Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3589 ggr
Ambrose
0

Varghybrider

För några dagar sedan var jag ute med Nita och en bekant och gick sent på kvällen i en ganska öde område. Jag går ned för en grusväg och mot mig kommer en man och en kvinna med två väldigt speciella "hundar" i var sin långlina. Långbenta, smala, stort huvud och otroligt varglikaInte alls som de hundraser som är framavlade för att se ut som vargar. Jag är nästan helt säker på att det var två varghybrider då de hade ett väldigt speciellt sätt. Paret gick några meter in i skogen så att jag kunde komma förbi. Det ena djuret var otroligt skyggt och kröp nästan på marken. Det andra var en helt annan historia. En otroligt lömsk och självsäker blick och man kunde se att den hade koll på min minsta rörelse. Nita som vanligtvis brukar dra mot andra hundar var snarare undvikande. Min bekanta var också säker på att det var varghybrider, men blev förvånad då det var över 15 år sedan han såg sådana sist. En väldigt speciell situation detta… Varghybrider är ju olagligt och jag trodde inte att de fanns i Sverige. Vad gör man egentligen om man stöter på någon som äger dem? Kan man anmäla etc?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

NinjaKakan
0

Det finns ju 2 hundraser som ser ut som vargar och har varg i sig.. Det kanske är en sån? Dock kommer jag inte ihåg vad dom heter… Den ena börjar på s och den andra på T tror jag.. Men dom är lagliga antar jag eftersom folk föder upp dom.. ( Edit; den ena heter saarloos wolfhound och den andra Ceskoslovensky Vlcak)

zakkris
0

ja det är olagligt att föda upp eller ta in varghybrider, MEN de som redan finns i sverige får finnas kvar. Sambons kompis har en varghybrid. Väldigt speciell, beter sig mer som varg än hund. Så det kan mycket väl vara en varghybrid som var i sverige innan förbudet kom. Anmäla kan man göra först om de är valpar, då detta inte får ske pga förbudet. 

Som ovanstående säger så finns de två raser med varg längre bak i ledet som är lagliga, men dessa brukar vara mycket smalare än "vargar" så inte lika i ögonfallande som en första generation av hybrid

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

NinjaKakan
0

#2 hur är det med dom jag nämde ovan? Får dom föda upp dom eller nä? Är lite nyfiken på det nämligen. Dom verkar ju vara rätt intensiva hundar om man läser om dom.

Ambrose
0

#1 Eftersom min bekanta som var med hade träffat hybrider förut och var säker så sin sak så var det antagligen hybrider. De var väldigt speciella i sättet.. en helt annan "energi" än vanliga hundar.. om man säger så. Man kunde se att något inte stod helt rätt till. #2 Bara valpar alltså.. ok… när kom förbudet? För jag menar.. när tillräckligt många år har gått så kan den inte finnas lagliga hybrider kvar eftersom de dött av åldern.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

zakkris
0

#3 Ja dessa är lagliga att avla på i sverige, de har varg längre bak, så inte lika mkt varg som de klassiska hybriderna har, hybriderna brukar vara 50% eller 25% varg medan dessa raser har mindre procent, exakt vet jag inte dessvärre. inte så insatt i det mer än jag kollade upp detta med varghybrider osv för ett tag sedan i skolan. Träffade två wolhounds på my dog i söndags. Väldigt speciella hundar, men ack så vackra

NinjaKakan
0

#4 ah, jag har ingen aning då jag inte är så kunnig. Tänkte mer eftersom jag satt och läste om just dessa 2 raser jag nämde ovan för några veckor sen och är rätt nyfiken att veta mer. Hade aldrig kunnat ha en själv oavsett då jag absolut inte har kunskapen till det. Men är nyfiken och vill lära mig mer :) men varghybrider, vad innebär det rent genetiskt? Att det är 50/50 eller något annat?

NinjaKakan
0

Tack #5. Vi postade samtidigt :)

zakkris
2

Jordbruksverket säger detta.

Hybrider som är förbjudna är första till och med fjärde generationen efter korsning mellan vilda arter och tamhund eller tamkatt.

