Tråkig hundras?
Finns det någon hundras ni tycker är "tråkig"? Kan vara av vilken anledning som helst.
Personligen tycker jag att retrievrar är ganska tråkiga. Sällskapsraser uppfattar jag ofta som ganska tråkiga också (även fast jag har en själv), men i den rasgruppen finns det undantag.
Jag ser inga raser som "tråkiga" mer individer
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Många av sällskapsraserna, i synnerhet cavalierer. Det är JÄTTEBRA att det finns lättsamma sällskapshundar men ja, jag tycker att de är lite tråkiga.
Och onekligen tycker jag att retrievrar är lite… slätstrukna trots att jag har en själv. Tur att jag har en terrier också som sätter lite krydda på tillvaron 😉.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
tycker nog inte att det finns tråkiga raser, tråkiga individer, ja. Raser, näe.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag tycker att retriverraserna är rätt tråkiga. Jag upplever dem som ganska opersonliga och intensiva.
Håller med om att de finns nog mest tråkiga individer, jag växte upp med en flat/golden retriver, hon blev super tråkig, soffpotatis, 24/7 på golvet, ingen nyfikenhet alls existerade, hon gick som en programmerad robot.
En Chihuahua i min släkt va också tråkig, väldigt arg hela tiden, ville aldrig ha sällskap och inte ville hon hitta på nåt heller, hatade att bli klappad, då fick man på moppen. 😂
Jag tycker nog småhundar, Chihuahua, bichon havanais o.s.v. Jag vill ha en hund som orkar lite mer och inte är så liten.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#6 Fast finns många småhundar som orkar mer än vissa större 🙂
Vet en som hade rottisar och vavvor samtidigt, vavvorna hängde med i skogen flera timmar i sträck med rottis ibland utan problem.
Har en stor och en liten och den lilla orkar mer än den stora. Nu är den stora äldre men även om hon varit yngre hade den lilla orkat mer.
Plus beror på hur man tränar dem mm också. Många olika faktorer 🙂
Håller mer #7 Små hundar orkar nog i regel mer än stora. Min mops klarar ju av mer än min Grand Danois tack vare storleken
Och jag tycker att retriever är den roligaste rasen, vad olika man kan vara 😉 Dom är alltid glada o det smittar av sig på mig. Dom är lättlärda, älskar att jobba, hänger med på allt. Kan inte se att dom skulle vara tråkiga på nått vis? 🙂
Tråkiga raser enligt mig är istortsätt hela grupp 9 med undantag för Pudel. Sen är jag inte heller förtjust i stora, tunga hundar såsom berner sennen, leonberger, newfoundland pga att dom knappt rör sig..
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Vad man tycker ät tråkig är säkert smaksak, jag ser mer personligheten i hunden än rasen och än har jag inte träffat någon tråkig hund.
Jag tycker att labradorer är ganska tråkiga eftersom att min mormor har fött upp dom i hela mitt liv och att dom ser ganska "vanliga" ut liksom kort hår, en lång svans, och bara liksom ja "vanliga" 😃
#7 Ja, såklart att det finns småhundar som orkar mer än andra större hundar. Och det är ju säkert också individuellt, men jag tycker ändå att de flesta småhundar inte klarar av lika mycket som jag vill att de ska göra. Och tror som #10 att det är en smaksak om vilka hundar som man tycker är tråkiga och inte tråkiga.🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#12 Ja helt klart är det en smaksak, men utesluter inte det ena eller det andra så att säga 🙂
#6 Bichon havanais som inte orkar så mycket? Dom orkar mer än man tror. Idag sprang min lille kortbentning 5 km med husse och när han kom hem skulle han fortsätta busa med sina leksaker. 6 år gammal dessutom :) Alla får givetvis tycka som dom vill men ville bara flika in detta ;) Tycker inte någon ras är tråkig utan håller med det vissa säger att det handlar om individen. Försöker att inte ha förutfattade meningar om andra raser och döma ut dom i förskott.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tja, de raser som inte passar mig kan jag anse vara lite tråkigare. Eller så är det jag som är tråkig, som inte passar de raserna? Inte vet jag.
Små hundar som inte kan användas till någonting, eller hundar med fysiska förhinder typ platta näsor osv som gör att de inte kan eller orkar hänga med på allt.
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
#16 Kan du förtydliga hur du menar med "kan inte användas till någonting"? Har en plattnosad mops som går långa promenader, kör drag weight och agility.. så nog tycker jag hon kan göra någonting trots att hon är liten 😉
Varför tycker så många att retrievers är tråkiga? Tycker ni att raser ur grupp 1, typ BC, aussie, sheltie, collie och kanske schäfer också är tråkiga?
Tass Josephine
Jag tycker de är tråkiga för att de är "vanliga".. Labbarna har blivit fläskras och många retrievers är så sävliga. Vilket är raka motsatsen till en tex schäfer.
Men sen kan jag faktiskt tycka att många schäfrar och shelties är tråkiga dem också. Men vallhundarna tycker jag har mer krut i. Och enligt mig är det roligare.
Tycker inga är tråkiga direkt, sen tycker vi ju olika. Jag gillar de ovanligare raserna med lite tryck bakom :-)
#18 alla tycker vi ju olika, skulle ju vara en urtrist planet om alla tyckte lika. Själv älskar jag retrievers allra helst flatten för dom kan man inget annat än skratta åt ❤️
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#20 förstår hur du menar.. Jag fastnar för typ enbart "ovanliga" raser, som typ Azawakh, Ceskoslovensky Vlcak, Sloughi, Podengo portuguese liso grande.. Och ja, flera andra :P Tycker många av de raserna har en annan charm än vad en (tex) golden har - För Mig.
Jag är inte förtjust i typiska arbetande brukshundar som BC, aussie, schäfer, beauceron, kelpie mm. Tråkiga kanske är fel ordval men de är för intensiva och känsliga för min smak. O så är de inte så vackra o titta på heller.
Grupp 9 och 10 är inte heller något jag höjer på ögonbrynen åt.
Föredrar hundar i grupp 7 och 8 som har både personlighet och utseende :)
Jag har tyvärr aldrig mött en border terrier som inte var tråkig, men jag är helt säker att det ligger på ägarna och inte hundarna. Dom var väldigt robot-aktiga och visade inte mycket personlighet eller livlighet. Promenadkompis utan större intresse för något. Mött flera stycken och alla ägdes av pensionärer. Jag vet inte helt vad det säger om border terrier men har aldrig varit nyfiken nog att lära mig mer om dom just pga dessa individer.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tyckte en del raser var "tråkiga" för några år sedan, men insåg sedan att jag bara var trångsynt. 😉
#22 Jag har Podengo Portugues Pelo Liso Pequeno, och när jag köpte min första fanns de inte mer än 150 i Sverige. Liso Grande finns de några stycken, dock syns dem inte ute :-) Btw, gillar också Azawakh! Har en till väldigt ovanlig ras som kanske e något du hört om innan? Kolla på min hemsida under .. Our Team .. längst ner ;-)
#26 Jag var inne på att skaffa en Podengo förut, men när jag insåg att det bara finns typ en (?) kennel i sverige gav jag upp. Hon verkar dessutom bara sälja till folk som vill hjälpa till att föra vidare rasern, och det skulle ju vara kul, men vet inte om jag har de förutsättningarna :P
Haha jaa, amerikansk akita, dem är fina, men dem är jag lite "rädd" för :P Har hört att de har problem med andra hundar och kan slå över och bli aggressiva 😮Det var iaf så jag tolkade rasklubbens hemsidas text 🤐
#26 Hemsidan är uppdaterad, de finns en 3e ras i vårt team nu. Undrar ;-) Akitan är inte aggressiv! Våra lever tillsammans med de små podengosarna utan problem. Familjen har även små barn som akitorna älskar. Är uppvuxen med akitorna, helt underbara! Akita, Podengo och ? Hihi nääää ;-)
#28 Jag ser ingen tredje ras! inte i text iallafall :O
Haha okej, men det är ju skönt att höra! Hade läst att de ofta hade svårt med hundar av samma kön typ.. Det är anledningen till att jag slutade kolla på amerikanska akitor
#29 Ja men de beror mycket på individ och uppfostran. Show tiken nu går super med mina 2 podengo tikar :-) Lämnar dem dock inte ensamma ihop :-)
Om vädret är varmt eller för kallt kan det vara riskabelt att anstränga en plattnosad ras pga andningsproblem. Anser inte att raser ska ha fysiska begränsningar därför tycker jag att de är tråkiga raser. Sedan kan de vara hur mysiga som helst men tja, pga den anledningen. #17 ^^
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Håller med om att det handlar mer om personlighet än ras, men också situation och vilket humör man själv är på. Tycker det är mysigt att familjens flat är så glad och pussig och visar sin kärlek öppet för allt och alla hela tiden, i motsats till min terrier som är självständig och inte tycker om att bli klappad överdrivet mycket. Däremot är terriern tuff, påhittig och nyfiken medan flatten är lite mer… enkelspårig (om än med världens största hjärta).
#19 Retriever sävliga? Åk till ett jaktprov så kommer du ändra åsikt ;) Att utställningsavlade retrievers blir fläskiga o sävliga är en sak, men det är inte rastypiskt.
Kennel Flatian's 
#33 har jobbat med jaktretrievers också, men de faller mig inte heller i smaken. Tycker helt enkelt inte att de är roliga raser. Har inget emot dem dock. Härliga individer, bara inte för mig :)
#34 Haha ja, alla tycker ju olika! Blir bara så.. förvånad över att någon tycker att retrievers är sävliga 😉 Visst har jag haft en som var väääldigt sävlig, men det var en på tusen ungefär.
Kennel Flatian's 
Anser det vara mer beroende på individ snarare än ras, dock kan det vara som så att en viss ras har större benägenhet att ha tråkiga individer inom sig men det betyder inte att rasen i sig är tråkig.
Exempel så blir "min" ras idag mer och mer avlad för utställning, vilket i sin tur ger tråkiga och slöa individer som hellre ligger i soffan. Rasen är annars avlad för att utföra fysiska och psykiska arbeten, tänka självständigt och hela tiden vara på hugget. En sådan hund får du om du väljer efter rena brukslinjer, vilket idag blir mer och mer svårt då fler väljer utställning.
Med andra ord, fel linjer = tråkiga individer samt tvärtom, betyder alltså inte att det är rasen i sig det är "fel" på.
Nä tycker ingen hundras är ''tråkig'' Det är ju mest individen isåfall som många andra säger men orkar inte läsa alla kommentarer.
I'm out 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I have a confession to make. I min kommentar #24 berättar jag om att jag mött ytterst tråkiga individer av border terrier. Jag bestämde mig för att skapa mig en ny uppfattning om rasen och skämmer ögonen ur mig lite. Dessa pensionärer hade först och främst inte trimmat sina hundar så dom såg lite malätna ut med den döda pälsen, OCH de var uppenbarligen FETA! Jag tänker tillbaka och dom hade ingen midja alls. Inte konstigt att dom var promenadlimpor och "tråkiga" som fick släpa runt på så mycket extravikt.
Jag har ändrat uppfattning totalt. Jag vill ha en border terrier! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#38 Wow! 😮
I'm out 
huskeyhundar känns så osociala och tråkiga.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Pudel, har aldrig känt något för dem alls. Har kanske träffat fel individer. Skälliga, fega, osociala.. Trista utan kamplust och knappt någon lust att leka öht, föredrar själv hundar med lite jävla anamma i sig.
Chihuahuor har jag inte någon jätterolig erfarenhet av, jag tränar en chihuahua/russel/heeler och det är den enda roliga "vavvan" jag träffat. De andra renrasiga har varit väldigt stela i personligheten, skälliga, osociala & osäkra.
Sibbar kan vara lite trista i början, men ack så roliga när reservationen lagt sig och man skapat ett band 😍
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#41 Min morfars bror hade en lite dvärgpudel, när vi var i vår stuga for den runt oss snabb som blixten, den sprang i en cirkel runt oss tills vi började kasta en boll och den var fortfarande inte trött, så höll vi på i 2 timmar, sen gick vi in, (mest för att jag och min bror var helt slutkörda) Men väl där inne lade han sig framför brasan och somnade (han väntade troligen på att få komma ut igen :D
Var bara tvungen att skriva eftersom jag såg ditt inlägg om pudeln kanske har du fått dig en vändning? 😃
I'm out 
#41 Oj vad är det för pudlar du träffat kan jag då undra😮 Mina storpudlar är tvärt emot det du beskriver, leksjukare hundar finns inte 😉 Kanske små pudlar du stött på?
Tycker nog inte att det finns raser som är tråkiga i sig utan kan tycka att vissa raser ser tråkiga ut utseende mässigt och då inte tilltalar mig alls, några exempel Strävhårig Tax, borderterrier, Svart labrador, schäfer, whippet och alla andra vinthundsraser, golden retriver, siberian husky, dvärgpinscher, bordercollie, papillon.
Jag gillar raser som är vackra och sticker ut i mängden ❤️
Frallor har jag extremt svårt för, alla frallor. JAG tycker dom är extremt tråkiga. Även pudlar och liknande. Jag är mer för retrievers och bc, äger en labbe själv, bästa vovven :)
#42 Låter som en mysig jycke ;)
Jag ändrar mig den dagen en Pudel visar mig motsatsen, vilket är mycket möjligt att det händer då jag jobbar med hundar 🙂 Som sagt, jag kan ha träffat fel individer - men det är lite lustigt när man träffat jääkligt många pudlar, en otroligt vanlig ras där jag bor :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund