Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3029 ggr
Levijo
0

Vad ska jag göra?

Alltså jag vet inte vad jag ska göra längre. Min mops VÄGRAR gå nu, och jag vet att hon inte har ont, för så fort vi vänder och går tillbaka promenerar hon glatt. 
Jag hade det här problemet när hon var valp, men lyckades på nåt sätt få bort det.
Att locka med godis/belöna när hon går fram förvärrar problemet.
Jag älskar att gå promenader annars, men nu tar det 10 minuter att gå 100 meter.

Saker jag provat: 

• Bära fram en bit
  • låtsas hitta något annat roligt
  • vara flamsig
  • vänta ut
  • sätta på täcke
  • muta
taylor__lambert
0

Vad gör ni när ni går ut? Går ni bara eller hittar ni på något? Finns det någonting du kan tänka dig som skulle motivera henne?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Miner00
1

testa och ha lite lekar medans ni går typ att du gömmer dig och hunden letar upp dig. eller att ni tränar trick och gosar när ni går. sen kan du sakta ta bort alla lekar men fortsätta lite med dom, då tycker hunden nog att det är något kul att gå promenad… det här var en chansning men det kanske funkar… fråga bara om du inte fattar en sak, jag är vääldigt trött och vimsig :)😉

Levijo
0

#2 Fast det går inte där jag bor eftersom det är en bit till närmsta göm-vänliga ställe. Bor precis vid en bilväg och kan inte ha henne lös där :/ 

Men finns det några andra lekar som kan funka som inte kräver att hon är lös? det värsta med det här problemet är ju att hon inte tar sig iväg för att varken kissa eller bajsa.

taylor__lambert
0

#3 du kan ju testa parkour? Om du inte gjort det redan dvs. Det brukar uppskattas av de flesta hundar och brukar motivera dom att ta sig framåt och fortsätta. 🙂

Levijo
0

#4 Jag kör dogparkour, men det finns inget att använda sig av i början av promenaden, utan måste gå en bit för att komma till skogen. Att sätta tassarna på saker gör inte så mycket för henne.

Miner00
0

#3 du kan ju alltid ta med hennes favvo leksak och leka med den! har du kollat oss veterinären då kanske har ont någon stanns.

taylor__lambert
1

#5 det behöver ju inte alltid finnas något specifikt i närheten, du själv kan ju agera parkour yta, slalom mellan benen tex.

Eftersom hon hellre vill hem, vad är det som intresserar henne hemma som gör att hon hellre går dit än på promenad?

Levijo
0

#7 sova? :P 

Slalom kan jag testa nästa promenad, men tex att sätta upp tassarna på saker roar henne inte längre och det är ännu ett stopp för henne som jag är rädd att befästa som en vana..

Mischa
0

Vad innebär "bära fram en bit?" Vad skulle hända om du plockar upp henne och bär henne en bra bit innan hon får gå själv?

≧◔◡◔≦

Levijo
0

#9 Hon stannar och vill inte gå. Exakt som innan

taylor__lambert
0

#8 ja det magiska sovandet :p

Detta kanske inte är så mysigt nu i detta väder men kanske det skulle vara mysigt om ni gick ut och la er ned på en filt och bara kopplade av? Kanske skulle funka, vet inte.

Låter iaf väldigt jobbigt att han en sån hund, själv vet jag inte vad jag heller skulle göra. Flexi, men det kanske inte är något du vill ha. Åka bil, men det kanske du inte har tillgång till. Ha med en annan hund på promenaden som hon känner sig bekväm med?

Levijo
0

#11 Haha åh, det blir nog en massa jobb att försöka hitta en icke nedkissad eller nedbajsad plats 😂 Vet inte vad hon skulle tycka om kylan där heller (eller jag :P)

Ja, det är skitjobbigt faktiskt.. Jag vill ju ta låååånga promenader, men nu är jag helt fast på att bara gå ut och in när hon gjort det hon ska.. Vilket inte ens händer hela ibland. Hon har inte bajsat sen igår .-. 

Flexi köpte jag och testade, men det är samma sak där och nu ångrar jag köpet :/ 

Är vår Grand Danois med på promenaden så stannar hon inte, MEN jag vågar inte gå med båda samtidigt eftersom båda är dåliga i hundmöten och både mopsen och den mötande hunden kan komma till skada om jag har med honom.. Så honom går jag bara ut med samtidigt som mopsen när min mamma är hemma och kan ta honom samtidigt.

taylor__lambert
0

#12 Fast ångrar du köpet av flexi kan du snabbt få pengarna tillbaka, om inte det öppna köpet gått ut förstås.

Hmm så hon följer med om GD'n följer med, hade det varit jag skulle jag nog jobbat mer med GD'n så att hundmötena inte är ett problem, eller iallafall inget stort problem för honom längre så att hon sedan kan följa med dig på promenad med honom också så blir det ju lättare att ta med båda två

eller om man kör riktigt slut på honom så han knappt orkar tänka på andra hundar så kan man ta med båda, sen efter att de vant sig vid detta bägge två skulle jag ta till mamman som sedan går en bit bort med GD'n, sen ökar avståndet  mellan er tills det tillslut bara är du och mopsen som är ute och går.

Levijo
0

#13 vi har jobbat med dem i 5 år, de blir tyvärr inte bättre. 

Men jag kan glatt informera att denna promenad gick bättre. Hon har varit typ förstoppad sen igår, men nu när hon bajsade så gick hon mycket gladare! :D

redstaryena
0

Kanske kan ta med på promenaden en liten rolig kompis till vovven

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

taylor__lambert
0

#14 va bra! super roligt att höra hoppas nu att hon behåller det glada och vill gå ute mera :)

Levijo
0

Kan fortsätta säga att även nu är hon framåt, så det var troligtvis förstoppningen :) 🙂 
Kan inte alls varit skönt, förstår att hon inte ville gå ❤️

[Forest]
0

17 skönt o höra att hon fick igång magen och lätta på trycket ;)

Ellen89
0

Ta kontakt med en annan hund kompis i framtiden?

Levijo
0

#19 Det är svårt när det inte finns någon ;)