Mops [Medlemmarnas raser]
I denna artikeln ger medlemmen Levijo sin beskrivning av rasen mops.
Vad har du för ras och vad fick dig att välja rasen?
Jag har en mops som nu är 10 månader. Jag köpte henne främst för sällskap och hade bara råd och plats med en liten hundras. Det behövde även vara en hund som är kraftig som klarar av en klumpig Grand Danois som inte ser vart han går. Jag pratade med folk som hade rasen och tyckte den verkade jättepassande!
**Hur skulle du vilja beskriva din ras?
**Mopsar är egensinniga samtidigt som de har massor med will to please. De passar till i stort sett alla sporter, allt från lydnad till drag weight.
De är lugna och klarar av att lata sig i veckor utan att någonsin börja klättra på väggarna och är otroligt anpassningsbara.

Hur skulle du vilja beskriva din hund?
Min hund är en liten marodör som älskar att bita i kartonger, mig och mina kläder. Hon är världens kelgris och sover gärna på min mage i flera timmar - Men hon vägrar gå upp efter klockan 8. När vi kommit in på morgonpromenaden sover hon gärna till klockan 12 igen. Hon har mycket vilja och älskar godis, men har lite svårt att koncentrera sig på uppgifter eftersom godisen är godare än det är roligt att sitta fint.
Finns det för- och nackdelar med rasen?
Fördelar med rasen är att de är så otroligt anpassningsbara och "coola". De tar allt med ett lugn och stressar inte upp sig i onödan.
Nackdelar är den korta nosen eftersom man måste vara extra försiktig när det gäller överhettning t.ex på sommaren.

Hur aktiverar du din hund?
Jag aktiverar henne främst med bara promenader nu. Jag går och väntar på att hon ska bli lite äldre så vi kan börja hålla på med drag weight. Annars försöker jag hålla på med Shaping och lite enkel trick-träning.
Vem passar som ägare till din ras?
Den här rasen passar den lata personen till den aktiva sportmänniskan. Är man dock på den latare sidan ska man se till att Mopsen inte blir överviktig då den onödiga vikten sätter stor press på luftvägar, hjärta och leder. (Men detta gäller såklart alla raser)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ännu en rasbeskrivning är färdig 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vad roligt att läsa!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
😃
Håller med om din beskrivning. Har en bekant som föder upp rasen så hon har ett par stycken hemma. Otroligt trevliga hundar som "går fram i alla väder"! Min bekantas ena dotter tränar bl.a agility med deras. Som beskrivs så får man ju hålla en helt annan koll på andningen än på en hund med lång nos och tänka på aktiviteter under ex. varma sommardagar… Annars en trevlig, anpassningsbar, ras även om jag inte ser mig själv köpa/äga en 😉