spåra med 2 hundar
Började fundera på, om man är själv med två hundar och vill lägga lite kortare spår till dom, kan man då binda den ena medans man spårar med den andra? Hur gör ni som har fler hundar? Man vill ju inte lämna hund nummer 2 utom något större synhåll ialf. Tänker nu om man är ute utan bil. Min hund brukar bli rätt så ivrig när han vet att de är dags för spår, att sitta bunden vid ett träd och kolla när matte spårar med en annan hund, kan ja tänka mig kunna vara lite klurigt de med. Antar att de är en tränings sak. Men som sagt hur gör ni som har fler en en hund när ni spårar? =)
Brukar endast ta med ena hunden ut, den andra får vänta antingen inuti huset eller hundgården. Känner att hund nr. 2 distraherar onödigt mycket när det är grundträning.
Men efter att grunderna sitter så är det förstås en annan sak, då ser jag det nog som en fördel att ha fler hundar/andra djur med sig då detta kräver mer av den som spårar.
Alltid Oavsett
Lägger jag spår åt båda hundarna får den ena stå uppbunden medan den andre spårar. Dock klarar inte min hund det, förväntan och lite separationsångest leder till att han ylar, skäller och springer runt. Så jag brukar undvika att spåra med båda.
Tass Josephine
Skulle tagit en i taget enklast för alla, du slipper höra din hund skrika efter dig eller sin kompis, samt att hunden som spårar slipper distraheras och hunden som är fast slipper ha ångest.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Jag brukar gömma en vante eller leksak och låta alla tre leta efter saken, går jätte bra. Sen har jag lagt olika spår för sen låta dom ta varsitt spår ena är inte så vass så hon får börja med sitt som är kortast den som är bäst får vänta. Även detta går bra dom har lärt sig innan att man får vänta på sin tur då dom följer med på träning i agility mm
Det beror helt på hur dina hundar klarar det. Jag och kompisen brukar turas om och gå med och hjälpa varandra i spår så väl som lydnad. Binder båda hundarna när vi lägger spåren(fast ej inom synhåll av spåret) och tar sedan hundarna en och en. Inga problem alls.. de sitter tysta och snälla och är vana.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Funderade mest på det här för framtiden när jag vill skaffa en hund till, då jag vill fortsätta kunna spåra med båda hundarna, utan att behöva springa in med en i mellan. Men ska försöka att ta tag i å träna mer med min hund att kunna sitta uppbunden och passiv runt distraktioner, funkar de inte ialf just vid spår får man ju ta dom en i taget, men det skulle ju va skönt om det gick att få att fungera. Får se vad som händer i framtiden =)
6 är du själv när du lägger spår? Här är ofta någon med oss och då brukar denna stanna bredvid hunden ibland lägger jag spår ibland dottern/mannen/hundkompis. Jag kan även lägga spåret själv och låta det "vila" då jag går hem och hämtar hundarna eller om jag låter det vila medans man tar en promenad. Ena hunden här har lite svårt o vänta men hon får helt enkelt lära sig😉
Du kanske kan ta med dig en bur ut annars? Det finns tygburar som inte är särskilt tunga att bära med sig och åtminstone min hund blir lugnare i bur än om han sitter uppbunden. Hade inte vågat lämna min bunden om jag spårar med en annan hund, han älskar och spåra och blir helt till sig så jag skulle inte vilja riskera att han skadar sig själv.
#7 en gång i veckan spårar jag med en kompis, då väntar hundarna i bilen, men försöker lägga lite enklare spår 2 ggr i veckan utöver det. Då binder jag upp min hund och lägger spåret, sen går jag en promenad och tar spåret på hemvägen, de går rätt bra att binda han när jag lägger spåret och är själv, men när jag spårar tillsammans med andra blir han väldigt uppspelt.
#8 Skulle nog bli lite jobbigt att släpa med en bur under hela promenaden, men försäg skulle de kunna va ett alternativ att testa för att lugna så att säga. Tänkte att man kanske kunde träna som så att man lägger ett jätte kort spår typ 20 m var och så bygger man gradvis upp längden och försöker göra de så lugnt som möjligt, så kanske de skulle kunna gå till slut :P Min blir också väldigt taggad när han fattar att de är spår på gång 😃
#9, Det låter som en plan, du får uppdatera hur det går 😉Det går helt säkert att träna på! Själv har jag bil så man blir ju så bekväm…