Och denna hybridlag kom 2007 så än kan många hybrider leva kvar. Detta innefattade även Dingo, så detta får man heller inte ta in i Sverige nu mera.

hund_katt
1

Saarloos wolfhound och tjeckoslovakisk varghund finns med i svenska kennelklubben, så dom är lagliga. Sen finns det ju american wolfhound, lite mer varg i dom än saarloos och tjecken. Saarloos och tjeckoslovakisk varghund, när man bildade rasen så blandade man schäfer och varg, kanske någon mer. Kommer inte ihåg. Vet inte om det var schäfer i båda, men varg använde man iaf. Och en av dom var det schäfer i. Om då inte båda.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

-Aida-
0

american wolfdog behöver inte ha mer varg i sig, det beror helt på hur man avlar, vissa kan ha mycket varg utan att vara olagliga, medans andra kan ha väldigt lite till ingenting av varg och vara mer som en hund men ha utseendet av en varg.

zakkris
0

Men fortfarande är hundar upp till fjärde generationen olagliga i sverige så ingen hund oavsett ras får vara i sverige om de inte är femte generationen av hybrid. Om de inte är födda innan 2007

-Aida-
0

Ja dom är olagliga, men man kan fortfarande avla hundar med varg i sig utan att dom är olagliga för vargen ligger långt bak i ledet.

zakkris
0

ja är vargen längre bak än femte generationen så är det fritt fram

Elander
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en american wolfdog. Han är fullt laglig och väluppfostrad. Men hybriden ligger som sagt många generationer bak.

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Elander
0

Hildgrim
0

I teorin så är det fullt lagligt med t ex en hybrid med 95%varg eftersom det endast handlar om antal generationer, inte andel varg. Lär ju vara svårt att få tag i hybrider med väldigt mycket varg i sig dock. Men nog finns det lagliga hybrider i Sverige.

Levijo
0

#16 det finns inget som 95% varg. Det är antingen en high, low eller mid-content eller en blandning av två av de (tex mid-high eller lower mid). Procent går ej att räkna ut.

zakkris
1

#16 fast om de måste enligt lag vara 5e generation efter vargen är i blodet så kan de inte bli så hög procent.

hund_katt
1

Lite kul att man inte får ha varghybrider i Sverige, när våra vilda 'vargar' egentligen kommer från Rysslands gränshundar, som är varghybrider för att dom inte ska skälla. Så lite kul att de vilda vargarna i Sverige är hybrider, fast man får inte äga en hybrid(en olaglig hybrid då, med varg närmre än fyra generationer)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Hildgrim
1

#17 Det går väl att generalisera? Jag antar att du förstår vad jag menar? ;P

Levijo
0

#20 jag förstår vad du menar, men det är inte bra att sprida fel information :)

Hildgrim
3

#18 Jodå visst kan det bli hög andel varg eftersom man räknar från och med när senaste vargen korsades in.

Säg att man korsar en varg och en hund och får på det viset avkommor på 50/50. Sen korsar du denna avkomman med ren varg igen och får avkommor på 75% varg. Detta är sista gången en ren varg används. Använder man bara hybrider efter detta steg kan man börja räkna generationer.

Då är det ju bara att korsa sin 75% individ men en annan 75% individ. Avkomman fortsätter du sedan att korsa med andra på 75%. Efter fem generationer har du hybrider på 75% som är fullt lagliga i Sverige.

Som sagt, lär ju vara grymt svårt att ens få tag i en sådan hybrid. Men i teorin är det inte olagligt.

Levijo
3

#22 det är inte sådär genetik fungerar!! Speciellt inte med andel varg! Man kan aldrig veta hur mycket varg som kommer slå igenom, så att korta två high content ger inte garanterat high content (sluta använda procent. Det är fel.) 

http://realwolfdogs.tumblr.com/roughguidetowolfdogcontent här finns info om hur det fungerar, dont spread misinformation.

Elander
0

#0 Som svar på frågan som du skrev i slutet på inlägget. 

Jag skulle inte anmäla om jag inte hade misstanke om att djuren far illa. 
Vet en dam uppe i värmlansskogarna som tog hand om en hybrid som från början kom från en alkoholist som misskötte den något så otroligt. Han blev anmäld men inget hände, denna dam tog saken i egna händer och tog hem hybriden som fann sig till rätta och fick en Tax som kompis.