Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1861 ggr
Levijo
1

Stackel

Man ser ofta folk säga att om man använder stackel "rätt" så gör det inte ont, men då undrar jag - Hur fungerar då stacklet? Om det inte gör ont blir det ju som vilket annat halsband som helst tänker jag. 

Jag har dock sett hur folk placerar stacklet "rätt" och då sitter det precis uppe i nacken bakom öronen där det är som mest nerver och där de är känsligast

Edit - För att ni inte ska tro att jag är för stackel (för det är jag inte?) så började jag tänka på det i en annan tråd där de pratar om griffin shepherd kennels som använder både el och stackel och han hävdar att det inte gör ont om man använder det "rätt"

Ambrose
0

Nu är jag inte för stackel, men vad jag har förstått så menar man att det används vid precis rätt tillfälle där det behövs. Inte att man går och rycker och drar lite hipp som happ och bestraffar fel saker etc.

T.ex. man använder det på en hund som gör utfall. Precis när hunden uppmärksammar en annan hund och "får idén" om att göra utfall. DÅ korrigerar man och då räcker det med en enda gång.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

redstaryena
2

Stackel är väl förbjudet i Sverige

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Perly
2

Beror ju lite på hur man ser på ordet rätt, Stackel användes väl från början åt andra hållet (=idag används de "ut och in") för att skydda mot vargangrepp så ja, vänder man på det och använder det till sitt ursprungliga uppgift=rätt så gör det ju inte ont på hunden som bär det utan eventuell angripare. 

Annars så har jag väldigt svårt att se det göra något utöver ett vanligt halsband utan att medföra smärta.

Alltid Oavsett

Mischa
2

Piggarna på halsbandet ger ju ett tryck och nyper. De är ju tänkt att använda inom skyddsdressyr för att sporra lite extra, men inte helt ovanligt att det även sitter runt nacken på sällskapsdjur utomlands som något slags dressyrhjälpmedel. Hade halsbandet inte haft effekt på hunden så hade det ju varit meningslöst från första början, men vissa påstår att obehaget från dem är mindre än vad som påstås, jag har aldrig testat på mig själv så jag vet inte. Det finns en svensk sida som öppet sålt stacklel länge, där framgår även hur det används. http://www.dogsecurity.se/pokatalog/halsband.html

≧◔◡◔≦

Mischa
1

#3 Det är en annan typ av halsband du tänker på som kommer i olika utföranden 😊

≧◔◡◔≦

Perly
0

#5 Visst de finns halsband mot varg i olika utföranden, bla. i samma utförande som stackel (även stackel finns i olika utföranden) men vänt åt andra hållet, har ingenstans påstått att de endast skulle finnas i ett utförande. Att de går under andra namn när de används som skydd är en annan sak.

Alltid Oavsett

Ambrose
3

Det är vad jag har förstått inte olagligt att varken sälja, köpa eller äga stackel. Endast att använda det. Konstig lag som är lätt att utnyttja.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

-Aida-
0

de verkar vara en grej som vissa använder fel, som #4 linkade till hemsidan, detta visste inte jag om stackel, väldigt intressant, men skulle aldrig vilja se ett stackel i verkligheten.

Mischa
1

#6 Stackel är utformat som ett halvstryp just för att snabbt kunna dra åt och sedan släppa, samt att det är på tok för smalt, det du tänker på är dessa: http://web.quipo.it/pastoriabruzzesi/collar.htm

≧◔◡◔≦

Perly
1

#9 Tack men vet redan vad jag tänker på och vad jag pratar om, och finns stackel utan halvstryp och smala roccale/orso/savers etc., oavsett OT

Alltid Oavsett

Mischa
0

#10 Vad för syfte har ett stackel som inte kan dras åt? det tappat ju sin funktion då, Och hur drar man slutsatsen att de stammar från herdehundshalsband? Du får gärna lov att upplysa mig om du sitter inne på information.

≧◔◡◔≦

Levijo
0

#11 Man kan fortfarande rycka i kopplet i guess? 🤮

Mischa
1

#12 Om halsbandet inte dras åt så borde det ju inte samma effekt utan ett mer ojämt tryck , halvstrypet ligger ju tight i löst läge och dras sedan åt för att öka retningen i rätt ögonblick, ett stumt pigghalsband borde tappa mycket av den effekten.

≧◔◡◔≦

taylor__lambert
1

Jag vet att när två av mina klass kamrater åkte på sin praktik åkte de upp till Alaska i USA och jobbade på ett shelter. De gick in i närmaste djuraffär och hittade då snabbt stackel, det fanns mestadels i stora storlekar och för att de ville se hur effektiv den var satte dom den på armen och rykte till, de tog även ett foto på det och visade oss, ett ryck och armen var väldigt röd och man kunde se där piggarna hade tryckt åt.

Nu har ju människan lite tunnare skinn än hundar, men om ett ryck skapade det så kan man ju tänka vad det kan göra på en hund med mindre päls.

Att man kan använda stackel rätt går faktiskt, min kille som bor i Texas har väldigt många rancher runt omkring sig, en del har hundar där och de har stackel på sina hundar med piggarna utåt ifall det skulle komma ett vilt djur som vill komma åt boskapsdjuren, dessa hundar går då lösa bland boskapsdjuren men inte för nära för att kunna göra illa dom. Om man googlar på "prong inside out" och kollar på bilder så kan man se hur det ser ut.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Levijo
2

#14 jag har sett hundar med världens ärr runt hela halsen i exakta prickar från stacklet. Förstår inte hur man kan sätta på sånt på sin hund med gott samvete.

taylor__lambert
0

#15 fast har du den på med piggarna utåt så blir det inte märken på hunden då blir det som ett vanligt halvstryp, bara lite bredare, däremot kan hunden skada andra med att ha halsbandet på det sättet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Wellcraft
1

#15 I USA är det tyvärr en ganska utbredd "slit & släng" syn på djuren.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Luckysoul
4

Det största felet folk gör med stackel är ju att ha det 10 storlekar för stort och drar du då så kan du skada hunden. Låter du det sitta på medan hunden växer ur det så kan du skada hunden(som med alla andra halsband och selar). Vässar du stacklet så kan du skada hunden. Detta gör otroligt många outbildade folk samt att vissa gör det sistnämda med flit för att de är grymma idioter. Du kan skada en hund med alla redskap om du använder det fel eller missbrukar det.

För att ett stackel ska sitta "rätt" så måste det vara i rätt storlek. Kan du dra halsbandet över huvudet på hunden är det för stort. Dessa halsbanden ska man knäppa upp och sätta runt halsen. Sedan ska man ju (som med alla halsband) inte rycka huvudet av hunden för då blir dem skadade oavsett. Jag tror att 99% av alla hundar med halsband här i sverige har nack- och ryggskador från ryck 

Sedan kan man inte rycka för hårt i ett stackel för då kommer det att "hoppa av" Länkarna delar på sig om trycket blir för stort. Därför ska man aldrig enbart ha stackel på hunden, utan man får ha ett annat halsband kopplat i kopplet som säkerhet ifall du skulle råka rycka av stacklet.

Sedan lägger stackel ett jämnt tryck runt hela halsen på hunden istället för bara på strupen som halvstryp och fasta halsband gör, vilket minskar skadorna på halsen.

Sedan finns där två lägen du kan koppla ett stackel i. "Dead ring"- Du sätter koppelhaken i båda ringarna (Halsbandet blir stumt) och "Live Ring" - Du sätter koppelhaken i ena ringen (det blir som ett halvstryp.)

Jag har själv testat stackel på både min arm och runt halsen då jag anser att man inte ska uttala sig om stackel om man inte själv har testat det på sig själv först och jag tyckte inte det gjorde ont fast att jag ryckte hårdare än jag någonsin skulle göra på min hund.  När halsbandet var i "dead ring" = stumt, tyckte jag dock det gjorde lite ont.

Hoppas du fick svar på det du faktiskt frågade efter, det blev en ganska lång text 😉