Aktivering valp
Har fått total idé torka!! Behöver tips på aktivering till en 6 månaders valp, gärna inomhus idéer då vi har en massa utomhusaktiveringar t.e.x spår, träna inkallning, kurragömma m.m. Men nu är inomhus aktiveringen väldigt torr, -25 grader ute och där trivs vi inte länge dessutom fryser korvspåren fort. :) Det står som tomt i bollen just nu..
Det händer att vi leker inne, dock på mina villkor då jag vill att valpen ska vara lugn inne och härja på ute. Men när vi nu väl leker så kan det exempelvis vara att jag kastar iväg en boll/leksak som hon får hämta, det tycker hon är jätte roligt trots att vi är inne där den inte flyger iväg lika långt.
Jag brukar leka kurragömma. Lockar iväg henne med en leksak, springer och gömmer mig för henne och gör sedan ett litet ljud ifrån mig så hon får leta. Det är också väldigt roligt tycker hon, allra helst när hon hittar mig 😎
Annars brukar jag bara sitta med henne och leka med hennes leksaker. Vi drar lite med leksakerna bland annat när jag sitter ned. Fast mest gillar hon att leka med sitt tuggben, det kastar hon själv omkring på golvet och jagar. 😂
Nu vet ju inte jag hur din hund fungerar inne (om den är klumpig osv) men Zica, min valp som är labbemix, är otroligt försiktig runt möbler och andra saker som kan välta. Därför är det inga problem att kasta leksaker och springa omkring. 🙂 Men du kanske får någon idé av det jag skrivit.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Tack för dina tips! Vi lekte lite med boll och avslutade med att träna på att hoppa upp på stolar. Var väldigt omotiverad tidigare men det släppte som tur var :) Han är en schäfervalp och därmed väldigt krutig så inomhus lekar slutat i omkull välta stolar m.m. Härdan efter ska vi nog träna på att leka lugnare inomhus och mer fart utomhus :) Tuggbenen kastade han också omkring tidigare, numera gömmer han bara de. En gång hittade jag en tuggis i toastolen :D
Upplet ^^ Börja med godis och gör dom på olika ställen, på pallar, stolar, under byråer, i nån spricka i väggen, jaa bara Fantasin sätter gränser! ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Lär din valp saker - kanske fotpositionen, spela död, buga, hämta och lämna, gömma sig osv. Att träna in något nytt tröttar ut och stärker samarbete och relation. Tar dessutom ingen större plats.
Du kan börja lägga grunder för olika hundsporter, träna in fot för rallylydnad och lydnad, stadga och annat. Trix för freestyle. Finns en massa att göra, bara att välja och vraka, och såklart hålla koll på när vovven behöver vila :).
Tass Josephine