Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3677 ggr
-Aida-
5

Lämna utanför?

Brukar ni eller har ni eller skulle ni kunna tänka er att lämna eran hund utanför en butik ensam?
Fick idag som ett självklart påstående att man ska träna hunden att sitta ensam utanför och vänta medan man handlar, de kommer inte ens på tanke hos mig, han ska absolut inte lämnas ensam utanför en butik.
Min syster kan göra de ibland när hon ska stå i kassan och ser hennes hund utanför fönstret eller vet precis vad hon ska ha och sen raka vägen till kassan.
Vad är era tankar om de hela att lämna en hund ensam utanför en butik?

JennyUtter
2

Jag bor i en väldigt liten håla och har utställnigsklippt portis, så hemma vet alla att hon är min, så hemma vågar jag sätta henne utanför affären. Men skulle aldrig göra det någon annanstans.

Oliviahack
7

Aldrig! Finns för många idioter i denna värld som snor hundar!

Paxxie
3

Aldrig, bor i en stor stad och stölder är inte alltför ovanliga tyvärr. Dessutom så har jag väldigt snälla hundar som antagligen inte skulle ha några problem att följa med en främling.

-Aida-
0

#3 haha jo min också, han skulle fyllas av glädje att få gå på äventyr med någon.😂

Saffran0Spice
4

Nej, chansar inte ens på hemort - har liten hund så han är enkel att bara plocka med sig, dock skulle han föra ett fasligt ljud isåfall =P

Bor sedan så jag ser mitt hem från butiken, så ser ingen mening med att lämna utanför om han lika gärna kan vara hemma XD

Fridaaaa
4

Nej skulle aldrig utsätta mina hundar för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Majken!
5

Jadå, min hund kan sitta ett par minuter utanför butiken. Hon får vänta utanför med klövjeväskan och hjälpa till att bära hem lite smått och gott.

Ambrose
1

Har gjort det en gång då det var nödfall, men endast i mitt hemområde. Skulle aldrig våga lämna henne ofta.. hon hade nog stretat emot lite om en främmande kom… men inte nämnvärt

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Annamaja27]
2

Jag har inga problem med att lämna min hund utanför kvartersbutiken där jag handlar ibland/hämtar paket eller när jag exempelvis ska lämna eller låna böcker på biblioteket.

Kadoor
2

Tycker att det är väldigt taskigt mot hunden… Visst, det är kanske samma sak som att hunden skulle vara hemma ensam enligt många, men ofta går det förbi en massa främmande folk utanför butiken och det kan ju stressa hunden om den inte är van vid det. Sedan känns det ju sådär, vem som helst kan ju ta hunden. Skulle aldrig binda fast en hund utanför.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Hildgrim
4

Jag skulle aldrig våga lämna min hund ensam medan jag handlar. Jag önskar att folk var hederliga så att jag hade kunnat göra det dock. Men jag tycker man läser om hundar som blir stulna hela tiden. Min hund är dessutom ganska liten och drar mycket uppmärksamhet till sig pga sitt utseende. Känns som stöldrisken är högre än för den generella hunden.

Däremot har jag lämnat henne utanför medan jag sprang på toa (kris). Men det var på en hundutställning så det kändes mer okej.

Kallaterrier
2

Om jag kan se henne kan jag lämna henne, men jag undviker det helst. Hon klarar finfint av situationen, men man vet fasen inte vad folk hittar på. Det är inte bara stöldrisken, folk kan vara elaka, retas eller ge hunden något farligt.

VildaVittra
1

Ja, jag lämnar hundarna utanför lanthandeln i byhålan där jag bor, där sjunger dom tills jag kommer ut igen, så hör dom hela tiden. 

Sedan har jag med mig en om jag måste åka in till Uppsala till apoteket, skulle någon försöka stjäla henne är hon på fri tass inom 30 sekunder och letar reda på matte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Catta-
2

Nej. Min hund betyder väldigt mycket för mig så jag skulle aldrig våga chansa. Många människor har ingen respekt för djur och kan hitta på hemska saker även om det är folk omkring.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Emouse
0

Min ena hund kan jag lämna utanför affären, men inte valpen. Han skulle dra till sig för mycket folk och vara helt galen.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Portie
1

Nej aldrig. Har gjort det en gång men aldrig igen! Hade sån panik hela tiden trots att jag var inne i 2 minuter. Det är inte värt risken. Hugo skulle nog inte följa med någon främmande dock, tror att han skulle skälla ganska så rejält då faktiskt. Men man vet ju aldrig.

Em_
1

Nej, jag vill egentligen inte ens lämna bilen där jag handlar. På en liten ort med bra gemenskap hade jag kunnat göra det.

oh-la
3

skulle aldrig binda upp henne utanför en butik, aldrig! för det första litar jag inte på folk. jag litar inte på att folk inte är där och kladdar på henne när dom får chansen, eller släpper fram sina barn, och jag vill inte ta ansvar för idioter som inte fattar att min hund inte är ett vandrande petting zoo. vill inte utsätta henne för att bli bunden och lämnad heller, då lämnar jag henne hellre hemma där jag vet att hon känner sig trygg, eller bilen där ingen kommer åt henne.

[Estelle13]
3

Mina hundar är mitt allt, så nej absolut inte. Det skulle vara förödande om nåt stolpskott skulle komma och ta dem. Då dör jag hellre. Skulle aldrig kunna leva i vetskapen om att nån helt okänd har tagit min hund och kan göra vad de vill med honom/henne.

Wellcraft
2

Nej, skulle inte våga. Gjorde det en gång och det var inte värt stressen..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
2

Nej, för det första för risken att någon tar honom men sedan också för att folk kan vara så groteskt otrevlig mot fastbundna djur. Man behöver inte vara nära för att slänga sten m.m på en hund. Att jag har rottweiler ger absolut inga garantier mot att man slipper sådant, man ska aldrig tro att ens ras ger ett automatiskt skydd - vilket jag ser att allt för många tror. Ser bara onödiga och dumma risker med det, kan jag inte planera bättre så får handlingen kort och gott vara eller så får promenaden utebli just då. Enda gången jag lämnar honom utanför är om någon är med och kan stå tillsammans med honom. Aldrig annars, att jag kan min ort ger heller ingen trygghet då idioter förekommer överallt i olika former.

[Wilbur]
5

Jag har inget problem med att lämna hundarna utanför kvartersaffären. De må vara små, men jag vill lova att man inte går fram till dem om de inte har matte vid sidan! Dessutom brukar jag ge en slant till de hemlösa som sitter utanför för att hålla ett öga på dem den korta stund jag är inne i affären :) Ett bra utbyte!

DuBetMig
0

Jag lämnar i regel inte min utanför. Har dock gjort det ett par gånger (dock inte där det går mycket folk!), men då vet jag precis vad jag ska ha och stressar på. Han har dock inget emot att sitta därute och vänta, det är han van med sedan tidigare ägaren (omplacering på sju år).

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Ralktad
2

Stockholm - Nej

Åsele - Ja

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

fridarebecka
0

Har en affär här där jag vågar lämna honom några minuter, jag kan nämligen sätta honom där jag ser honom från kassan. Behöver alltså bara lämna honom utom uppsikt när jag hämtar varorna.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Dumpuck
1

En annan sak varför jag inte lämnar honom utanför är för att många affärer inte har bra ställen att binda på, antingen hamnar man jätte långt borta eller så hamnar man inom 20m från affärsdörren - vilket jag inte anser vara OK då även hundrädda ska kunna gå in i affären utan att känna sig hotade. Så otroligt respektlöst att binda inom 10m från affärsdörren så jag tror jag smäller av.

[Daniela1983]
0

Den här frågan har kommit upp förr, minns inte vad jag skrev då men jodå jag har lämnat Albin utanför lokala hemköp och sprungit in och köpt något så snabbt jag kunnat, alltid bundit honom med två koppel i stolpe, och alltid varit nervöst. Men undvikerk att lämna honom själv nu. Har även lämnat honom utanför vårt lilla apotek och haft nästan ständig uppsikt över honom. Senast var det några barn där som störde honom, och jag gick ut och sade till, sedan dess som sagt har han inte blivit lämndad ensam. Måste vara nervöst för hunden också även om min hund är väldigt cool med främlingar.

LuLeLo
0

Helt ok om det är en kort stund och man är väl medveten om att hunden sitter där och vilka eventuella konsekvenser det kan ge :).

Tass Josephine

Rebornlady
1

Jag gör det då den är en av våra längre promenader och hon är duktig på att vänta, sen skulle hon nog bita den som försökte ta henne. Men jag har sett hundar som är bundna i brevlådan och det är inte snällt mot dom som är hundrädda.

Belimas
0

Inte med de nuvarande hundarna men den förra lämnade jag ensam om jag skulle in en snabbis. Nu bor jag dock i en väldigt liten stad där alla känner alla och där folk knappt låser dörrarna ens plus att han vägde +70 kg och inte var den lättaste att gå med (för andra).

Scorpio97
0

Skulle det vara en absolut akut situation skulle jag kunna lämna henne utanför härhemma, eftersom vi bor i en liten ort, där dom flesta vet vems hund det är.

Men kan jag undvika det, absolut inte. Då går jag hellre hem med henne först, eller låter bli att handla. I stan skulle jag aldrig göra det. Mest för att hon blir stressad av för mycket folk och jag inte vet hur hon skulle reagera, samt stöldrisken.

//Jessie

Fialialej
3

Jag hade med mig morsans hund till affären en gång och lämnade henne utanför. När jag kom ut igen sitter hon intryckt i ett hörn och visar tänderna samtidigt som en "pappa" står med sitt lilla barn (ca4 år) och ska KLAPPA. Va i helvete. Lämnar aldrig mer hunden utanför, för vem får skulden om det skulle skett en olycka? Hade också en kompis vars fulla vän fick för sig att klappa en hund utanför en affär på fyllan och blev biten jätteilla i ansiktet. Det var ju inte svårt att konstatera att det inte var hundens fel, ändå blev hunden avlivad. För att hundar "ska inte göra så". Så sjukt. Nä, det utsätter jag inte min hund för, och inte mammas vovve igen heller.

"På natten är alla katter svarta"

[Wraith]
1

För 15 år sedan så var det inget problem, gjorde det ständigt då jag bodde i ett mellanstort samhälle. Idag är klimatet helt annorlunda så nej det skulle aldrig ske.

Och då tänker jag på elaka människor och hundnappare. Om jag åker och handlar så tar jag med bilen och hundarna får sitta där, annars får de stanna hemma.

Frida B
2

Aldrig i mitt liv.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Emma J]
0

Aldrig! Man vet aldrig vad som kan ske där ute, men särskilt rädd för stöld är jag inte. Min grabb skulle gå med vem som helst utan att tveka, men tvivlar på att särskilt många skulle våga försöka. Han ser hur läskig som helst ut och är stor som en kalv, och när han ser en människa eller hund närma sig beter han sig alltid ytterst underligt; sänker huvudet, rynkar pannan och går saktare. Till och med jag vart förskräckt första gången det skedde och trodde han var aggressiv! Men som sagt, skulle ändå inte lämna honom.

Intehärutandär
0

Kommer aldrig hända. Kommer vi på att vi måste ha något vid promenad, så stannar en utanför med honom. Nu har vi vara 1 km knappt till affärer, men jag kommer aldrig lämna honom ändå.

nadilda
0

Nej det gör jag inte. Hon ser så otroligt klappvänlig ut, men skulle det gå fram något barn till henne när hon var uppbuden själv så vet jag faktiskt inte hur hon skulle reagera.  Dessutom så är jag alldeles för nojjig!

marathos
0

Kan lämna de utanför affär på hemorten, på de ställen där jag ser de.

Vizzla
1

Nej skulle aldrig falla mig in. Jag har själv suttit i en bil och sett hur folk bara går fram till bundna hundar, alla är inte snälla och vill hälsa heller. Barn som kastar saker osv. Nej det ska ingen hund behöva stå utmed!

Dessutom är jag livrädd att någon ska sno mina hundar..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
0

Många  lämnar hundarna utanför i våran håla något jag inte skulle våga göra, finns nötter som kör bil alla behöver inte vara boende i lilla hålan 🤐 Dok har jag hjälpt två olika hundar vars ägare (även här två olika ägare) glömde ta med sig dom hem efter handlat. Jag hade lite aning vart dom bodde och hur ägaren såg ut,  så det var bara säga jaha då ska vi gå hem raka spåret gick dom med och visst hitta dom hem snäll granne till ena fick öppna porten då den var låst.

viktoria91
0

Absolut inte! Dock inte så stor risk att hon skulle följa med någon, alarmerande vakthund och lite reserverad mot främlingar.  Men om någon bara skulle koppla lös henne, skicka sin hund på, bli sparkad m.m. 

Nä, ska jag handla får hon vara hemma.

viktoria91
1

#32 Stackars hund! Och atittyden "hundar ska inte göra så". Ska vi avliva människor som har autism och är utåtagerande om främlingar rör dem och liknande? "Människor ska inte göra så!"

[Nalle-]
0

I byn kan jag lämna hundarna utanför affären kortare stunder men i stan undviker jag det.

Vaargen
2

#42 Varför valde du just att nämna autism? människor med autism är oftast inte utåtagerande även om det finns dem som är det, varför skulle någon gå fram och röra någon som uppenbarligen hade problem med det? om en hund biter en människa går det inte att jämföra med en människa med diagnos och hundar ska ju inte bitas så hårt men det är ju också klart att det är fel om hunden känt sig trängd men dem ska egentligen ändå inte bitas.

hund_katt
0

Han brukar följa med för att hjälpa mig att bära. Vilket han tycker är jättekul. Och han skulle inte följa med vem som helst. Han ville inte ens följa med min bästis som han känner jätteväl och älskar. Hon skulle hämta honom medan jag var och handlade. Men han vägrade gå med. Kommer någon och klappar, det tillåter han. Men går han börjar lätt skälla, och i den affären som ligger närmast, som jag brukar gå till, så hör man jätteväl igenom väggen. Ganska liten affär också. Och vet jag att det kan ta lite längre tid inne i affären så brukar jag ta med grannens hund/hundar(dom har två, men tar inte alltid med mig båda) för den är det helt omöjligt att få med sig. Haha. Han låter ingen hålla han i kopplet som han inte känner. Han börjar köra dragkamp med kopplet, och det ÄR omöjligt att hålla i honom. Han rycker och liksom springer runt i cirklar om den som håller i kopplet, så man fastnar i kopplet. Sen så ramlar man ganska lätt när han rycker lite till. Sen dreglar han ner hela kopplet med Labrador saliv, labradorer brukar stämma rätt mycket har jag märkt xD, så då är det både äckligt och omöjligt att hålla i kopplet, det blir som att hålla i en ål. Dock är inte vår stad så stor. Och har aldrig hört om hundstölder här. Och hittar någon en bortsprungen hund blir den genast omhändertagen och det skrivs på FB att man hittat en hund. Sen känner folk ofta igen hunden och folk vet vilken hund det är och ungefär vart den bor.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

-Aida-
0

#45 Haha vilken skön hund! 😂

Fridaaaa
0

#45 Man ska aldrig säga aldrig. Och skulle din hund bita = du åker på det. 
Plus finns idioter som skadar hundar 😕

Fialialej
0

#42 dödsstraff är ju iochförsig vanligt förekommande straff i hela världen så det förekommer ju avlovning av människor för att de gör fel också, men jag håller med dig.

"På natten är alla katter svarta"

hund_katt
0

#47 han skulle inte bita. Om det inte är i försvar(pga att han blir hotad/slagen). Och då tar jag gärna ansvaret för det. Men han skulle inte bita för att någon försökte ta med honom. Då skulle han försöka fly istället. Och han kan ta sig ur sitt halsbandet om han vill. Det sitter rätt löst. Och han har lyckats innan, men det var för att han såg matte och husse efter att ha varit hos hundvakt en vecka.

[JenniN]
0

Nej, det skulle jag inte göra. Mest för att han garanterat skulle hugga om någon okänd gick fram till honom när han sitter fast i någon stolpe och jag inte är med.

Fridaaaa
1

#49 Som sagt man ska aldrig säga aldrig. Finns de hundar som aldrig bitit men kommer de i en viss situaton tror jag person alla hundar kan bita om de behöver det. Slita sig loss från halsbandet är ju farligt det med :S

[JenniN]
0

51# min hund kan ocksåtasig ur sitt halsband, men han har aldrig gjort det. Så det måste inte innebära fara bara för att halsbandet är löst.

Fridaaaa
0

#52 Vart ser du att jag skrivit det? Ser då inte det i alla fall….

hund_katt
0

#51 sliter han sig loss så springer han raka vägen in till mig i affären eller hem. Och hellre att han är lös än att han blir fångad. Hemvägen är en enkel väg där inga bilar kör. Och hundar/andra människor bryr han sig inte om. Och som sagt, skulle han bita så tar jag på mig ansvaret. Och det kräver mycket innan han skulle bita. Och bita skulle han göra efter han skällt. Och skallet hör jag tydligt inne i affären. Och som sagt så lämnar jag honom oftast med sin hundkompis. Och han skäller så fort någon kommer i närheten om dom är själva.

[JenniN]
1

53, du skriver att det är farligt för Hunden att slita sig loss, antog att det var länkat till det lösa halsbandet, Verkar som att jag hade fel så då kan du ignorera mitt inlägg.

Fridaaaa
0

#55 Det kan bli farligt om en hund kommer lös ja när inte t.ex ägare är där. Utanför affärer och så brukar det ju aldrig direkt vara biltomt eller liknande heller.

[JenniN]
0

56# Ja det är klart, det har du rätt i . det kan bli en farlig situation om den sliter sig loss utanför affären. Nu förstår jag vad du menar.

NinjaKakan
0

Jag vågar inte. Alldeles förmycket rörelse även fast jag bor utan storstaden och förmånga obehagliga och läskiga människor. Det är min värsta mardröm om Någon skulle ta mig tjej. Så nä. Ska hon med går vi 2 till affären och en får stå utanför annars får hon stanna hemma. Hade personen haft godis hade nog antagligen följt med eftersom hon kan stå och tigga korv av en människa 7 meter bort :P

padfoot
0

Nej, aldrig utanför en affär. Har dock lämnat utanför ett litet bageri då jag snabbt gått in och köpt färskt bröd - men de har stora fönster och jag ser honom hela tiden. Han har inga problem med att vänta den stunden och jag har god uppsikt över allt i närheten.

Smilla177
1

Nej jag skulle aldrig lämna min ögonsten utanför en affär. Inte ens i hemtrakten. Det finns oärliga människor överallt. Skulle hellre lämna henne hemma då. Då vet jag att vad min hund är . Går vi och handlar är vi alltid två en står utanför med henne och en handlar. Det är dumheter tycker jag.

poodlelicious
0

Nej jag har ingen anledning att göra det. Men jag kan se att det passar för vissa. Beror ju helt på hunden och platsen.

Binajis
1

Aldrig i livet att jag skulle lämna någon av mina hundar. Vem som helst kan få för sig att klappa, räcker med en trampad svans av olyckshändelse och cirkusen är igång om någon av hundarna hugger till i rena förskräckelsen. Folk som kastar sten, folk som hetsar hunden på avstånd… varför skulle jag riskera nått sånt? Vad är vitsen?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Wellcraft
2

#42 Läs på innan du uttalar dig extremt felaktigt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

-Aida-
1

Jag måste ner till butiken och hämta ut ett paket och det finns ingen som kan hjälpa mig, måste lämna honom utanför i typ 5 sekunder, känner mig jätte nervös! De blir första gången, har inga nycklar till lägenheten så den står olåst hela tiden, det är mycket inbrott häromkring, så jag vågar inte lämna honom ensam hemma, då är det bättre med 5 sekunder utanför en liten kiosk.😭

Ixectrona
0

Jag gör det om jag bara ska in väldigt fort, och då sätter jag dem långt från entrén, där det inte är någon risk att någon kommer i kontakt med hundarna oavsiktligt (Wikus kan vara oförutsägbar med folk, men jag skulle inte våga lämna en jättesnäll hund för den kan ju vem som helst bara ta och gå iväg med istället).

exitingsvillemo
0

nej jag lämnar inte hund utanför butiken, det finns helt enkelt inget bra ställa att sätta fast dom på, endast precis utanför entren och jag skulle aldrig sätta en hund där, av respekt för ev hundrädda som också vill gå in och handla.