Vilken sällisras?
Vilken sällskapsras passar in på denna vardag och dessa krav?
Vardag:
Ca 90 min promenader/dag
Kommer ställas ut ca 4-6 ggr/år (ungefär, kan bli mer)
Lite mental aktivering, kommer få lära sig vardagshyfs + eventuellt någon kurs och tricksträning/rally
Krav:
Lite pälsvård för att få hunden rasrepresentativ
Liten hund ( 35cm max)
Lätt hund (10 kg max)
Lätt för att komma överens med andra djur (vi har 2 hundar och en katt hemma)
*Gärna lätt att ha lös med liten/ingen jaktinstinkt
*Gärna liten/ingen vakt
*Gärna social och kelig
Ha relativt lätt för sig att lära sig vardagshyfset, ensamhetsträningen och toabestyren
Snygg/söt (tolkningsfråga)
*Inget måste
Fråga om det är något mer ni undrar :).
Tass Josephine
Corgi? Dock lite vakt i dem men väldigt charmiga ändå!
Just det, den ska vara lätt också!
Tass Josephine
Fralla!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Russkiy toy, chinese crested dog eller japansk spets? 🙂
Mittelspitz
I have no sympathy for people without empathy
Chinese crested powder puff 🙂
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Säger alltid: Italiensk vinthund.
Sheltie, cavalier?
-
Papillon. :D
Cavalier passar in bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ser att nåra rekommendera chinese crested. Puffen kräver en hel del pälsvård, speciellt under tovåldern. Ska även rakas i ansikte och hals. Den nakna varianten är oftast hårig om man inte hittar en true hairless. O de ska rakas o kräver då väldigt mycket pälsvård. Om man vill hålla den naken o ska ställas ut. Annars en väldigt trevlig ras!
Hemsida: Nivinas kaniner
#13 Hur mycket pälsvård är mycket pälsvård? Jag har en eng. cocker som hålls i utställningspäls, och mycket i mina öron är typ arbetet med hans päls, det och en nedklippning av blandisen är vad jag har att jämföra med :).
Tack för alla tips hittills! Jag har en ganska bra hum om vad som kan passa, men fortsätt gärna spamma raser, så kanske jag får upp ögonen för någon jag inte tidigare tänkt på!
Tass Josephine
#15 puffen har jag ingen erfarenhet av, bara hört att den är väldigt krånglig. Jag har den nakna varianten o dom är hårig grad 5 och måste raka ner dom varannan vecka ungefär. Sen är det annat som måste göras, te.x med deras hud då de får mycket pormaskar o finnar. Man ska även smörja solkräm pä sommaren, speciellt de som är ljusa i huden. Men nu på vintern får dom spara ut sin päls! Men den växer som ogräs så man måste som sagt klippa dom ofta ;). I mina ögon är det ganska mycket pälsvård vet inte hur du tycker är mycket.
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag har en chinese crested och han kräver minimalt med skötsel. Bad en gång i veckan (o vid behov). Scrubbar honom vid behov. Innan jag torkar honom med handduk och hårtork, så smörjer jag honom med olivolja. Torkar han för sig själv tar det knappt 5 min innan han är torr i pälsen.
Om man vill kan man raka ansiktet, jag ansar nosen bara med nagelsax samtidigt som vi klipper klor. Han är 35 cm hög/5 kg tung. Lättlärd, lydig, inte bjäbbig, kan gå mil och ligga en hel dag och sova om jag är sjuk (anpassar sig efter situatioon utan suckar). Är duktig blodhund, men inte med stark jaktinstinkt om man inte vill. Supersocial och mysig som vill ligga nära och värma sig. Blir sällan trött på sommaren, då han är sval längre än en pälshund.
På vintern måste han ha kläder och ev skor beroende på vart i landet man bor. Här är snö och upptill minus 30 grader - då är overall ett måste. På sommaren räcker ett linne då och då för solskydd.
#15 Tack för infon, läste lite om puffen och den verkar för jobbig.
Tass Josephine
Någon av bichonraserna.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
dansk/svensk gårdshund. Väldigt lite pälsvård, väldigt snälla hundar och känns som det du söker. Allround på att prova på diverse grejer.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Funderar över Dansk svensk, papillion, sheltie och lancashire heeler, är inte de för aktiva? Alltså, den mentala stimulansen är verkligen jätteliten, hunden kommer få sin motion på 90 min/dag, sen det mentala den kommer få regelbundet är umgänget med hushållets 3 andra djur, vardagslydnad och utställningar, trixträning och rallyträning lär ske väldigt sällan, typ varannan helg eller någon gång ibland. Alla fyra ovanstående raser har jag sett som mer krävande mentalt. Det som söks är alltså en ren sällis, typ pensionärsvovve (om vi tänker stereotyper).
Tass Josephine
Då tror jag att papillon eller sheltie hade passat bra. 🙂
#20 Jo, sheltie kräver ganska mycket mer än bara 90 min promenad och lite mentalaktivering. Du har helt rätt att den kräver mer. Dansk/svensk har min kompis och jag tycker också att den kräver mer. Jag vet inte hur det är med de andra två. Såg några som skrev japansk spets och mittelspitz också, de kräver också mer.
Jag är själv inte jättebra på sällskapshundar så jag kan tyvärr inte rekomendera någon. Men jag skulle väl generellt säga att du borde kolla raser från grupp 9.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag säger det igen, fralla!
/Sjöis
Fralla = för tung?
Bichonraser = för mycket pälsarbete för utställning?
Lägger resterande raser på minnet :)
Tass Josephine
Tikar ligger ofta på 8-10 kg, och du skrev under 10 kg så det borde gå bra om du håller lite koll på att föräldrarna inte är ovanligt stora. Det kan finnas mindre hanar också men de kan väga några kilo till.
/Sjöis
#24 Ja bichonraserna kräver en hel del pälsvård om man ska ställa ut dem. Så tror inte riktigt att de passar dig om du inte vill bada och kamma massor 😉
Russkiy toy kanske skulle passa? Dom är ju ursöta och verkar trevliga!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#26 Skriver upp Russkiy toy!
Tass Josephine
Jag tycker inte alls Sheltie kräver speciellt mycket, ungefär i stil med en Pudel i aktivitetsmässigt. Tycker folk överdriver så hiskeligt mycket av vad hundar kräver. Njä, gillar du sheltie köp du en sheltie, blir ingen större fara på aktiveringsbiten.
-
Jag har en sheltie och vet vad den kräver. Den nöjer sig inte bara med lite aktivering ibland och 90 minuters promenad om dagen. Den behöver antingen få gå längre promenader eller ha ännu mer aktivering. Min sheltie som bara är nio månader än hänger gärna med på 5 km rundor utan att ens bli trött. Så nej säger jag, jag tycker inte att du ska ha någon sheltie.
Både lång och korthårig Chihuahua passar in på allt, men lite vakt/larm har de, men känns som de flesta småhundar har. Det är en träningssak. De är lättlärda, smidiga att resa med, ingen direkt pälsvård förutom att borsta genom ett par gånger i månaden och bada vid behov. Utställning är stort inom rasen och även andra hundsporter börjar bli poppis, men funkar fint som en normalaktiv sällskapshund. :-)
#29 Grattis, du har fått en sheltie av den aktivare sorten! De flesta shelties jag träffat på nöjer sig helt och hållet som familjehundar och det är inte direkt en krävande brukshund :p En Sheltie är en aktiv sällskapshund, no doubt, och tycker absolut att den skulle passa prima för TS krav.
-
#31 visst finns det shelties som finner sig i att inte bli särskilt aktiverade men det är inte schysst mot varken hund eller blivande hundköpare att påstå att den inte behöver så mkt. Jag har tre shelties och jag kan säga att dom kräver sitt. Jag skulle inte heller rekommendera rasen till ts. Det är ingen som sagt att sheltien är en brukshund för det. Det finns olika aktivitetsnivåer inom olika raser och bara för att den inte kräver lika mycket som den mest krävande rasen så betyder det inte att den nöjer sig med väldigt lite heller. Dom kan bli rätt så odrägliga som understimulerade. Jaga bilar, cyklar, joggare t.ex. eller bli sjukt skälliga. Hitta på egna saker att fördriva tiden med som inte alltid är så uppskattade av ägaren.
#0 varför är vikten viktig? :)
#32 👍
Åh vad bra att du inte känner för sheltie även om det är en underbar ras. Tänker du skaffa långhårig eller korthårig Chihuahua?
Jag hoppas du är medveten om att Chihuahua är en larmande ras som ofta har ganska nära till aggressivitet och kan kräva en hel del fostran för att bli en trevlig hund. Om någon skulle be mig göra en topp tre-lista över de raser som är mest aggressiva och oftast gör utfall mot min hund så skulle Chihuahua toppa den listan tätt följd av jr och wcwt. Därmed inte sagt att det inte finns bra chihuahuaor också men man ska veta vad man köper, det är inte en gullig liten myshund som alltid är snäll, glad och enkel. Det enklaste med den rasen är det faktum att den är liten.
/Sjöis
#37 Skulle nog vilja ha lite mer utvecklade svar från dig. För det första undrar jag hur den har nära till aggressivitet. Menar du att rasen har kort stubin som en terrier, att ägaren till hunden inte uppfostrar den och den därmed verkar aggressiv eller att det finns mycket skräpavel inom rasen med dålig mentalitet? Sen undrar jag hur du menar att rasen är svår? Är den svår som en malle som kan både kampa med dina armar och bita sönder väggar samt göra utfall mot hundar eller är det mer att rasen kommer behöva en "fast hand" (konsekvent uppfostran) för att lära sig det mest grundläggande (som typ alla hundar behöver)? Du får gärna utveckla dina påståenden :).
Den individ jag har träffat var just "en gullig liten myshund som alltid är snäll glad och enkel". Ägaren har hunden lätt lös och den är trevlig, snäll och kelig.
Har förstått att den larmar dock, och det är ju inte så passande då det gärna ska vara liten vakt. Men är det den rasen som passar bäst så får man helt enkelt jobba på vaktdelen.
Sist undrar jag vad en jr och en wcwt är? Med jr kanske du menar JRT och därmed Jack Russell Terrier? Vad är då en wcwt?
#36 Jag spånar mest, inget bestämt. Vill bara checka av vilka raser som finns för ändamålet (plus att det är hemskt intressant om forumsfolk anser att någon ras passar för denna händelsfattiga vardag ;) ).
Tass Josephine
#38 Jag menar att ja, den har kort stubin, ja, de flesta ägare verkar inte ha förmågan eller viljan att fostra dem och ja, det finns mycket skräpavel inom rasen. Vad gäller svårigheterna ligger en del av det i att ta fostran av en så liten hund på allvar och inte bara lyfta upp den och gå iväg när det blir jobbigt, men en stor del är också skällandet och utfallen. I alla (utom två) som jag har träffat har både skällandet och utfallen varit en väldigt stor del av personligheten och något som ägarna inte klarat av att träna bort utan till slut bara gett upp och accepterat. En god vän som har massor med års erfarenhet av hundträning och som jobbar mycket med "problemhundar" (oftast ägare som inte får rätt på sina hundar) menar att just Chihuahua är mest aggressiva ras han haft att göra med.
Det föll mycket riktigt bort ett t på jrt och fingrarna slant visst mellan s och w för det skulle stå scwt, alltså softcoated wheaten terrier. 😉
Chihuahua kanske passar dig jättebra, men du bör nog träffa lite fler individer innan du bestämmer dig och inte utgå från att den hunden du träffat är ett typexempel för rasen, för det skulle jag nog påstå att den inte är.
/Sjöis
#39 Olika folk har olika erfarenheter, men tack för utvecklade påståendena, nu kan jag ta dem mer seriöst. Ska ha det du sa i åtanke, om det blir en vavva får det bli nån från bra linjer, annars blir det nått annat.
Bara för att jag är nyfiken, hur många vavvor har du träffat? Hur många av dem var bråkiga?
Hur är det med spetsraserna? Mittelspitz, pommen, japansk spets, är alla extremt skälliga?
Tass Josephine
#40 Raserna har ju i sig att skälla men självklart är det också en träningsfråga om hur mycket man jobbar med det.
Tyvärr har ju chihuhua blivit en väldigt populär ras de senaste 20 åren så det har mer eller mindre kryllat av dem här, gissningsvis har jag väl träffat kring 15 stycken under tiden jag själv haft hund. Två av dem har varit tysta, lugna och trevliga resten har visat aggressivitet, skällt som galningar och gjort utfall. En av dem har vi fortfarande som granne och trots att vi åtskilliga gånger har låtit hundarna träffas under kontrollerade former och tagit det lugnt och försiktigt och gjort allting för att den lille skulle känna sig trygg så kan han fortfarande inte ens se min hund utan att han går i taket. Och då har jag ändå en väldigt trygg hund som är duktig på att sända lugnande signaler.
Om du tar mina råd seriöst eller inte har ingen betydelse för det säger mer om dig än om mig, vilket det också gör att välja ras efter att ha träffat en enda hund från den rasen.
För övrigt säger alla uppfödare att de bara avlar på bra linjer så du får nog gräva lite djupare än så.
/Sjöis
Jag skall själv skaffa en Chihuahua och jag ser inte att de är så jobbiga som det verkar i de sista kommentarerna. Det beror helt och hållet på ägaren, hur bestämd denne är och hur denne vill ha sin hund. Min svärmor har en chi, som är hur lugn och go som helst, inte vaktig eller aggressiv. Men visst markerar hon att någon kommer, men vilken hund gör inte det? Hon är underbar med barnen i familjen. Men de är ju mkt för att hon har varit en stallhund som åkt land och rike runt. Träffat andra chi som varit mer vaktiga mot andra främmande människor men aldrig elaka. Utan mer, detta är min familj bara så du vet det, stuket.
Ett tips till #0 är att du sätter dig i lugn och ro, kollar i hundböcker om du kan låna någon allternativt kolla på skk hemsida vilka raser som tillhör grupp 9, för de är absolut lugnast. Och sen de raser du finner skulle passa, läs om dem, och skriv upp dem :) Sen när du har din lista fråga runt om dem, för genom här kan du få information som kanske skrämmer dig eller missvisar dig.
Om det inte var pälsvård samt storleken så hade jag haft två som jag själv har som skulle passa dig. Men de är för stora bägge två och en har pälsvård.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#42, Ja, jag märkte det när jag surfade runt på vavvakennlar. Otroligt många kennlar, och dessutom väldigt många som verkade föda upp utan någon speciell inriktning, alltså, varken för utställning, tävling eller något annat arbete.
Alltså, jag vet inte om du tog seriösitetgrejen som ett påhopp eller nått (vilket det inte var), men sure, det säger en del om mig, jag dömmer inte ut en hel ras pga att en forumsanvändare som jag inte vet något om säger att rasen är aggressiv. Klart jag vill veta hur den är aggressiv och vad medlem har för erfarenhet innan jag tar rådet på allvar. Skulle jag ta varenda råd som finns på forum och annat på allvar skulle mitt liv bli för begränsat och rasvalet likaså.
Sen att välja ras utan att ha träffat individer, det har jag aldrig sett något fel med. Man läser ju på om rasen innan och sen mejlar man och snackar med uppfödare. Vid slutet får man dessutom träffa en del hundar iom att man hälsar på kennlar. Jag ser nog inte felet med denna metod. Ska du skaffa en hund av ovanligare ras eller inte har så många hundkontakter så är det ju svårt att träffa individer innan rasbestämmandet. Individer kommer du träffa iom kennelbesöken. Jag skaffade min cockerkille på detta sätt, gick alldeles utmärkt och jag fick i princip det jag förväntade mig.
Din sista mening förstår jag inte. Dels har jag inte specificerat mig om hur jag ska ta reda på ifall hunden är från bra linjer, och dels skulle jag vilja att du specificerar dig med "gräva lite djupare än så".
Finns det förresten något sätt att få någon bra koll på mentaliteten hos vavvor, var den är bra och dålig? Antar att de inte genomför särskilt mycket MH eller BPH, och föräldrardjuren träffar man ju bara en kort stund. Uppfödaren skulle kunna ljuga om deras beteenden (man vet aldrig). Nått tips? Du kanske redan har bra råd iom att du tycker att jag ska "gräva lite djupare än så"?
För övrigt har jag aldrig sagt att jag har bestämt mig för chihuahuan.
Tass Josephine
Det här med skällighet och spetsar. Ju mer understimulerad och uttråkad eller stressad, desto mer kommer den skälla. Jag lärde min mittel att skälla av sig på kommando och tog ut honom i skogen en gång i veckan för att skälla av sig och vi tränade tre gånger i veckan både fysiskt och psykiskt och tog många långpromenader, tränade på tålamod, mycket passivitet och så vidare. Och han skällde inte överdrivet, men låg skalltröskel kommer alltid finnas där.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Rekommenderar varmt Norwich terrier, men även norfolk.
De är terriers, men allmänt kända för att inte vara som terriers i sättet, dvs inte lika skälliga som de flesta terriers, inte samma humör utan mycket mjukare & följsammare överlag.
Jag har enbart bra erfarenheter av rasen. Den är frisk, sund och är en ren sällskapshund även om den är kapabel till att gå mil, köra agility osv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker inte man kan säga att en ras har lätt att bli aggressiv, jag har nog aldrig träffat en aggressiv Chihuahua faktiskt. DÄREMOT många osäkra/rädda och understimulerade som agerar utåt. Men alla som fått miljöträning och vara normalt aktiva med ägaren har varit trevliga. Det är en aktiv liten sällskapshund om man säger så. När det gäller larm är det en träningssak. Min tik skäller ingenting inne, ringer det på dörren så viftar hon glatt på svansen och hon har inga problem att vara själv kan grannar och kamera intyga. På altanen kan hon morra lite om folk går förbi för nära på gångvägen utanför, blir hon överraskad kan hon ta till skall, men det är mycket sällan. Lite larm/vakt är inte så farligt egentligen, normalt sett skäller/morrar hunden till och ägaren säger "tack det räcker!" och så är det bra och hunden kan hälsa normalt på gästen t.e.x. Om hunden inte slutar skälla och visar tänderna är det något att träna på, det är mer än larm. Ibland har jag haft nytta av Chicas larm, t.ex. om vi är ute och går i skogen/eljusspår och hon är lös så morrar/"boffar" hon till lite långt innan vi får möte vilket ger mig tid att koppla/be henne gå fot :)
Mycket gick fel både när det gäller uppfödare och ägare när rasen blev poppis som väskhund. De fick rykte om att vara arga, bitska och ömtåliga. Men så konstigt då när de sitter i väska/på armen och inte får bygga muskler eller använda hjärnan…
Men nu går det åt rätt håll, fler som TS skaffar rasen och många tränar/tävlar något också. Du är varmt välkommen in till oss på Chihuahua.ifokus.se och kan även tipsa om en toppengrupp på facebook: Aktiv Chihuahua. Där samlas årens tävlingsresultat i alla hundsporter och vi peppar varandra, visar bilder/filmer m.m som inspiration.. I gruppen finns också en hel del duktiga uppfödare även om det inte är en köp/sälj sida så kan man ju hitta kennel genom den.🙂
Tack #43 och #47 för att ni delade med er av era erfarenheter, som väger upp mot #42. Ju fler som yttrar sig om sina erfarenheter, desto bättre kan jag bilda min uppfattning :). Jag har kollat på vavvakennlarna i Stockholms län som är med i chihuahuacirkeln, men tyvärr har jag inte hittat en enda som verkar passa. Däremot hittade jag en väldigt häftig Russkiy Toy kennel!
Så, tror ni att en Russkiy Toy skulle kunna passa?
Tass Josephine
Så lite så, bara att fråga om det är något mer du undrar!
Glömde nämna att det finns ett gäng vavvor som gjort MH/BPH, går nog att hitta i gruppen jag nämnde, i övrigt är det ju tecken på bra mentalitet om hundarna ställs ut och&eller tävlar i annan hundsport :) Och hälsa på kennlar är jättebra!
Russkiy Toy har jag inte så bra koll på då jag inte träffat så många, men de är ju samma size som chihuahuan och verkar ha liknande egenskaper. Vet inte riktigt vad som skiljer dessa förutom utseendet? Kanske lite mer "terriertemperament"?