Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3370 ggr
Levijo
0

Hur viktigt?

När ni väljer hundras, hur viktig är då storleken för er? 

För mig är storleken väldigt viktig. Vill ha en hund som väger minst 17 kg.. Har ingen maxvikt typ.. Men helst inte över 60 kg. Detta gör det dock praktiskt taget omöjligt att hitta rätt ras

Fridaaaa
1

Delvis. Men personlignhet och vad de ska användas till är viktigare

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whippet
2

Storleken spelar ingen som helst roll för mig bara hunden verkar vettig och jag har det som krävs för rasen.

I'm out Vilar huvudet i handen

Kallaterrier
0

Ganska. Jag vill inte ha en riktigt liten hund och en riktigt stor är ju bökigt även om det finns fantastiskt coola stora raser. För oss är det dessutom lättare att få hundvakt om hunden inte är alltför stor. Vad jag har idag? En mellanstor hund såklart! ;)

nadilda
1

Jo den är rätt så viktig! Vill inte ha en för liten hund för dels gillar jag att ha lite att "ta i" och sedan passar det inte riktigt till det jag håller på med. Och just nu vill jag inte ha en för stor hund då det blir då bökigt med transport. Så mina storleksgräns just nu är att jag ska kunna bära den med en arm och kunna använda den som kudde utan problem. :P Men det kommer nog att ändras i framtiden.

[Emma J]
2

Jodå, bara stora bamsingar som gäller här 😉 Men självklart så tas ju individ och personlighet med i beräkningen också.

axa
0

Det beror ju vad man är ute efter. Storleken är viktig beroende på var man bor, hur man bor och vad man kanske har för hund tidigare. Skulle inte i nuläget kunna ha en stor hund som kungspudel osv eftersom min lilla skulle bryta ryggen vid lek med stor hund. I framtiden kommer jag endast ha stora hundar. Mentaliteten är viktigast hos hunden.

Fridaaaa
0

#6 Jag har stor plus liten hund 🙂

axa
0

#7 Jaha🙂 Vilka raser har du tillsammans?

Fridaaaa
0

#8 En sankt bernhard och en chinese crested powder puff 🙂
Vet en som födde upp Rottis och vavvor innan samtidigt 🙂

axa
0

Okej, låter som om det är en bra kombo. 🙂

En i min tidigare släkt födde upp Grand danois med Chihuahuas🤐 Känns lite riskabelt, men det gick väl säkert på något vis..

Fridaaaa
0

#10 Hålla lite mer koll bara och kolla hur de leker och så 🙂
Vår stora hund gillar främst små också.

axa
0

#11 Jo, då går det nog bra. 🙂

[Estelle13]
0

Jag är uppväxt med små hundar (chinese crested) och kände väl att jag var lite less på småhundar så därför ville jag ha en hund som var mellanstor eller stor, det blev storpudel. Min vuxna storpudel väger ca 16,5 kg och storpudelvalpen på 6 månader väger ca 17 kg nu och är nästan lika hög som tiken så han blir iallafall minst 60 i manken och väga minst 20 kg som vuxen. Jag tycker för övrigt att storpudeln är en perfekt ras att ha med små hundar, även om de är rätt höga i manken så är de betydligt lättare i kroppen än en retriver och inte lika klumpiga heller :-)

Hildgrim
0

Storleken är viktig. Jag har inget behov av en stor hund så därför medför större storlekar inget positivt med sig. Dom tar mer plats i bil, kostar mer i foder, är svårare att ta med på restaurang, på semester osv. Det är allmänt lättare ute i samhället med en mindre hund helt enkelt. Men samtidigt vill jag inte ha en för liten hund. Vill inte känna att man kan råka göra illa den av misstag utan vill ha lite volym. Runt 6-11 kg känns lagom för mig.

Levijo
0

Stor och liten i det här hushållet också :) Mops och Grand Danois.

JoannaLi
1

Jag vill ha stooor hund, så därför är det ganska viktigt för mig. Jag är uppvuxen med den grövre versionen av jämthundar, på typ 50-60 cm och 40-55 kg, så det är det jag trivs med. Tyvärr är jag också lite rädd för småhundar, efter x antal incidenter, så det spelar ju också in i valet. 

För mig är mankhöjden viktigare än vikten på hunden. T.ex. så min drömhund är ju en saluki, på mankhöjd med 60-70 men som väger mellan 20-30, så jag menar… :D

[Forest]
3

Här är det små hundar som vi har helt valt och alla från samma ras. Dom har stor personligt och är inte ett dugg lika varandra. Våra hundar är 27 cm -31 cm höga  vikt 2.8-4.5 kg alla får plats på matte/husse i soffan utan att man blir platt 😉

Levijo
1

#17 Men testa ha en Grand Danois i knät ;) Då känner man kärleken tynga ner en 😂

[Forest]
2

18 dom är härliga knähundar har haft en sån liten smidig knähund 3 v (hundvakt) 😉

Levijo
1

#19 knäigare knähund får man nog leta efter ;)

Michaela-N
1

Den är väldigt viktig för mig. Jag rör mig väldigt mycket med hunden, till vänner och släkt, med till klubben osv. Praktiskt taget överallt där jag är. Kan därför inte ha en för stor hund.

LuLeLo
0

Det är viktigt dels av praktiska skäl, dels av "tycke"-skäl. Jag tycker bäst om medelstora-stora hundar, men omständigheterna omkring mig fixar bara små-medelstora hundar. Då får man anpassa sig :). Personlighet hos hunden kan gå före storlek.

Tass Josephine

[Nalle-]
2

Ganska viktig, vill jag ha en stor hund så skaffar jag ju en stor hund och vice versa. Har en storpudel nu och nästa hund blir nog också en större modell men kan tänka mig en liten senare. Familjens lillhund räcker just nu när det gäller småhundar. "Min" ras finns ju dock i fyra storlekar så det går bra att välja och vraka 😉

Hildgrim
1

#23 Ja visst är det praktiskt när samma ras kommer i flera storlekar? :p Min ras får vara mellan 25-60 cm höga enligt rasstandard. ^^ Bara att välja vad som passar bäst.

[Nalle-]
0

#24, Kanske lite OT, men vad ovanligt med så stor storleksskillnad! Vad är det för ras du har? :)

hund_katt
0

Nästa hund vill jag inte ha så stor pga. Att jag kommer åka moppe måndagar och fredagar till/från skolan(kommer bo på internat) och då ha med hunden till skolan(hundinriktning) och inte så lätt att ha med en stor hund till skolan. Sen är jag ganska trött på stora hundar. Även om dom är bra att ha för att få lite snålskjuts på cykeln ;) vi har haft stora hundar hela mitt liv, och den senaste höll på att dra min arm ur led när han var valp. Har aldrig haft en så stark hund… Haha. Så vill att mina armar ska vila lite(han kan fortfarande inte gå ordentligt i koppel). Finns fyra hundar som jag rastar, alla drar i koppel utom en. Om han inte känner lukten av något gott som han vill ha, då kör han dragkamp i kopplet, och då går det inte hålla i honom. Han drar också i kopplet om någon han inte känner håller i kopplet. Den ena av de fyra är en liten men kraftig hund(Beagle).Så hon drar rätt bra hon med. Skulle vara skönt med en lite mindre hund som inte är så kraftig och inte så självständig, så det är lättare att träna den till att gå fot. Alla hundarna KAN gå fot, men det är omöjligt att få dom att gå fot om man inte har godis. Haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fridaaaa
0

#26 Hur lätta de är att träna att gå fot beror ju helt på individen. Kan säga att vår SB har varit mycket lättre att få att gå fot än vår lilla hund 😛

Wenniz
0

Storleken är viktigt för mig då jag åker runt en del och är mycket bland folk och då tycker jag det är enklast med en hund i en bra storlek som inte tar så mycket plats. Liten hund passar mig inte men en "mellan hund" funkar fint. :) Jag har en liten large hund idag (54cm manken, Whippet) och tycker det är en bra size, sedan har jag en stor hund på 64cm i manken och hon tar lite mer plats och är inte lika lätt att ha med sig så smidigt som möjligt. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Amethyst94]
0

Det är ganska viktigt för mig eftersom vi har en liten bil + att jag pendlar ofta och då är det lättare att ha med en mindre hund.

Ellen89
0

Beror pa vad jag vill gora, tycker stora hundar har man lite mindre i hundsporter osv sa vill ha smidiga mellanstora, arbetsvilliga hundar… :)

MelliPirelli
2

Jag vill ha mellanhundar, ca 50 cm i mankhöjd. Vill inte ha en liten utan att något att ta i som ändä inte är jättestor. Har med mig min hund lite överallt och storleken är väldigt behändig. Gärna ligga runt 20 kg också så man kan bära om något skulle hända.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Viccan92
0

Tittar mest på mentalitet och hur mycket hunden vill arbeta. Sen vill jag har en långhårig hund men det är beror på att jag har svårt att klara korthår.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

oh-la
1

Jag har alltid velat ha en stor hund, men när det väl blir dags att välja fick det praktiska gå före. Vi fick inte in en dobermann i vår saab sedan :P ville ändå inte ha en hund som kändes liten. Som tur är finns det tillräckligt med raser för en kompromiss, så det blev en staffe. Hon är väl runt 40 i mank men väger 14-15 kg :)

hund_katt
0

#27 jo, men det är lättare att hålla i utan att åka med eller förstöra armarna ;) och då har jag mer tålamod till att träna

Levijo
0

#34 haha gud så kul att man tänker så olika! Jag blir så frustrerad att jag skulle kunna skrika när min lilla hund flänger runt överallt. När stor hunden drar (som väger ca 65 kg mer) blir jag inte alls lika irriterad :P

hund_katt
1

#35 haha, ja! Men jag blir så trött och irriterad när någon försöker släpa med mig efter kattskit i buskarna, och måste ta i med all kraft för att inte åka med xD och är det halt ute så måste jag köra dragkamp med hunden till närmsta sten(eller nåt annat) så jag kan sätta mig ner och ta spjärn tills hunden ger upp xD behöver förhoppningsvis inte göra så med en liten hund xD men vill ha kvar minst en stor hund så (som sagt) man kan få snålskjuts på cykeln 😎 haha, jag är sällan trött efter jag cyklat med hunden, han drar allting åt mig. Så länge vi cyklar dit han vill xD annars är det jag som får dra honom efter cykeln..

Cahira
1

Viktigast: Aktivitetsnivå
Sedan kommer:
Hur mycket skötsel krävs
Vilka instinkter har rasen
Samarbetsvilja

Sen efter det kommer storlek. Måste vara något min kropp klarar av.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fridarebecka
1

För oss var inte storleken så himla viktig innan vi köpte hunden, men i efterhand känner jag att vi verkligen valde perfekt storlek för oss. Vår hund väger 13 kg, han kostar alltså inte överdrivet i matväg, han kan dra mig på skidor och cykel, vi kan leka inomhus utan att han river något, och jag kan bära honom. Han känns verkligen som en stor och tålig hund i smidigt format, perfekt storlek enligt mig 😃

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Smilla177
0

Jag tycker om små hundar eftersom jag inte är så stor själv. Vi prova en vecka en stor hund men det kändes som den var ute och gick med mig. Det känns inte säkert.

Så det blev en liten hund med en stor hund i själen. En liten Jack russel.