Rumsrenhet
Vet att rumsrenhet tar ett tag och att det bara att hålla ut, men vår 9v lilla tollarvalp är så himla duktig på nätterna och säger till när han vill ut och kissa o bajsa men på dagarna säger han bara till när han behöver bajsa sen går han och kissar lite varstans inomhus…
Varför är de så?
Din valp är fortfarande jätteliten blev lev,klar för 1 vecka sen! han har svårt att hålla sig för att han är liten sen tar det tid att fatta det här med att göra allt utomhus många hundar blir inte rumsrena förens 4-6 månader vissa tar ännu längre tid andra blir det tidigare. Min hund blev 100 procent rumsren vid ca 5 månader.
Han kanske inte tänker på det på dagen för att det är mycket annat som händer då?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för snabba svar, vet att det tar sin tid att bli rumsren undrade mest bara varför han sa till på nätterna och inte på dagarna men då har jag svar på de troligtvis :)
Han är alldeles för liten för att kontrollera blåsan, inget konstigt. I den där åldern brukar det vara 1-2 ggr/timme som man får springa ut. En tum regel är direkt hunden lekt klart, vaknat och ca. 5-15 minuter efter mat. Lite allmänt bara… Många har alldeles för bråttom med rumsrenhet och förväntar sig att hunden ska vara helt rumsren inom en månad, vissa till och med inom någon vecka. Hundar kan inte kontrollera sin blåsa fullt innan de är runt 5 månader och vissa senare än så, många blir heller inte rumsren först vid 6 månader. Att de säger till är en sak, kontroll är en annan. Man ska heller inte räkna med att ens hund säger till.
Okej tack för samtliga svar :)
På natten när valpar sover och även vi vuxna, så sänks vissa "hormoner"/ämnen i kroppen, vilket gör att vi inte blir kissnödiga lika ofta som när vi är vakna - därför har en valp lättare att hålla sig nattetid än dagtid :)
Mina har också sagt till/väckt mig på natten om de behövt gå ut men inte visat tillstymmelse till att visa att de är nödiga på dagen förrän långt senare.
Det tog för övrigt bara någon vecka tills de kunde hålla sig hela natten förutsatt att man rastade dem det sista man gjorde på kvällen och direkt ut på morgonen när man vaknade.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Han är liten och känner möjligen att blåsan e full i all hast. Han har så mycket mer annat att tänka på om dagen än på natten :D Ge honom tid! Min äldsta hund var rumsren vid 7-8 mån och den nuvarande är rumsren så länge som jag ser att han ber sig ut, annors kan små misstag hända, men de e ju mitt fel.. Han är 6 1/2 mån.
Känner INTE att blåsan e full.