Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2725 ggr
IngridSvensson
5

Hur ska jag göra?

Jag äger en norsk lundehund och älskar verkligen min hund. Det är krav på att alla individer ska gå i avel , åtminstone en gång (för att den är utrotningshotad). Nu är det så att jag verkligen vill ha en till hund men vet inte hur jag ska göra. Jag kommer göra bph med skott eller mh på min hund men nästan inga gör det inom denna ras, för det är inget krav. Jag vet att min hund inte är rädd varken för skott, åska, fyverkerier eller andra höga ljud. Men Mentaliteten är inte kartlagd i rasen och det är mest exteriör som betyder något. Min hund har varit åkrädd i bil sen han var riktigt liten och med all möjlig träning, har han ändå inte blivit bättre. Men det är ingen anledning till att inte avla på honom, tydligen. Så jag känner mig delad nu inför vilken ras jag ska ha. Vill ta en valp på min hane, men är orolig över att valpen kommer ärva någon rädsla för höga ljud eller bilåkning. Detta med mentaliteten pratas det inte mycket om och när jag mejlar rasklubben om detta får jag inget svar.. visste jag inte riktigt innan jag skaffade denna ras..

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Levijo
2

Om du verkligen vill ha en valp efter honom skulle jag försöka hitta någon med en riktigt bra tik där du kan få typ bevisat att hunden har ett stabilt psyke och se om ni kan få ihop något. Om det är en utrotningshotad ras så behövs det dessutom folk som du som värnar om mentaliteten hos dem!

LuLeLo
1

Det låter konstigt att det skulle vara krav att ALLA individer ska gå i avel. Det är ju ändå din hund så du borde bestämma om han ska avlas på eller ej.

Genomför du ett MH eller BPH så får du lite mer kött på benen om hans mentalitet. Har han en fin mentalitet i övrigt förutom det där med bilrädslan kanske det kan vara värt att avla på honom med en fin tik, men har han fler rädslor som är besvärliga skulle jag avråda.

Tass Josephine

[Teddies matte]
1

Nä, det finns då inget krav på att alla individer tvunget skall gå i avel. De poängterar ju också hur viktigt det är att man avlar på rätt hundar för rasens överlevnad, så vill du egentligen ta en annan ras som nästa så gör det, är du osäker på om din hund lämpar sig för avel så bör du nog heller inte avla på honom.

IngridSvensson
1

Jo precis #1 finns en tik som vi paras med och den har gjort MH och fick en 3a på skott. Så länge hundarna är friska under parningstillfälle och inte är krypta så ska så många som möjligt gå i avel #2 & #3. För att verka för rasens överlevnad ska man helst para kombinationer som inte är använda så mycket och helst ska alla gå i avel minst en gång enligt rassällskapet. Min uppfödare har skrivit i köpeavtalet att min hane ska gå vidare i avel. Han har jättefint temperament som är rastypiskt annars det är bara bilåkandet. Det är där skon klämmer.. orkar inte med en till bilrädd hund men jag älskar hur min hund är i övrigt. Tiken och min hane är en bra kombo ur inavelskofficienten och hon har ingen åkrädsla och troligen har min hane ingen skotträdsla.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[Teddies matte]
0

#4 Menar du att du har en foderhund? Om inte så gör du som du vill med din hund, det kan ingen annan bestämma. Kan aldrig tro att man vill att precis alla hundar av rasen skall gå i avel, låter inget vidare, man kan ju inte avla på vad som helst.

Gör MH och fundera sedan igenom om det hela noggrant, om det inte finns några andra skäl till att hanen skall gå i avel än att du känner dig tvungen så vore det smartaste att avstå.

Em_
1

Rasen härstammar från sju besläktade hundar om jag minns rätt? Chansen att din hund har unika gener som rasen behöver är nog rätt liten… Speciellt om syskonen går i avel. Om du känner dig tvingad att ställa upp med hane för att få en valp tycker jag du ska byta ras.

IngridSvensson
2

#6 Då bör ju ingen hund gå i avel inom denna ras om man ser det ur det resonemanget. Det handlar inte om unika gener, utan om kombinationer av individer som har låg inavelskofficient. Många hanar som har titlar har använts fler gånger i avel medan hanar som inte är i utställningschampion använts färre, därav min hane inräknat. Känner mig inte tvingad han ska avlad på, så är det bara. Men frågan är om jag ska ta en valp på han eller inte. Hans syskon bor inte i Sverige längre.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
0

Nä han är ju inte det. #5 jo självklart men jag känner ett ansvar till denna ras och därav ska jag göra ett mh/bph för att bli lite klarare över hans mentalitet. Så är det faktiskt, rasen är så utsatt att nu uppmuntrar man till att avla på de flesta hundar. Nä jag vet att den planerade tiken och han har en bra kombination, men man vet ju aldrig hur bilrädslan hoppar i generna. . Så det är mest oroligheter till att äga en av hans valpar.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor