Behöver bara få ventilera
Nu har jag varit ett par dagar hos bästa kompisen som precis flyttat ihop med sin pojkvän. Han är jätte trevlig, men han har en pikingese som hans ex lämnade kvar och som är enormt bortskämd och ouppfostrad.
Jag älskar vanligtvis hundar av alla de slag men den här lilla saken får det verkligen att krypa myror i kroppen på mig. Hon är inte bara "gammal tant bortskämd" utan så vansinnigt bortskämd och ouppfostrad att jag bara tappar hakan.
Min kompis och hennes pojkvän får inte vara ifred i sängen, hunden ska hela tiden vara med och ligga där och leka. I stället för att lära hunden att inte vara i sängen så har de nu köpt lekablock och pallat upp sängen på så att hunden inte kan hoppa upp. Till saken hör att min kompis är kort så hon får nu använda en liten stege för att komma upp i sängen.
Det är helt okej att hunden tar mat från tallriken. Hon kan hoppa upp på en ledig stol och ta vad hon kommer åt. Kommentaren "Är hon inte sööööt, hon vill äta husses och mattes mat".
Att gå i koppel passar inte och samtidigt lystrar hon inte så de går och nästan vallar henne ute på gräsmattan utanför lägenheten. "Det är ju lite obehagligt för gummsan att ha halsband på sig".
Hunden får vad hon vill när hon vill. Första kvällen när jag satt i soffan så låg hon bredvid och sov. Sedan ville hon tydligen ligga där jag satt så hon satt och stirrade på mig i en kvart och när jag inte flyttade på mig började hon gnälla och yla tills min kompis bad mig att flytta på mig. Då la hunden sig där jag hade suttit och var nöjd med livet igen.
Jag brukar inte ifrågasätta hur man uppfostrar sin hund (det och barnuppfostran är ämnen jag håller mig borta ifrån) men jag försökte påpeka lite fint att man kanske borde utöva någon slags uppfostran. Men neeeeej då skulle ju gummsan kunna bli ledsen eller må dåligt eller något annat hemskt.
Nu är jag äntligen hemma och njuter av att umgås med mina katter som faktiskt är bättre uppfostrade än den hunden. Vi har planerat att ev semestra tillsammans i två veckor i sommar och jag undrar hur jag ska stå ut…
Är det inte skönt att det är kompisen och inte du som ska ta hand om den? 😃😉
"Sedan ville hon tydligen ligga där jag satt så hon satt och stirrade på mig i en kvart och när jag inte flyttade på mig började hon gnälla och yla tills min kompis bad mig att flytta på mig. Då la hunden sig där jag hade suttit och var nöjd med livet igen."
Det där hade kunnat vara något en av mina gäster skrivit när gammeltanten levde, hon stirrade ut dom tills de flyttat på sig från hennes soffhörn. Men mina gäster var lättränade, de satte sig hädanefter direkt på en stol istället. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De låter som en hund jag hade puttat ner istället från soffan, varför ska jag behöva flytta på mig för att den vill ligga just där man sitter, de går ju bra bredvid.🤓
Hundar behöver regler… men visst min hund är bortskämd men ett nej är ett nej. Undra lite om hur bortskämda deras barn skulle bli om dom får barn, vill nog inte ens veta det… :p
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Det är där vad ägaren själv tycker, jag tycker min ena kompis hund är ouppfostrad, och mina är väl uppfostrade, men jämför jag med en annan kompis är kanske mina hundar ouppfostrade i hennes ögon. Det beror på hur man själv vill leva med hunden. Och det är ju tur att det är dem som ska leva med hunden och inte du ;)
Varför får du myror i kroppen bara för att den inte fått lära sig något, den har antagligen hela sitt liv fått göra som den vill o när den vill.
Jag har haft en katt som hade egen fåtölj satte sig någon i den så blängde han lääääääänge innan personen i frågan fråga varför katten stirra på h*n så katten fick alltid sin fåtölj. Och ja han var lite bortklemad 😉
Det är ingen större idé att säga åt en hundägare "du borde göra si och så med din hund", för det tas så gott som aldrig emot väl. I värsta fall hamnar hundägaren i försvarsställning. Visst förstår jag att det kändes dumt att flytta på sig i soffan för en hunds skull, och hur ni ska lyckas semestra vet jag inte, men av vad du berättar om hur de pallat upp sängen och tycker att hunden är gulligast i världen så kommer de inte ta några "råd" av dig eller någon annan angående hundens uppfostran. Den är 10 år liksom, de har format sina liv ihop även om matten är ny. :-) Edit: varifrån fick jag att hunden var 10 år?! Ber om ursäkt, jag vet visst inget om hundens ålder ser jag nu. Men i alla fall. :-)