Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 900 ggr
fredricakarlsson
2

Tips på ras?

Hej! Jag kollar runt lite på olika raser till min bror. Han har blivit lite sugen på en hund nu när han och flickvännen gjort slut och hon tagit katten med sig. Men så vet han inte riktigt vad han vill ha för hund. Han gillar rottweiler för vi har haft en innan. Men han vill inte ha en så stor hund eftersom han vill kunna ha med den på jobbet i lastaren. Och sen bor han i en lägenhet och då blir det nog lite för mycket hund. Igår skickade han en bild på en blå amstaff och tyckte den var jätte söt och undrade vad de var för ras och hus stora de blir osv. Men jag har inte någon direkt erfarenhet av amstaff, men tror att det kanske blir en för "svår" hund för honom? Jag tror han först och främst vill ha en hund till sällskap, som han kan ha med på jobbet och sen mindre aktivering efter jobb som typ längre promenader osv.. Någon som har tips på hundraser som inte är super krävande, mindre storlek, inte päls som behöver klippas eller borstas varje dag och passar till en som inte har haft en egen hund innan.

Ambrose
2

En Staffordshire Bullterrier(mildare än Amstaff) då? Glada, förarveka, social myshundar som gärna är med på det mesta, men utan speciella krav. Jag har träffat ett par och de har varit väldigt härliga allihopa, fast kanske inte världens modigaste hundar ;) http://www.skk.se/hundraser/staffordshire-bullterrier/

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

fredricakarlsson
0

#1 tack! Ska läsa på om dem! :)

Miner00
1

Ts, Mops kanske? isåfall tipsar jag starkt mopsförmedlingen… annars kanske en Tibetansk spaniel, eller en  staffordshire bullterrier som #1 sa…

Wellcraft
1

Känns som staff kräver mer aktivering är han verkar kunna erbjuda..
Kolla rasgrupp 9, vad tycker han om fransk bulldog?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Levijo
0

Frallor och mopsar är trevliga hundar, annars pudel, papillon.. Ja, någon hund från rasgrupp 9 låter det som :)
Eurasier kanske om han vill ha nåt större

taylor__lambert
0

Hundar ifrån rasgrupp 9 verkar vara passande för honom men finns även några i rasgrupp 2.

Vad exakt är det han vill ha? Vuxen eller valp? Vad är det han kan ge, lite mera utförligt? hur kan en dag på jobbet se ut för honom? Det blir ju lättare ju mer info man har om vad han liksom söker efter för något i hunden, jag kan även tänka att en vuxen hund är bättre kanske bara som foder hund för att testa om det verkligen är rasen för honom eller inte, så han ser mer vad just den rasen kräver, sen är ju valpar valpar och tycker om att göra lite vad som helst och kan nog säkerligen ställa till det på jobbet, men det vet man ju inte.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Signizen
0

Bichon havanais? De är rätt små och de fäller inte. De behöver inte mycket motion och det är bara att klippa om man inte vill ha lång päls.

fredricakarlsson
1

#4 & #5 Nej, mopsar, frallor, Boston terrier eller "liknande" hundar får han inte ha för mig ;) just nu är det inte så aktuellt men jag vill veta lite vad som skulle passa honom när han väl är säker på att skaffa en hund. Jag har en Mittelspitz och han sa idag att han ville ha en i den storleken, fast inte så fluffig. Staffe blir nog för mycket för honom, och han tyckte de såg agra ut, haha. En vuxen omplacering blir nog bäst för honom. Då han man mer chans att se hur hunden redan är och vad den behöver. Bichon Havanais har nog för mycket päls för honom ;)

[Amethyst94]
1

Affenpinscher, kromfohrländer eller tibetansk spaniel? 🙂

Finns keeshond också men vet inte om han tycker att det är för mycket pälsvård?

Signizen
0

Italienare kanske?

Wellcraft
3

Hm, har han några fler önskemål? Eller önskade egenskaper?
Han gillar inte pudel? Den går ju att hålla nedklippt enkelt.
En ren utställningslabbe skulle säkerligen uppskatta livet som din bror har ett erbjuda, speciellt när hunden verkar få vara med hela tiden.
Västgötaspets är annars en rolig ras. Klarar av mycket och har power, men många är bara sportiga familjehundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

taylor__lambert
0

Whippet kanske? Eller italienare?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta