Varför slädhundar?
VILL BÖRJA MED ATT SÄGA ATT DETTA INTE SKA TAS SOM EN FÖROLÄMPNING ELLER LIKNANDE. VILL BARA VETA.
En hundras/typ jag aldrig riktigt "förstått" dragningen till är slädhundar (vi kan använda siberian husky som exempel).
Jag förstår det roliga med drag, MEN jag tycker det verkar så.. tråkigt och opersonligt med att ha flera hundar ute i en hundgård och bara träffa dem ibland, typ när man ska köra, vårda eller ta en promenad.
För mig låter det så jäkla tråkigt, men jag måste ju ha hunden sovande på mig så ofta som möjligt för att må bra 😂
Så, kan någon förklara/rätta denna uppfattning jag fått? Hoppas ingen tar illa upp :P
Du kan helt enkelt inte träffat en husky IRL, för opersonlig är det sista man skulle beskriva dom som. Påhittiga, intelligenta och humoristiska är närmare sanningen. Navdi lurar lätt folk genom att planera hyssen i flera steg.
Sedan är det ingen som tvingar dig att ha hunden i hundgård, mina sover i sängen med mig, den ena vill dessutom ligga under täcket. Men ska man köra långt över fjällvidderna är det ju lämpligt med vinterpäls på dom, då är det ju lämpligt att ha dom ute.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tror inte TS menade att huskies i sig var opersonliga, utan att det är opersonligt att ha hundar i hundgård och inte inne.
#2 har rätt. Menade inte att rasen är opersonlig. Har bara fått uppfattningen att man inte "bondar" med en slädhund (som bor i hundgård) på samma sätt/lika bra som med en hund som bor inne hos en dygnet runt.
Sen har jag inte träffat riktiga huskies på riktigt nej, men hoppas att jag får praktisera hos huskies i tvåan eller trean så jag får ändra på det. :)
Nu har inte jag draghundar även om jag önskade att jag kunde ha det. Men man måste väl ändå få starka band till dessa hundar som jag antar att man måste spendera en hel del träning med, lära dem kommandon osv, precis som vilken annan sällskapshund som helst.
Däremot så skulle jag känna mig fruktansvärt taskig om jag lät dem bo ute i en hundkoja medan jag själv vräker ut mig i soffan i stugvärmen 😃
Däremot så har jag en funderign som ploppat upp efter att ha läst på flera draghundsförares hemsidor. Hur hinner de med?¨
Dessa personer har ju heltidsjobb, vilket jag antar är ett måste om man ska ha råd att hålla så många hundar. Men sen, när man kommer hem från jobbet på eftm, så har man ju andra saker som måste göras, typ laga mat, tvätta och sådant. Hur hinner man med att aktivera 6-10 hundar på ett tillfredställande sätt? En del bodde dessutom ensamma.
#4 Hur hinner man med en enda hund när man har ett jobb och måste göra hushållssysslor? Svara på den så har du svaret, för hundarna tränar man tillsammans. En valp lär sig lättast genom att gå i spannet med vuxna hundar. De är smarta jyckar, så de snappar snabbt upp vad som förväntas av dom.
Men det är en livsstil, och definitivt i högre grad än med andra hundtyper. Jag lever och andas hund.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo absolut är jag med på att det blir en helt annan livsstil och andra prioriteringar än om man är Svensson-hundägare. Visst antar jag att man ägnar mycket tid till träning, men jag tänkte mer en vanlig promenad? Eller tar man tio koppel i handen och går en kissrunda innan man drar till jobbet? Eller rastas hundarna bara i spannet?
MEn då är det ju samma sak med Jakthundar TS de jag har träffat sitter i hundgård hela tiden, Det är fö m,ånga hundar som sitter i hundgård hela tiden, det beror helt på ägaren ^^ mon moster har en Alaskan husky, hon är helt underbart snäll och mysig älskar att ligga i sängen och mysa
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#6 Dom som har väldigt många har hundarna i hundgård, men man måste ta de på promenad 1 gång per dygn och man tar så många som man klarar att hålla. Draghundar behöver ju inte motioneras via promenaden (om man nu inte vill) de får ju det dom behöver genom draget. Det går ju att dra även vid barmark.
Jag har ju två draghundar plus en dragmördarhund och jag går med alla tre, dock med midjebälte då man får bättre balans med det.
Har man riktigt stora spann så brukar man ha anställda.
Jag tror faktiskt att det inte har så mycket med var en hund sover vilket förhållande man har med hunden. Det handlar mer om hur man tillbringar tiden man är vaken. Jag tror att en säg papillon som bor i en familj där man är bort större delen av dagen, går ut ett par korta promenader, inte direkt tränar utan spenderar större delen av tiden i soffan kan ha mycket sämre kontakt med sin ägare än en husky som bor i en hundgård men där ägaren regelbundet arbetar, tränar och umgås med hunden på ett mer direkt sätt.
Jag tror visst att man bondar riktigt bra, du är den som ger mat, vatten och aktivering plus att man såklart som vilken hundägare som helst sitter och gosar osv med hundarna. Jag tror nästan att dom har en bättre kontakt med sina hundar än vad em vanlig Svensson har, ägarna uppfyller hundarnas mening med livet (att dra). Jag hade praktik hos en sibbe kennel och hon spenderade all tid hon kunde inne i gårdarna och bara myste :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Nu har jag ju inte hund men det beror väl mer på ägaren än vad man har rasen till kan jag tycka.
Tex så kan man ha draghund som vilda vittra eller så kan man ha en draghund som man träffar 2ggr/dag (eller vad nu reglerna är för hundar i hundgård) som bor ute i hundgård
Men
Man kan ha en sällskapsras som man totalignorerar trots att den går inne eller så kan man spendera varje vaket ögonblick med dom.
Jag ser det snarare som något som skiljer hundägare åt än hundraser åt.
l'm back
De draghundar jag känner till har förutom sina hundgårdar en stor rastgård där de kan rastas och för den delen "bonda" med sin ägare. Jag vet att ägaren gärna sitter ute i rastgården för att bara umgås med hundarna. De får också komma in i huset, oftast en och en, men dessa hundar vill bo ute. Som nämnt tidigare är det ju en stor fördel att de får riktig vinterpäls. I övrigt håller jag med #9 och #10.
Tittade på Heading North idag . Den handlar om Nicklas Blom som köpt ett hundspann som han kör till Treriksröset , en resa på 125 mil. Fin dokumentär och jag som inte alls har koll på slädhundar fick en helt ny inblick i hur det fungerar. Helt klart sevärd! http://www.svt.se/dokumentarfilm/heading-north-en-enkel-resa