Vilken hund hade passat mig?
Hej!
Lika bra att börja :)
Jag vill ha en medelstor hund alltså under schäfer storlek alltså inte högre och inte mindre än 40 cm i mankhöjd. Hunden ska vara realtivt lättlärd, anpassad in på miljön (Alltså inte kräva alltför mycket) Aktiveringen kommer bli 2-3 promenader/dag (Promenaderna kommer vara på ca en timme) När vädret passar kommer jag ta en cykel tur då och då (Alltså när det inte är halt, storm eller snö, då kan man ju inte cykla) Mer aktivering, jag kommer köra agility med hunden ca 3 ggr/vecka.
Öhm är det något mer ni vill veta så kommentera så svarar jag så bra jag kan på frågan :)
I'm out 
Som ditt alias - Whippet
Den kräver dock täcken till vintern och kallt väder, men passar för övrigt in i det du skriver =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Haha, ja jag är verkligen fäst i den rasen men hade velat ha reda på om något annat hade passat också, älskar Aussies och Retrievrar men jag vet inte riktigt om dom passar mig är helt förvirrad, det finns så många hundraser 🤪
I'm out 
#2 Hehe ja det finns ju det ^^
BC är ju trevlig också, men den kräver mer mentalt än en Whippet. =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#3 Hm ja Bc är otroliga men dom kräver ju att dom får valla väl har sett att många skriver det iaf och det står på skk, undantag kan väl vara om man hittar en Bc som inte klarar av att valla.. Men jag tror inte den rasen passar mig så jätte bra.
Vad säger ni om Tollare? Även en ras jag tänkt på under åren :)
I'm out 
#4 Dom kräver att få arbeta med huvudet, så det behöver inte vara just valla.
Känner x-antal som inte vallar och bor mitt i city med BC, men hundarna måste jobba så istället för vallning har de andra arbeten att utföra =)
Vad jag vet om Tollare är att de är ungefär lika krävande som BC, men det är ju såklart individuellt ^^
#3 #4 Mina föräldrar har en BC som vid 8 månader inte någon gång visat intresse för att valla, snarare är fåren hemma läskiga om man inte har ett staket eller liknande mellan. Just hon vill dock väldigt gärna få springa på stora ytor, skog duger inte riktigt då det är massa träd ivägen enligt henne skulle jag tro, dock tycker hon att det är väldigt roligt att fara runt i skogen också. Blir väl typ som så att hon har sprungit 4x så långt som övriga som är med, även sheltien. :)
Skulle också säga Whippet - då från rece linjer skulle jag tipsa om då de har lite mer vilja att träna (med huvudet/de har lite mer motor på ett anant vis). :) I alla fall som jag har upplevt det som. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Sheltie? Golden?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Retrievers är underbara!
DP Labs, goldens & flats är supersnygga och duger till arbete, men kräver inte fullt lika mycket som de renavlade jaktvarianterna.
Skulle personligen rekommendera lab eller flat, enligt min personliga erfarenheter har de riktig power i sig och älskar att arbete, men slappa går också an ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kanske KH collie, finsk lapphund, isländsk fårhund eller vit herdehund? 🙂
Skulle nog säga att en shetland sheepdog (sheltie) skulle passa dig bra! Jag såg att du inte ville ha under 40 cm och rasstandarden är 35,5 cm för tikar och 37 cm för hanar (+/-2,5 cm). Men sheltie är en hundras som varierar väldigt mycket i storlek och det går lätt att hitta en kennel som avlar på större shelties. Så den passar bra in på alla dina önskemål.🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Hur mycket pälsvård vill du ha? Hur pass viktigt är det att hunden kan vara lös?
Tass Josephine
Tack alla som svarat! Ska checka in alla raserna ni rekommenderat! 🙂
I'm out 
whippet
Engelsk springer spaniel, hänger med på allt :D