bara 😂

Det kan bli svårt med tanke på att om det blir bully så kommer jag importera. Men här tvekar jag lite till och från varje dag pga de höga kostnaderna. Har man tur och får en hund som "bara" kostar 20.000 så brukar det ändå slutan på 35-50.000 kr tills man fått hem hunden

Isvind
3

Pocket-bullys är långt ifrån hälsosamma, oavsett land. Visst, de mest extrema finns väl inte här (än), men svenska uppfödare innebär inte sund avel. Det finns åtminstone två uppfödare i Sverige som du ska passa dig för då deras avel är helt uppåt väggarna knepig.

Isvind
2

Såg nu du vill importera, haha. Nå, jag håller fast vid att pocket-varianten inte är sund…

Levijo
1

Du får jättegärna skriva vilka uppfödare som inte är så bra! Hittar jag ingen sund pocket (vilket jag inte gjort ännu) så blir det ingen sån. Storleken är inte viktigare än hälsan :)