självständig o ointressand hund...
Hej! Tänkte kolla om ni har lite tips vad jag göra. Jag har en isländsk fårhundshane på snart 4 år som är väldigt självständig av sig. Själva rasen är det. (inte alla,men många är det). Om man är ute och går i t.ex skogen så de ända han vill göra är att lukta och gå i sin egna takt och kolla runt lite. Jag brukar alltid försöka leka med honom men han är inte alls intresserad överhuvudtaget. Brukar ha väldigt gott godis men de hjälper bara ibland..om jag springer iväg och ropar på honom så kollar han på mig och luktar vidare. Har provat träna med klicker men de bryr han sig inte om direkt. Han är likadan ovatsett vem som är ute med honom. Han gillar inte att leka med hundar så mycket, bara vissa. Det han tycker om att göra är att bada och simma, agility och att göra trix. Har försökt anmäla mig till en agilitykurs så får se om jag kommer med. Tips på hur man kan göra? Någon som har en liknade hund?

Har tränat med en del hundar som inte alls är intresserade av lek eller godis och gärna går i sin egen lilla värld. Det jag/ägaren då har gjort är att använda det som belöning, vill hunden gå och nosa, låt den göra det istället för att få godis då den ska belönas.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Lägg ut spår? Då får hunden spåra som den vill, och visar du den ett spännande spår blir ju du mer delaktig:) Lycka till!
Tack för svaren båda två! Jag har börjat låta honom lukta som han vill. Han verkar ju gilla det så. Spår brukar vi köra ibland, viltspår gillade han inte men godissök är kul :) var nyss ute med honom på tomtem och då var han väldigt leksugen! Ibland så vill han haha :)

#3 Ja man får försöka hitta vad just den hunden ser som belöning och är villg att jobba för att få.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!